Jag söker efter ryggsäck som skall användas i första hand till turer i nordiska fjällmiljöer.
Turlängder om 5-10 dagar ensam eller tillsammans med familjen. Kommer bära allt mellan 15 och 25 kg beroende på turlängd och hur mycket barn som skall med.
Jag är ingen extrem lättviktspackare.
Jag har fastnat för Osprey Xenith 75 och söker lite tips om likvärdiga ryggsäckar för att kunna utvärdera dessa.
Varför har jag fastnat för Xenith?
* Goda relationer till deras produkter sedan tidigare.
* Ganska OK vikt, lättare skulle uppskattas
* Generellt bra med fack, gillar inte iden med ett stort svart hål att stopp saker i.
* Dubbla topplocksfack, skulle dock hellre haft ett yttre och ett inre.
* Hyfsat stora ytterfack, två stycken, på framsidan inte på sidan av säcken för snabb åtkomst av ex regnkläder.
* Bra med kompressionsmöjligheter vid varierad mängd packning.
* Fickor på höftbälte för småsaker.
Vad finns det för andra säckar på marknaden som kan matcha detta eller som visar sig vara ett bättre alternativ för mig.
/Botak
Turlängder om 5-10 dagar ensam eller tillsammans med familjen. Kommer bära allt mellan 15 och 25 kg beroende på turlängd och hur mycket barn som skall med.
Jag är ingen extrem lättviktspackare.
Jag har fastnat för Osprey Xenith 75 och söker lite tips om likvärdiga ryggsäckar för att kunna utvärdera dessa.
Varför har jag fastnat för Xenith?
* Goda relationer till deras produkter sedan tidigare.
* Ganska OK vikt, lättare skulle uppskattas
* Generellt bra med fack, gillar inte iden med ett stort svart hål att stopp saker i.
* Dubbla topplocksfack, skulle dock hellre haft ett yttre och ett inre.
* Hyfsat stora ytterfack, två stycken, på framsidan inte på sidan av säcken för snabb åtkomst av ex regnkläder.
* Bra med kompressionsmöjligheter vid varierad mängd packning.
* Fickor på höftbälte för småsaker.
Vad finns det för andra säckar på marknaden som kan matcha detta eller som visar sig vara ett bättre alternativ för mig.
/Botak