Jag har ett par gamla XA Pro (2013) som jag använt vid tidigare vandringar och har varit extremt nöjd med. Införskaffade mig därför ett par nya av årets modell. Men det visar sig att den nya modellen är smalare, framförallt så är tåboxen smalare. Jag upplever den också som mer centrerad. Jag frågade Salomon om detta och fick till svar: "You would be correct in assuming that the toe-box for an XA Pro 3D will have evolved since 2013. The general trend would be to have a narrower toe-box.".
Jag undrar både om det finns några alternativ som är lika stabila och vridstyva, gärna tillgängliga i butik (Stockholm). Och så är jag något förundrad över varför smalare tå-box är "trend"? Är inte stortån vanligen längst?
Tillägg: Problemet är alltså att stortån slår emot tåboxen. En lösning på problemet kanske kan vara en storlek större, men jag skulle föredra en sko som är bättre anpassad för min fot.
Jag undrar både om det finns några alternativ som är lika stabila och vridstyva, gärna tillgängliga i butik (Stockholm). Och så är jag något förundrad över varför smalare tå-box är "trend"? Är inte stortån vanligen längst?
Tillägg: Problemet är alltså att stortån slår emot tåboxen. En lösning på problemet kanske kan vara en storlek större, men jag skulle föredra en sko som är bättre anpassad för min fot.
Senast ändrad: