Alpinskida + Telemarksbindning?

Har precis kommit på hur kul det är att åka telemark, och framför allt offpist. Hur skönt som helst att ta sig fram om man jämnför med carvingskidor. Jag har nu ett par gammla K2 Extrem med bindning ståendes hemma i garderoben, och jag funderar nu på att byta bindningen mot en telisbindning och plugga igen dom gammla hålen. Är detta en helt vrickad tanke eller. Någon som har några tips på bindningar och hur jag skall montera?

/ Nicke

Inga problem

Det är bara att köra på! Montera bindningen så att foten är ungeför där den var tidigare på skidan. Du kan också gå förbi en skidafär och be dem mäta upp var bindningen ska sitta med en enkel mall...

Lycka till

/föhl

Hmmmm

Om det är samma K2 Extrem från 93 som jag tänker på så tycker jag det är en dålig idé. Skidorna är hårdare än granit. Köp ett par nya istället. På rea kan du köpa ett par mjuka "turist-skidor" för under 2000 spänn och de kommer passa perfekt.

Salomon

Salomon har några alpinmodeller som är mjuka och passar bra till telemark, enligt vad jag har fått intryck av.
Verse nånting heter en (blå tror jag)

MVH Mats

K2 Extrem - No Way José

Slalomskidor lämpar sig ypperligt för telisåkning, många av telismodellerna på marknaden är slalomskidor i det mjuka till halvhårda segmentet försedd med en ny ovansida. Köp carvingskidor, under förutsättning att du inte glider omkring i ett par gamla läderpjuck. Säger som reklamen för Scarpas plastpjäxor:Läder gör sig bäst som ytskikt på kor!

Angående dina gamla extrem från K2, låt dom stå kvar i garderoben alternativt skaffa en tuppkam och låtsas vara Glen Plake, men sätt INTE telisbindning på dom. Aphårda är dom direkt inte men skidan lämpar sig enligt en förståsigpåare definitivt inte för telisåkning. Förklaringen ligger i skidans skärning och styvhet i bakänden. Den "kickar" ordentligt när man kör slalom på den, men det är inte lika roligt i en telissväng. Mitt råd är alltså: Spara och vårda dina gamla neonfärgade K2-lagg och köp en slalomskida eller telisskida istället. Se till att inte köpa för mjuka för det är inte alls roligt i lössnö även om dom lämpar sig bra för rookies. Se till att köp en skida som har hyfsad bredd under foten så att det bär när du surfar midjedjup puder.

/Lev väl

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg