Det är en bra och seriös kurs. Fokus ligger på att man ska lära sig alpin klättring snarare än att få skojiga alpinturer serverade och guidade. När jag gick kursen var jag rätt hungrig på kunskap och jag var på det hela taget nöjd när jag kom hem.
Fysiskt är den antagligen mer krävande än STFs motsvarighet. Man kånkar sina grejer själv och man bor i tält hela tiden.
Det finns ett antal förkrav för att gå kursen och det är värt att ta dem på allvar. Första kursdagen blir färdigheterna kontrollerade och jag skulle tro är att man blir hemskickad om man inte lever upp till kraven. Man ska också ha bra kondition. För egen del sprang jag ett par mil i veckan innan kursen, vilket iofs räckte, men emellanåt önskade jag bittert att jag hade tränat mer och annorlunda, tex backträning med ryggsäck.
Jag hade, som den teoretiker jag är, önskat ett mer omfattande kursmaterial eller i alla fall att kursmaterialet innehöll referenser till litteratur som beskriver alla moment man gick igenom. Visserligen hade man anteckningsblock, men när man står ute på en glaciär och fryser om händerna blir det liksom inte av att man skriver upp viktiga saker även om det vore bra.