I och med den respons jag fått i tråden, via mail och pm och från folk IRL så väger det i nuläget över mot att titta på intresset för att bilda en helt egen klubb/förening, men vi får väl se vad det lider.
Stockholms Klätterklubb (kallas här SKK) har ju informellt givit sitt bifall åt att starta en Alpin sektion och kanske vore det det lättaste, men bästa? Vi får se.
Om man skulle resonera kring varför man inte skulle kunna fortsätta inom t ex SKK:s regi så är min åsikt att den kanske har sina rötter i ungefär det som jag skulle vilja se mer av. Tänker på skildringar i Bergsport om hur det var förr osv med träffar, resor, stil och etik mm.
Idag har klättringen blivit så mycket större, med en massa nya ideal som förvisso i mycket är beundransvärt, men kanske inte tilltalar alla.
Om jag skulle ge ett konkret exempel på vad en Alpinklubbs ideella motsats skulle vara så är nog ett av svaren siten/communityn 8a.
Till Seon vill jag svara ungefär så här:
- Självfallet är det klättringen som är viktigaste och inte att sitta på möten. Personligen skulle jag vilja ut mycket mer och träffar gärna andra som kan locka och dra i en och se till att det händer saker. Jag vill i min tur dra i och locka andra som behöver sådan uppmuntran. Var vore det mer naturligt att hitta likasinnade än i en mindre klubb/förening med medlemmar, med samma typ av intressen. Sen undrar jag lite över citat:
"Ännu en förening som nyttjar samma "arenor" som andra skapar bara risk för konflikter, behov av samordning och därmed byråkrati (vem skall exempelvis företräda klättrarna i accessfrågor?, vem ansvarar för utbyte av bultar m.m?)
Tänk er för ännu en gång innan ni bildar en alpinistförening!"
Tycker Olov I sätter saken i ett ganska så klart ljus iom "snålheten". Vad beträffar dan-före-dopparedan-klättringen så har han även där en poäng. Vem f-n ger sig ut/får ge sig ut kvällen före julafton på klättring, eller vad den nu kan bli (kanske mest att stå och trampa i kylan och mörkret förresten)? Jo, det finns nog även sånt folk!
Frågan tål hur som helst att diskuteras och jag tror mig definitivt inte ha de skarpaste argumenten för -eller emot, men jag är mycket nyfiken på att se hur stort intresset kan bli.
/K