"Alpinismrygga"

Osprey
Kikade på den ryggsäcken du skrev om!
den såg faktiskt väldigt "smart" ut. inga fladdrande remmar och sånt men ändå så fanns det fästen mm.
Sen kändes det som om priset steg en aning!
köpte du din från Sverige? eller från internet?
vore kul att se och klämma lite!

Berhaus dålig kvalitet?

Har Berghaus kvalitet blivit dålig? Trodde att deras grejor var outslitliga, det var dom iallafall förut. Vore intressant att höra mer om detta eftersom jag funderar på att skaffa em Atlas (lätt o fin) när min gamla rygga ger upp.

Berghaus är billigt nu när pundet är lågt, trots att man tvingas betala för Manfred Hubers och Reinhold Messners äventyr (Sponsrade av Berghaus).

http://www.berghaus.co.uk

100 GBP => 1 291kr

___aronsson; sa:
Jo det är ju helt rätt det där med att man måste testa sig fram.
Men man vill ju ha en hållbar väska inte har massa löst hängandes och slängandes... MEN samtidigt så vore det bra med en väska som man kan fästa fast saker i yxa, stegjärn, rep, skidor... you name it!
Enda problemet är att man bor på en liten ort så man kan inte testa runt och vraka så väldigt mycket... :)
Helt rätt och det kan bli dyra utprovningar. Jag väntar på att få prova BASK som har lätta ryggor utan lull-lull. http://www.bask.info/
Det kommer in nya ryggor i Januari Februari enligt Carsten Webering på Akzo http://www.akzo.se/
((((((Jag har en känsla av att jag börja upprepa mig på utsidan, dags att lägga ner ))))))) //Roland

Re: Berhaus dålig kvalitet?

Vandrare; sa:
Har Berghaus kvalitet blivit dålig? Trodde att deras grejor var outslitliga, det var dom iallafall förut. Vore intressant att höra mer om detta eftersom jag funderar på att skaffa em Atlas (lätt o fin) när min gamla rygga ger upp.

Berghaus är billigt nu när pundet är lågt, trots att man tvingas betala för Manfred Hubers och Reinhold Messners äventyr (Sponsrade av Berghaus).

http://www.berghaus.co.uk

100 GBP => 1 291kr

jo jag vet berghaus atlas går att få tag på billigt nu... hittade den för 1900kr senast.
och då vet man ju att man får BRA kvalite för dom pengarna!

Crux

Bra, lätta alpinistsäckar utan tingeltangel. Görs av klättrare, för klättrare. En A70 (Som har 70+15 liter) vore kanske rätt. Sök på google.co.uk så hittar du brittiska postorderföretag som säljer dem.

http://www.crux.uk.com/

___aronsson; sa:
Osprey
Kikade på den ryggsäcken du skrev om!
den såg faktiskt väldigt "smart" ut. inga fladdrande remmar och sånt men ändå så fanns det fästen mm.
Sen kändes det som om priset steg en aning!
köpte du din från Sverige? eller från internet?
vore kul att se och klämma lite!

Japp, jag köpte min på Playground här i Stockholm, när de hade 10 procent på ryggsäckarna så priset blev cirka 3 400 kr. Jämfört med Arc T'eryx, tycker jag ändå det blev hyfsat humant. Osprey har annorlunda och smarta lösningar, blev så fäst vid ryggsäcken så att jag också investerat i en mindre skidryggsäck av samma märke (Switch 25+5) med än mer innovativa lösningar. Jämförde då också med Arc T'eryx och tyckte att jag fick en bättre ryggsäck till ett mycket bättre pris (halva). Osprey kostar inte så mycket mer här än på andra sidan Atlanten.

Re: Osprey

Måste hålla med Pontus att Osprey har smarta lösningar framför allt så gillar deras avbärarbälte, marknadens skönaste utan tvekan. Själv har jag en Crescent 110 som jag vid sommarens tur hade en startvikt på 41kg. Med min gamla säck hade första dagens stigningen från havsnivån till 700m varit en riktig pina, men nu så gick den nästan lekande lätt (en liten överdrift kanske).

Fast jag tror att Osprey har andra modeller som är bättre anpassade för alpinism än vad Crescent serien är. Men dom större säckarna har vad jag vet samma bärsystem.

/Jesper

i väster!

någon som vet hur kvaliten är bland alla de övriga amerikanska väskorna är?
gregory, Kelty, Mountainsmith?
har ju hört mycket om Osprey!

Re: i väster!

___aronsson; sa:
någon som vet hur kvaliten är bland alla de övriga amerikanska väskorna är?
gregory, Kelty, Mountainsmith?
har ju hört mycket om Osprey!

Enligt mina bergsgetter till vänner i Colorado så är de stora förespråkare för både Dana Design och Osprey. De andra tillverkarna hamnar något längre ner på listan, enligt dem. Gregory ser ju annars väldigt fina ut och brukar få utmärkelser för sina säckar.

Lite kommentarer.

Jag har haft en Berghaus Cyclops II Atlas o flera år i hård användning. Bra säck. Dock fick jag reklamera den två gånger på grund av sömnadsfel. När jag nu har haft den ett tag så har flera spännen gått sönder och det är luftblåsor i plasten. Det har varit en trotjänare men kvaliten vet jag inte om jag är så nöjd med.

Jag tror inte att man skall vara så märkesfixerad vid val av rygga. Jag och min sambo letade ryggsäck åt henne och vi provade i stort sett allt vi kunde ha råd med. Det viktigaste var ett bra bärsystem och naturligtvis funktionalitet. Det blev en Vaude. Jag tror dock inte att jag skulle köpa en sådan åt mig själv.

Sen undar jag lite vad du skall ha en 80 liters säck till vid alpina förhållanden. Kompisen är alpinist och klarar sig med 40 liter. Beror kanske på förhållandena och säsong.

Det kanske är bäst att välja efter eget behov. Alla ser olika ut och på mig har min Atlas suttit som en kroppsdel. Mil efter mil, springandes, resandes och vandrandes.
//Janne

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg