"Alpinismrygga"

Tankarna svänger fram och tillbaka...
Ska inhandla en ny syggsäck. ska ut på en längre resa till våren och har därför tänkt på att skaffa mig en Berghaus Atlas. volymen är bra 100/80L. Men mitt intresse för toppbestigningar och klättring är stort och jag har när jag kommer hem igen ta tag i det och tänker då ifall Berghausen är det rätta valet. Om man gämför med tex en Haglöfs Victor som har fästen och fack för allt mellan himmel och jord.
Säkert jätteflummigt skrivet men hoppas någon kan ge mig lite svar och dela med sig av sina erfarenheter.

Arcteryx o Norröna

Hej
Skulle rekomendera dig att titta på Arcteryx Bora 95 eller Norröna Storen istället för dom du nämner.
Dessa säckar har helt överlägsna bärsystem jämfört med Berghaus o framförallt haglöfs.
Både Arcteryx o Norröna gör fantastiskt fina säckar.
Lycka till!

citysäckarna med dess fantastiska bärsystem och en otrolig mängd remmar och fickor skapar lätt mer problem än vad de gör bytta.. Remmar och fickor fastnar och går sönder, Arcteryx e väl lite halvkänd för taskig hållfasthet i sina konstruktioner. Tänk dig själv någonstans i oländig terräng och så havererar ditt otroligt komplicerade bärsystem!?!

(det jag vill säga är att, lita inte på någon som helt förkastar av de flesta andra klart godkända produkter)

Bärsystem och ryggar...

Självklart är det din rygg som avgör vilket bärsystem som är "överlägset". Min skönaste "alpinistsäck" har ett fast avbärarbälte och ett mycket begränsat antal inställningar i övrigt. Men den passar min rygg. Självklart är tips på modeller värdefulla men vad som passar och är "bäst" är däremot en öppen fråga som bara kan avgöras av dig. På modellfronten är jag ingen hjälp eftersom det var snart 10 år sedan jag köpte en större ryggsäck senast. Men jag anser att märke är underordnat. Det är hur den passar din rygg som är viktigast. Och det helst utan allt för mycket trixande med inställningssystem som definitivt bidrar till en högre vikt och potentiellt kan krångla.

In i butiker och prova.

/Tommy

Arcteryx om någon är välkänd för mkt hög kvalitet

FJS90/91; sa:
citysäckarna med dess fantastiska bärsystem och en otrolig mängd remmar och fickor skapar lätt mer problem än vad de gör bytta.. Remmar och fickor fastnar och går sönder, Arcteryx e väl lite halvkänd för taskig hållfasthet i sina konstruktioner. Tänk dig själv någonstans i oländig terräng och så havererar ditt otroligt komplicerade bärsystem!?!

(det jag vill säga är att, lita inte på någon som helt förkastar av de flesta andra klart godkända produkter)

Tycker ovanstående text är mkt tveksam. Undrar om vi pratar om samma saker. Var kommer city säckar in i sammanhanget. Om det är någon tillverkare som är känd för hög kvalitet så är det väl Arcteryx!
Har själv en Bora 80 som jag haft ett antal år nu o som hållt upp mkt bra o är skön att bära. Jämför man sömnadsfinish på olika tillverkare oavsett om det gäller ryggsäckar eller kläder så är det kanske ingen som slår Arcteryx på fingrarna.
Sen vet jag att Norröna säcken jag nämde är ricktigt go att bära också. Båda har bra kvalitet.

Re: Arcteryx om någon är välkänd för mkt hög kvalitet

Bengtsson; sa:
Om det är någon tillverkare som är känd för hög kvalitet så är det väl Arcteryx!
Har själv en Bora 80 som jag haft ett antal år nu o som hållt upp mkt bra o är skön att bära. Jämför man sömnadsfinish på olika tillverkare oavsett om det gäller ryggsäckar eller kläder så är det kanske ingen som slår Arcteryx på fingrarna.
Sen vet jag att Norröna säcken jag nämde är ricktigt go att bära också. Båda har bra kvalitet.

Jag tyckte att du lade nivån fel därför kontrade jag med ett inlägg som var lika fel... Sedan så vet jag måånga som har problem med Arcteryx-kläder som inte håller vad som utlovas.. Det jag reagerade mot var ditt sätt att totalsåga 2 välkända och erkänt bra ryggsäckar utan någon vettig motivering.

Här var det catfight!

Mitt inlägg menades absolut inte som något påhopp på vare sig Haglöfs eller Berghaus. För mig personligen tycker jag bara att dom jag nämde sitter mkt bättre framförallt med lite tyngd. Verkar som att så fort man säger en rak åsikt på detta forum så är någon som hoppar på en så fort dom kan. Undrar vad detta beror på?

Osprey

Mitt val blev en Osprey Crescent 90. Passar perfekt och är "relativt" billig jämfört med andra säckar ifrån andra sidan Atlanten. Osprey är dessutom helt fokuserade på ryggsäckar. Gregory kan också vara värt att kika på.

Kanonbra!
massa tips och sker att tänka på! lite kul "gruffläsning" med för den delen :)

Jo det är ju helt rätt det där med att man måste testa sig fram.
Men man vill ju ha en hållbar väska inte har massa löst hängandes och slängandes... MEN samtidigt så vore det bra med en väska som man kan fästa fast saker i yxa, stegjärn, rep, skidor... you name it!

Enda problemet är att man bor på en liten ort så man kan inte testa runt och vraka så väldigt mycket... :)

McKinley?

Hej!
Jag funderar på att skaffa en McKinley Arctic 65L. Någon som testat denna säck, tydligen väldigt avlastande bärsystem? Räcker ca 65L för en vinterbestigning? Undrar oxå om någon vet en 25-30L rygga som skulle funka bra för toppdagen? Haglöfs Lim 25 kanske?
tacksam för tips!
// Jennie

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg