En plats som jag länge velat besöka är Mårma. Redan som dagisbarn såg jag längtansfullt till massivet och snart är det dags. Tanken är att vandringen ska ske v331, med det beror på hur väderutsikterna ser ut.
Min vandring ska gå från Nikkaluokta-Abisko, via Mårma och jag försöker undvika leder. Jag kommer göra vandringen ensam. Totalt räknar jag med runt 85-90 km på fem dagar, men det blir en hel del höjdmeter på köpet.
Första dagen är tanken att jag ska vandra från Nikkaluokta, via Cievrravagge till Sjön 1123.
Andra dagen planerar jag att ta mig till Vássalomijávri, via Kasksavagge och vistasstugan.
Tredje dagen blir det att ta höjd då vandringen går till Mårmastugan.
Fjärde dagen går vandringen till största delen efter led. Målet är Sjön 1098 och färden går via Vierrovagge.
Femte, tillika sista, dagen går vandringen till Abisko via Ballinivággi
Enligt ovan ser alltså min grundplan ut.
Min vandring ska gå från Nikkaluokta-Abisko, via Mårma och jag försöker undvika leder. Jag kommer göra vandringen ensam. Totalt räknar jag med runt 85-90 km på fem dagar, men det blir en hel del höjdmeter på köpet.
Första dagen är tanken att jag ska vandra från Nikkaluokta, via Cievrravagge till Sjön 1123.
- Hur ser det ut med vadningsmöjligheter över bäckarna?
- Hur ser det ut med lägerplatser vid sjön 1123 (Cievrrajavri)?
Andra dagen planerar jag att ta mig till Vássalomijávri, via Kasksavagge och vistasstugan.
- Hur ser det ut med möjligheter att tälta vid Vássalomijávri?
Tredje dagen blir det att ta höjd då vandringen går till Mårmastugan.
- Hur ser det ut vid klättringen väster om Vássacohkka?
- Finns det tältplatser vid Mårmastugan?
Fjärde dagen går vandringen till största delen efter led. Målet är Sjön 1098 och färden går via Vierrovagge.
- Hur är det att gå i Vierrovagge?
- Går det att tälta vid sjön 1098?
Femte, tillika sista, dagen går vandringen till Abisko via Ballinivággi
- Det finns en hel del bäckar utmarkerade. Innebär det något vad?
Enligt ovan ser alltså min grundplan ut.
- Om du skulle vandra denna sträcka, skulle du ta någon annan väg?
- Något som jag absolut inte bör missa efter vägen?