Alperna ?

Jag hadde tänkt att besöka alperna i januari men jag vet inte vart och jag undrar om man kan få några tips om vart det är bra åkning och vart man kan bo billigt.

Varför inte prova UCPA?

Checka UCPAs hemsida http://www.ucpa.se
Jag åker med dem för tredje gången denna vinter, och är mycket nöjd med detta sätt att uppleva alperna. Man ska vara beredd på att man bor relativt spartanskt i flerbäddsrum och toalett och dusch ute i korridoren. Allt är enkelt och rent.
För riksdalerna som man betalar så får man en bergsguide/instruktör, utrustning ( dock ej telemark!),liftkort, boende, bra mat och smörgåspaket varje dag, och om man vill så fixar de resan till orten (buss eller flyg).

Vill man komma undan billigare så finns det visst en tältplats i närheten av Argentiere( mot Le tour hållet..)och åtminstone förra vintern så var det relativt många som sökte ( här på Utsidan)medpassagerare till sina planerade bilturer ner till Frankrike.

Lycka till!

/
Hasse

Serre Chevalier

Serre Chevalier i Frankrike.
Ett mycket stort skidområde (världens näst största)
med mycket lättåtkomlig offpist, de senaste 2 åren har det visserligen inte varit så mycket snö fören i februari som visserligen är mycket ovanligt.
Om du är ute efter partyliv så är det INTE rätt ställe att åka till, de har en stor fest per månad, men annars hänger alla på La Viella Ferm ett hotell i byn Vilneuve som är den bästa byn att bo i av de 4 som finns.
Jag gjorde en säsong här 97-98 och blev mycket nöjd.

Liknande trådar

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg