ala; sa:Kanske för att många anser att det är den yttersta graden av prylbögeri medan andra anser att det handlar om överlevnad.
Självklart ska alla ha den kniven de själva vill. För de som nyttjar en kniv mycket är det naturligtvis viktigt att ha en endamålsenlig kniv tex jägare / fiskare / samer eller vad det nu kan vara. Men för oss vanliga dödliga fjällvandrare är det kanske inte NÖDVÄNDIGT menar jag. Men man kan ju ha en dyr kniv för att man VILL ha det. Det tycker jag är helt ok... Men jag ifrågasätter resonemangen att det är ett måste med en tusenkronorskniv...
/Andreas
Naturligtvis har du rätt, det behöver inte vara en svindyr kniv (typ fälllknivens alla modeller), det finns faktiskt massor av andra alternativ som är bättre än en morakniv fast billigare än exempelvis en S1. Och jag har inte skrivit att det är ett måste med en dyr (även om de flesta knivar är dyra jämfört med en morakniv) kniv. Läs vad jag skrivit om att anpassa valet av kniv till vad man ska göra med den. För att snickra korvpinnar duger en morakniv alldeles utmärkt (och till mycket annat också för den delen).
Vad jag tycker är konstigt att varje gång man säger att man bör satsa på en bra kniv så händer samma sak, folk börjar gasta om att det är onödigt, att man klarar sig med billigare grejor osv. Får man samma reaktion om man säger samma sak fast om någon annan slags utrustning?