Alltid dubbla strumpor?

Att det är helt individuellt är jag övertygad om efter att ha sett alla möjliga kombinationer fungera väl för somliga, medan andra hela tiden letat efter sin egen lösning med skav och blod som följd.
Börjar man med tvärklippta korta naglar, ren fot och ev förhårdnader bortfilade. Gäller det att finna sin egen optimala kombination. Med bomullstrumpor har det lilla fåtalet haft framgång bland de fötter jag haft möjlighet att erfara resultaten av kortare och längre marscher. Fotlappar berörs sällan men är utmärkta.

go tur

Jag har bara fått skavsår med dubbla strumpor, enkla är vägen för mig, men det ska vara strumpor av kvalitet med passform. (Sedan ska skorna inte heller vara dåliga).

Om inte någon redan har tagit upp det...

Har man dubbla sockor slipper man slita ut dem där dyra tunna sockan. Man har en billigare grövre modell utanpå =)

Mindre friktion. Mindre slitage på den tjockare dyrare strumpan.

Har man dubbla sockor slipper man slita ut dem där dyra tunna sockan. Man har en billigare grövre modell utanpå =)

Nu tycker jag att det börjar bli riktigt intressant! Är det den tjockare dyrare strumpan som inte slits eller den dyra tunna om man har dubbla? Vilken socka ska vara billig och vilken dyr? Är det alltid den billiga sockan som slits oavsett i vilken ordning man bär dem? För mig som bara har enkla sockor är det enkelt - den socka man har på sig slits... ;)

Den yttre slits mot hälen, om man nu inte har en känga som sitter helt still. Har aldrig varit med om slitage på sen inre.

Jag har alltid en tunn innerst. En dyrare socka som passar perfekt. Nuförtiden kör jag försvarets stålgrå knäsockor. Iofs billiga, men snudd på ovärderliga då de är svåra att å tag i. Vill spara på dem =)

Ytterst har jag en tjockare billigare socka.
Förut körde jag alltid billiga ylleraggisar, men mina senaste kängor krympte och nu är jag tvingad att köpa halvtjocka vandringssockor som inte är helt gratis. Så för tillfället är det bara dyrt på fötterna =D

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg