Alltid dubbla strumpor?

Hej
Nu överger jag Lundhags och testar GTX-kängor i lättvikt.
Jag har nu beställt dessa från Salomon:

http://www.outdoorexperten.se/p-21378-salomon-conquest-gtx.aspx

Nu undrar jag om filosofin med dubbla ullstrumpor gäller även för dessa typer av kängor? Man vill ju absolut inte bli blöt om fötterna i GTX-skor och jag tänker mig att det blir svettigt med liner och yllestrumpa. Jag frågade en "expert" på Salomon och han avrådde starkt från att använda ull och rekommenderade ett lager syntetstrumpor.
När han avfärdade ull blev jag misstänksam och rådfrågar härmed den samlade expertisen på Utsidan.
Bör jag anpassa storleken efter ett eller två par strumpor? Kanske man kan ha dubbla liners?

Mvh
Elias

Tunn syntetinnerstrumpa

Helst Helly Hansens i polypropylen skyddar bäst mot skavsår om du svettas mycket om fötterna då dessa strumpor inte blir blöta.

Ull luktar mindre och värmer även när de är fuktiga.

Har du lätt att få skavsår?

Thure

Beror nog helt på hur skorna sitter och hur lätt du får skavsår.

Jag använder i princip aldrig dubbla strumpor om det inte behövs för att hålla värmen. Men har också skor och kängor som jag aldrig får skavsår av.

Sambon får lätt skavsår och använder ibland dubbla liners.

Enda svaret på vad som fungerar är väl att det är högst individuellt och att man måste prova sig fram och ordentligt lära känna sina fötter. Jag går i GTX och har en strumpa av antingen ull eller syntet beroende på temperatur. För att undvika skavsår (som jag sällan får) sätter jag en remsa coachtejp på hälen. Det är vad jag kommit fram till funkar bäst för mig och mina fötter efter att ha testat med dubbla strumpor i olika material och tjocklekar.
Som jämförelse så går frugan i liknande GTX men har inte lyckats helt att hitta rätt combo än utan testar sig fram och har ett litet sortiment strumpor med sig ut på varje vandring.
Sen ska man komma ihåg att för vissa "problemfötter" så finns kanske inga lösningar som gör att du kan gå en heldag. Det enda receptet kan vara att låta fötterna vila och torka ut barfota några ggr per dag. Svårare i blötväder men då kanske etapperna måste anpassas efter det.

Nej, jag får i princip aldrig skavsår. Dessa skor verkar vara en grövre och stabilare variant av en löparsko så jag kanske kan skippa dubbla strumpor.
Ett par liners i ull kanske räcker. Syntet är skönt men stinker efter några dagar :)

Jag får inte skavsår av enkelsockar i mina Lundhags Syncro. Men har oftast en tunn ull-liner eftersom det helt enkelt blir skönare att gå. Mindre friktion. Mindre slitage på den tjockare dyrare strumpan.

(...) Man vill ju absolut inte bli blöt om fötterna i GTX-skor och jag tänker mig att det blir svettigt med liner och yllestrumpa. (...)
Jag tror inte heller att det finns en enda sanning här som passar alla. Kring mina fötter blir det helt klart mindre svettigt med dubbla strumpor, ännu mindre med tredubbla... och detta blir tydligare ju varmare det är ute. Men det gäller bara ull., gärna dessutom kombinerat med innersula av ull. Syntetliners (alla jag testat) och syntetinnersulor blir plaskvåta direkt.

Å andra sidan finns det folk som sticker in nakna fötter i sneakers med gummisula utan att få problem (det blir ett ymnigt fotbad inom fem minuter och skavsår inom tio om jag försöker), så allt verkar bero på hur mycket fukt man avger genom huden, och detta verkar vara väldigt individuellt.

Det beror ju på flera faktorer som bara bäraren kan besvara, fotsvett, behov av stoppning, yttertemperatur, rymd i skodonen, fötternas känslighet för skav etc, etc.
Min erfarenhet är att syntetstrumpa, tunn ull och kraftigare ull är bäst för mina fötter. YMMV

go tur

Ja, detta borde jag ha anat...
Den samlade expertisen ger inget enhälligt svar.
Man vill ha ett tydligt svar men verkligheten är sällan svart eller vit, jag får helt enkelt prova mig fram.
Å andra sidan vore det ganska trist om verkligheten vore binär :)

Jag kan gå 40-50km dagsettaper med vanliga bomullstrumpor från stadium - om skorna är väl ingånga.

Jag tror det är viktigare att storleken på strumpan exakt fyller ut skon så man minimerar friktionen och får nogran passform.

Detta kan ju lätt göras med ett strumpkitt med olika tjocklekar.

Ja, detta borde jag ha anat...
Den samlade expertisen ger inget enhälligt svar.
Man vill ha ett tydligt svar men verkligheten är sällan svart eller vit, jag får helt enkelt prova mig fram.
Å andra sidan vore det ganska trist om verkligheten vore binär :)
Håller med om det sista :).
Jag tycker å andra sidan, att det går ganska snabbt att bli klok på om skor/innersulor/strumpor i diverse konstellationer är "svettiga" eller ej. Köp från en sajt med fri returrätt och gå omkring inomhus i skorna och dina tilltänkta strumpalternativ. Du lär inse vad som passar dig inom loppet av en dag.

Jag har aldrig använt annat än ett enkelt par yllestrumpor i mina kängor, oavsett om det har varit Försvarsmaktens marschkänga 90, sjöstridskänga 93 eller de Meindl Island Pro som jag för tillfället använder utanför tjänsten och har aldrig haft några som helst problem med skavsår. Andra använder sig alltid av dubbla strumpor för att slippa problem, men jag tror att det är helt individuellt hur det funkar. Mitt tips är att om du använder dubbla strumpor idag och det funkar - fortsätt med det. Om du använder enkla och det funkar - fortsätt med det istället...

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg