(...) Det funkar bra, med ett undantag: efter ca tre veckor börjar kläderna att lukta apa. (...)
Märkligt, har aldrig råkat ut för detta, inte ens under månadslångt luffande i länder med knapp tillgång på vatten. Och mitt "allt-i-ett" är bara en bit oblekt naturell olivoljetvål (ser ut och beter sig som gammaldags brun "tvättvål", dvs funkar även i kallt vatten).
Några följdfrågor och vilda gissningar om tänkbara orsaker till ditt problem (obs jag bara spekulerar):
- Vad har du för tyg i dina underkläder? Bomull är svår att få ren från "bakteriemat" som hudepitel, kroppsutsöndringar etc i vattentemperatur under 60 grader. Många trivs med bomull i grenen på kalsingarna, men då får man besvära sig med att koka upp lite vatten och doppa bomullsdelen däri en stund som avslutning på tvättproceduren.
- Hur hanterar du de tvättade plagen (och alla andra för den delen)? Att torka dem väl och så snart som möjligt, förvara dem luftigt, utsätta dem för solstrålning och vädring, minskar risken för att de mikrooganismer som ändå finns kvar får tillfälle att föröka sig igen. Jag packar aldrig ner tvätt som inte hunnit torka helt över natten - den får torka färdigt utanpå ryggsäcken, på kroppen eller åtminstone i en yttre nätficka.
- Använder du bakteriedödande våtservetter, dito deodorant etc? De kan faktiskt förvärra luktproblemet genom att slå ut den naturliga hudfloran av skyddande mjölksyrabakterier, så "stinkbaciller" som lever av svett och andra utsöndringar får utrymme att växa mer ohämmat.
För mig har alltså de traditionella "desinficeringsmedlen" uttorkning och hög temperatur (samt i gynnsamt klimat solens ultravioletta strålning) varit fullt tillräckliga (med samma enkla princip hålls mina kökstrasor luktfria under obegränsad tid - det räcker att förvara dem hårt urvridna och luftigt hängande, så de hinner torka mellan användningstillfällena, samt med jämna mellanrum hälla överskottet av kokande tevatten över dem).
Bakteriedödande medel och annat starkt skall man ju helst varken ha på kroppen eller hälla ut i naturen mer än absolut nödvändigt.
(...) Eller kanske är det bara jag som har dålig tvätteknik? Jag brukar knåda kläderna i en bytta eller ett handfat. Jag inser ju att det inte blir lika bra som i en tvättmaskin. Speciellt med tanke på tiden. Inte orkar jag stå och knåda kläderna i en timme. Kanske jag behöver ett klappträ att banka kläderna med?
Ingen trolig hypotes, om man inte är extremt slarvig. Klart det inte går att bearbeta tvätten som hemma, men som sagt - inte ens när jag handtvättat samma par underbyxor (med bomull i grenen) varje kväll i sex veckors tid och utan tillgång till rinnande vatten, har jag upplevt samma problem som du.
Jag jobbar inte mycket alls: tvålar in kritiska ställen (gren, armhålor, ev. fläckar/smutsränder) med tvålbiten, men använder nästan ingen tvål i övrigt; låter de blöta, lokalt intvålade plaggen ligga en stund; bearbetar samma kritiska ställen (= gnider tygdelar mot varandra); sköljer ett par gånger med mellanurvridning (i så mycket vatten som det nu finns att tillgå; på fjällvandring sista sköljningen helst i "rinnande vatten"); doppar i svårare fall ev. bomullsdelar i kokande vatten; vrider ur hårt och hänger luftigt på tork (oftast av nödtvång över natten, men helst i solen).
Alltså ordinarie, på gränsen till sparsam, handtvättsprocedur.
På en bergs- eller fjälltur passar jag dock ofta på att använda
naturens egen tvättmaskin- det strömmande vattnet i en bäck eller vågrörelsen mot gruset vid en sjöstrand. Jag börjar med lokal intvålning som ovan, men sen klämmer jag bara fast plagget (t ex med riktigt tunga stenar) i vattenkanten och låter strömmen resp. vågrörelsen göra skrubb- och sköljjobbet mot bottengruset. Allt blir garanterat rent efter ett par timmar i en sådan "tvättmaskin".
För många år sen blev min då femåriga dotter häftigt sjuk mitt under en tältvandring. Stackaren både kräktes och bajsade ner i stort sett alla sina kläder, och
de dofterna trodde jag aldrig jag skulle få bort tills vi kommit hem. Men efter en natt i "tvättmaskinen" enligt ovan fanns inte en tillstymmelse till lukt eller fläckar i något av plaggen.