• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Allt eller inget för oss vanliga cyklister

När jag skulle fråga om cyklar här på utsidan så märker jag att den största gruppen är utesluten, ungefär som att man bara behöver ett forum om man antingen cyklar snabbt på landsväg, dundrar ner för berg eller skall ta sig jorden runt med en cykel; okay, det var lite överdrivet, men kategorierna utelämnar vanliga utforskning cyklister eller vad man nu skall kalla oss för.

Låt mig först beskriva hur jag vill cykla, för jag cyklar ofta omkring och fotograferar i min kommun (Haninge), detta gör att jag inte cyklar fort utan istället åker och tittar på omgivningar eller att jag har ett fast mål, jag vill helst inte ligga ner över styret och då jag ände cyklar omkring i en jeans jacka eller liknande så brukar jag inte riktigt bry mig om luftmotstånd. Jag brukar oftast cykla på vanliga vägar, men ibland blir det så att jag tar mig ut i skogen på traktorvägar och ibland på upptrampade stigar, men jag tar det alltid lugnt, dvs att jag är ute efter äventyret och inte efter en sport.

Jag tror att många cyklar på detta sätt, men i forumet finns bara tre sportiga cykel-kategorier och när man skall välja cykel finns det bara typ Sport eller City, men nästan inget för oss som ofta cyklar på landet och behöver praktiska och hållbara cyklar.

Dämpad framgaffel, skärmar och pakethållare som man kan ha sidoväskor på, varför är det så himla svårt att hitta en sådan cykel till rimligt pris, i alla fall för oss som inte skall cykla jorden runt eller ner för berg utan enbart ta oss runt på lite dåliga vägar inom kommunen?

Eller är det bara jag som tycker mig hamnat i ett vakuum mellan City Hybrider och MTB, där hybriderna antingen saknar utrustning (inga skärmar mm) eller har för mycket (dynamo, rullbromsar, lampor osv) och där MTB antingen är för onödiga (fullfjädrat) eller för påkostade (fullfjädrat fast dyrare)?

P.S Läs detta inlägg med en gnutta ironi och som en förfrågan om en allmän forumdel för cykling här på Utsidan.
 
Får man fortsätta den ironiska tonen? Vi är massor med folk här som cyklar som Du (i varje fall "också"). Tror få av oss känner att vi har problem med det. Kan Du slå på kameran kan du väl skruva dit de stänkskärmar du behöver på cykeln också?! En gammal stel MTB, packethållare, stänkskärm fram, eventuellt byte till "vanliga" pedaler. Jobbet tar nog en hel halvtimme.... Anna
 
Vilken ålderskategori av cyklisten pratar vi om? Medelålders eller rent av pensionär? Det blir lättare med rekomendationerna om vi får lite fakta..........
 
Hmm... Min första tanke när jag läste ditt inlägg var: I så fall borde det finnas ett forum för oss som ibland tar bilen ut till naturen för att fota lite. Eller kanske ett forum för bussåkare. Eller...
Men visst... OM det skapas ett sådant cykelforum så platsar jag nog där också. :)

HåkanF
 
Turcykling var ett bra ord, jag brukar använda äventyrscykling vilket låter lite mer drastiskt, men att förklara vad allroundcykling är kan vara lite jobbigt då detta innefattar så mycket, men jag skall försöka sätta upp några korta beskrivningar vad för situationer jag brukar stöta på.

* Tar en tur på en lång dålig asfaltsväg med gropar som ibland överaskar en, kör man med stel framgaffel och råkar köra över en grop så känns det som en spark i rumpan och ibland är man nära på att tappa greppet om styret.

* Cyklar på en bra upptrampad stig till badplats, men det är brant nedför och vägen kantas av rötter, här använder man bromsarna ganska flitigt när man försöker ta sig ner sakta och säkert med en påse badkläder på styret.

* Cyklar till ICA och en cyklist kör om en, sådant accepteras inte och man tar upp jakten för att två minuter senare kunna cykla om, dock slutar detta alltid med att man stannar för att leka att man skall kissa när man i självaste verket nästan dör av utmattning.

* Cyklar till ICA för att handla mjölk, men när man kommer ut har man handlat för hela veckan och önskar att man hade pakethållare och sidoväskor., så man hänger två kassar på vardera sida på styret och leder hem cykeln.

* Man skall cykla till ett café 20 km bort men man beslutar sig för att ta en genväg via en grusväg, men när man kommer in på den märker man att den är som en tvättbräda, men man ger inte upp då man vet att denna väg är 1 km kortare.

* Det är soligt ute och man vill ut på Picknick, man vill packa mat, termos, saft, kakor, böcker, filtar. Efter det cyklar man 30 km på asfalt och grus till sitt favoritställe och när man ger sig av hemåt har det redan börjat att bli mörkare ute.

Det man inte gör är: hoppa, ticka, tävla, cykla fort i skogen eller att ha på sig tajta cykelkläder.

Det vill säga att turcyklister vill ha en robust cykel som går att utrusta med exempelvis skärmar och pakethållare, men man vill inte ha en cykel som är gjord för extremåkning, det vill säga att man vill ha en mer upprätt hållning och inte fullfjädrat eller de absolut dyraste elit cyklarna.

Jag tror att majoriteten av alla cyklar som säljs i Sverige används på detta sätt tack vare vår allemansrätt.
 
Mina två öre:
Jag tror majjen och Håkan K är inne på rätt spår.

Ett forum till löser inte grundproblemet; svårigheten att välja vilket forum man ska skriva sin specifika fråga i.
Just cykelforumen här har inte så värst mycket trafik. De borde slås ihop till cykling rätt och slätt.
Då skulle man slippa fundera på om hybriden man är intresserad av är en MTB eller landsvägscykel. Och om man kanske ska använda den för långfärd så har man ett riktigt dilemma!

Nä, bort med uppdelningen. Trafikmängden är så låg att det ändå går att överblicka.
 
För sådana spörsmål bör långfärdscyklingens forum ge dig bäst svar. Skillnaden på en vanlig cykel och en långfärdscykel är inte speciellt stor, mer än kvalitetskravet och kanske packningsmöjligheterna. Inte heller är inställningen till cykeln så långt ifrån den jag tror du söker. Man ser cykeln snarare som ett redskap till upplevelsen snarare än upplevelsen själv. Tycker det är bra med uppdelningen som den är. Möjligtvis kan man fråga sig om MTB och Landsväg är "friluftsliv", men många här verkar ha det intresset så jag tycker knappast att man ska plocka bort dem.
 
Möjligtvis kan man fråga sig om MTB och Landsväg är "friluftsliv", men många här verkar ha det intresset så jag tycker knappast att man ska plocka bort dem.

Det där är så dumt och provokativt att det inte ens borde få ett svar, men jag hugger ändå.

Varför skulle det inte vara friluftsliv om man upplever naturen från en cykel?
 
I Fredags inhandlade vi en Scott Hybridhoj åt frun i huset. Det blev en herr modell för hon tyckte att dam modellen såg förjävlig ut ( kan bara hålla med ). Hon har under några dagar nu provat den lite sparsamt , i det härliga försommarvädret , och den verkar falla till belåtenhet. OM , hon av någon underlig anledning skulle behöva skärmar eller packväskor , lysen mm, så är det mycket lätt att komplettera hojen med dessa saker. Ett val man kan göra redan i affären är att välja mellan släta däck eller däck med lite nabb mönster. Så , min rekommendation är som följer: köp en hybridhoj och utrusta den efter eget behov.

Mvh Stefan B