För min egen del använder jag ganska sällan vidvinkel, åtminstone mycket vidvinkel, för landskapsfoto och oftast ligger brännvidderna från normal till kort tele, dvs runt 50-150mm för småbild. Av de bilder jag har upplagda här är t ex den sv/v "Tarfalabilden" tagen med Mamiya 80/2,8 (alltså normal på mf), "Rapadalsbilden" är fotad med 70mm brännvidd, "Pierikpakte" med 50mm. Det finns ju som väl är inga lagar på vad man ska använda men jag håller inte riktigt med om att vidvinkel är förstahandsval vid landskapsfoto.
Ser man på etablerade fjäll- och landskapsfotografer som Grundsten och Hörnell använder de (resp använde) ofta optik i just området normal till kortare tele. I Grundstens bok "Sarek och Kebnekaise" är t ex väldigt många (de allra flesta!) landskapsbilder tagna med 135mm (på mellanformat vilket motsvarar ca 85mm). Av de återstående så är en del tagna med längre brännvidder och några med vidvinklar, men då främst ganska moderata vidvinklar (65mm motsvarande 40mm på småbild är vanligast) och endast ett fåtal riktigt vidvinkligt (38mm motsv 24mm).
I vissa fall är vidvinkel bra men det är, tycker jag, om man har en intressant förgrund. En av de få (den enda här) vidvinkelbilder jag själv har upplagda är "Sitojaurebilden" som jag tagit på 35mm men då hade jag såväl höstfärger i förgrunden som ett ganska närliggande massiv i bakgrunden. Så personligen anser jag som sagt att brännvidder från normal till kort tele är förstahandsval för landskapsfoto.
/David