Allför mjuk bomber Z1

Min Z1 Bomber, har blivit alldeles för mjuk Jag bottnar den alldeles för ofta. Ett par ggr / runda. Garanterat varje gång jag sätter en taskig landning, kör trappor eller dylikt. Den har inte läckt någon olja vad jag kan se sen senaste servicen (förra sommaren). Nån som vet man man ska göra åt det?
/David

Öppna gaffeln och kolla oljenivån enligt manualen. Oljan försvinner på något konstigt sätt utan att du ser läkaget... Förmodligen följer olja med innerbenen och sedan sköljs bort vid cykeltvätt.

Sailor

Kanske byte av fjäder?

Hej

Det kanske skulle hjälpa om du byter till en hårdare fjäder. Finns ju i olika hårdheter.

MVH Daniel - som själv egentligen kör med för hårda fjädrar i förhållande till sin lilla lätta kropp.

Tackar för hjälpen!

Jag ska ta och rota fram servicemanualen i helgen och kolla oljenivån först. Den har vart lagom hård förut, när den var ny bottnade jag den aldrig så jag tror att fjädrarna är rätt lagom.

/David

Z1 service

Häromdagen hittade jag ett nummer av engelska
" Mountainbike" där dom har en utförlig service instruktion till Z1-an. Tio gånger bättre än Marzocchis handbok. Jag tar gärna en kopia och skickar till dig med post. Du kan inte få den, jag behöver den antagligen själv med tanke på vad du skriver ;-)

Oj, vad bra!
Finns tidningen i handeln fortfarande?
Isåfall köper jag den. Vilket nummer och vad heter tidningen?

/David

Ok, sorry, den heter "mountainbike" missade det av någon anledning. Jag ska springa iväg och se om jag får tag på den.

/David

Marzocchi

Tyvärr är tidningen något år gammal. Och för att ytterligare komplicera det hela så saknar jag mittuppslaget med Z1, bara Z3 och Z5 är kvar. Men jag ska titta i lådorna.... Ledsen om jag var för optimistisk.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg