Allemansrätten i skogen

Åhå det är dax för grillpinne diskussioner igen.

jag tror att grillpinne skövlingen och rov plockandet av slanor till vindskydd är en försvinnande lite del av problemet. Och jag tror inte att slarvet ute i naturen har att göra med att något barn på 80 talet sån när pappa mördade en slana till metspöt. Det är löjliga argument till att vi har problem med markägare. Säg att 100 små kvistar försvinner vid en eld plats, det leder till att grillplatsen hålls öppen. Ett träd åker ner för ved... synd det är ingen vacker syn men det går att fixa. Och så ser det ut nästan över allt där det fin en eldstad. Många accepterar det oxå. Men jag vet att många markägare som har mark där populära platser är grymt irriterade över skräpet som många inte orkar ta med sig hem. Alla toaletter som inte grävs ner. Allt kisspapper som "ändå snart försvinner" ligger synligt efter en hel vinter.

Vid en populär tält plats för paddlare och mindre båtar Fyllde jag i våras en och halv säck med papper och annat skräp. Nästan en hel säck var bara från diverse toabesök. Det är inte kul. Det är vidrigt.

När vi är ute så gäller papper till "ettan" lägs i egen liten sopppåse och tas med hem(sopkorg någonstans) "tvån" grävs ner. Eller gör på uppbyggd toa(finns massor av bra lösningar).

Så visst messner vi ska inte ställa idioter mor varandra, men vi skapar idiotiska markägare. vilket gör oss till idioter. Fast det borde vara lätt att inte ställa till det alltså borde vi inte skylla något på markägarna som måste gå med på att ha oss på deras mark.

Vad jag inte gillar är om det ska vara en känsla av att man trampar på annans mark på nåder, och med skuldkänsla i kroppen. I Sverige har man aldrig kunnat äga marken på ett sätt som gör att ägandet i sig ger rätt att hindra någon att vistas på marken. Ingen levande ägare har förvärvat sin mark under andra omständigheter, så det är bara business as usual att allemansrätten finns. Att det finns de som sneglar mot kontinenten och arbetar för liknande egendomsrätt här, är tråkiigt, beklämmande och allt möjligt, men jag känner kanske inte att det är direkt hotfullt. Dock ser man exempel på hur markägare eller jaktarrendatorer har kunnat tillgodose sina särintressen längre än vad gällande lagstiftning syftar till genom diverse restriktioner i naturreservat. Det kan vara en subjektiv syn, även om jag tycker att den är ostridig i vissa fall, men det är min syn.

Det är ETT problem.

Ett annat är alla som bryter mot diverse regler och gör markägare ledsna eller ilskna. Men det är ett annat problem och självklart kan problemen samverka, men inte regelmässigt.

När det gäller korvpinnnediskussionen är det ju ett typiskt exempel på ett problem som är ett ickeproblem i många fall, men i fall där antalet besökare blir stort så är det trist.
Vid rastplatser längs vägar kan det se för j-ligt ut, och det skulle kunna se betydligt trevligare ut om folk fattade att det stora antalet människor bör innebära att man är extra försiktig, men skräp förstås, men även med annat slitage som faktiskt är OK på lågfrekventerade platser. Jfr f ö den kanalisering av "allemansrättsutnyttjare" som faktiskt är otillåten. När det gäller rastplatser så tar ju förstås kommunerna ett särskilt ansvar på dessa platser, med anläggningar och även städning osv så det ligger förstås lite vid sidan av den allmänna diskussionen.

Till Peter.

Vi känner dig nu, du är liksom en utside nalle björn som morrar lite ibland men egentligen bara vill mysa.

Till Mezzner.

Du skriver att i Sverige kan man inte äga marken på ett sätt så att man kunnat hindra någon att vistas där...

Sen helgarderar du med att lägga till nu levande.

Du har fel i det första rent historiskt men rätt i det andra. Man hade rätt att köra i väg folk från sin mark, men det var inte fint. Så visade man inte gästvänlighet så var man ingen stor man. men detta är OT.

Faktum är att jag inte hitta något som ger en bra (klockren) förklaring på denna sedvanerätt från ett historisk perspektiv. Det finns säkert men det är mycket lättare att hitta de som hävdar att det är fel alltihopa.

lite gran som klimatfrågan...

Allemansrättskeptiker

Du får gå så långt tillbaka för att markägare ska ha rätt att köra bort folk från marken* att det knappt är Sverige som gäller då misstänker jag.

Vad jag menar är dock att alla som förvärvat sin mark har gjort det på de förutsättningar som gäller idag, och ingen har anledning att känna sig lurad.

Jag tycker det är så ynkligt när villaägare i Bromma beklagar sig över bullret från flygplatsen, som om de inte valt att bosätta sig där, bredvid en flygplats... i själva verket framstår det ju snarast som om de köpt sin kåk för ett visst pris och sen hoppas kunna få slut på flygandet för att få det tystare och sen kunna kränga kåken till ett värde som inte satts mot bakgrund av närheten till den bullrande flygplatsen. Fast det kanske bara är jag som tycker så.

Jag tycker betydligt mer synd om de som bor vackert och sen får en motorväg eller annan större väg längs med tomtgränsen.

Så, i ett sånt perspektiv tycker jag att alla bör kunna acceptera att i Sverige gäller allemansrätt. Sen betyder det inte att man får bete sig som ett ars-l bara för att man får vistas på annans mark. Men det är ju mycket dumt som är otillåtet idag som vissa ändå gör.

*självklart kan man ändå ha den rätten, men då är det p g a nåt annat än bara egendomsrätten i sig

Åhå det är dax för grillpinne diskussioner igen.

jag tror att grillpinne skövlingen och rov plockandet av slanor till vindskydd är en försvinnande lite del av problemet. Och jag tror inte att slarvet ute i naturen har att göra med att något barn på 80 talet sån när pappa mördade en slana till metspöt. Det är löjliga argument till att vi har problem med markägare. Säg att 100 små kvistar försvinner vid en eld plats, det leder till att grillplatsen hålls öppen. Ett träd åker ner för ved... synd det är ingen vacker syn men det går att fixa. Och så ser det ut nästan över allt där det fin en eldstad. Många accepterar det oxå. Men jag vet att många markägare som har mark där populära platser är grymt irriterade över skräpet som många inte orkar ta med sig hem. Alla toaletter som inte grävs ner. Allt kisspapper som "ändå snart försvinner" ligger synligt efter en hel vinter.

Vid en populär tält plats för paddlare och mindre båtar Fyllde jag i våras en och halv säck med papper och annat skräp. Nästan en hel säck var bara från diverse toabesök. Det är inte kul. Det är vidrigt.

När vi är ute så gäller papper till "ettan" lägs i egen liten sopppåse och tas med hem(sopkorg någonstans) "tvån" grävs ner. Eller gör på uppbyggd toa(finns massor av bra lösningar).

Gräv inte ner dasspapper. Det är mycket bättre att elda både efter 1án och 2án.

Ska man ta slanor (som man inte får) så är tipset att göra det i en kraftledningsgata där ändå markägaren/ energibolaget är tvungna att röja med jämna mellanrum.

Faktum är att jag inte hitta något som ger en bra (klockren) förklaring på denna sedvanerätt från ett historisk perspektiv. Det finns säkert men det är mycket lättare att hitta de som hävdar att det är fel alltihopa.

Förr i tiden (när jag var liten...) så innebar en tur mellan städer och till kyrkan oftast en tur på en eller flera dagar, och för att laga mat och sånt längs vägen behövdes ved och en plats att sova.

Under den färggranna medeltiden då ca 1/5 av den vuxna manliga befolkningen var på vandring, gesäll eller pilgrim, ägde givetvis en sedvanerätt sin riktighet.
Numera när en osnuten stadstyp, som inte hälsar, hugger ved, slå läger samt hävdar allemansrätten och kallar mig idiot, överväger jag om inte S_G_T dvs sjung, var glad och tig för hans besök är bättre än Sv naturskyddsföreningens. Natur är nämligen lätt att älska ihjäl.
God middag!

Förr i tiden (när jag var liten...) så innebar en tur mellan städer och till kyrkan oftast en tur på en eller flera dagar, och för att laga mat och sånt längs vägen behövdes ved och en plats att sova.

Enligt samma källa som tidigare så stod alla kojor i skogen olåsta förr i tiden.
Det kunde komma någon vandrare som behövde övernatta.
Att återställa vedförrådet och städa efter sig var självklart.

Var folk ärligare förr? Dom drack mer brännvin men det var lite ordning i alla fall.

Vi gjorde en 3 veckors tur med båt på dalslands kanal för 2 år sedan.
Samtidigt fans där ett par hundra ungdomar som paddlade i kajaker.
Jag tror det var tyskar och holländare. Vi använde använde ofta samma lägerplatser som dom.
jag måste ge dom en eloge, det syntes inte ett spår av dom. Inte en skräppartikel.
imponerande......dom måste gått i en hård skola..?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
Anders Hermansson Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd Allmänt om friluftsliv 74
Stordrulen Behöver STF börja med Kamrautuppfostran för att bevara Allemansrätten ? Allmänt om friluftsliv 173
HasseQ Ett hot mot Allemansrätten, igen Allmänt om friluftsliv 69
Sejrla Basläger vs allemansrätten Allmänt om friluftsliv 36
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
stenblock Allemansrätten är jättebra Allmänt om friluftsliv 45
andersmossing Podcast om allemansrätten Allmänt om friluftsliv 12
Vandringshyveln Allemansrätten Allmänt om friluftsliv 51
Avslutat Medlemskap 201709 Försvara Allemansrätten ! Allmänt om friluftsliv 227
dag.lunden_telia.com HFD (Högsta förvaltningsdomstolen) prövar om skidavgift strider mot allemansrätten Allmänt om friluftsliv 18
andersmossing Tyck till om utredningen av allemansrätten Allmänt om friluftsliv 2
camoscio Allemansrätten Allmänt om friluftsliv 1981
turep Rör med lock i skogen Allmänt om friluftsliv 3
friluftsbruden Känna sig säker i skogen? Allmänt om friluftsliv 36
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
bombuspolaris Regler för att tälta i "skogen"? Allmänt om friluftsliv 234
Jimsson Toalett i skogen med barn Allmänt om friluftsliv 24
TROY GARNER Gamla bilvrak i skogen Allmänt om friluftsliv 51
Börner Filmporträtt om att flytta ut i skogen Allmänt om friluftsliv 61
Mirke komma ut i skogen Allmänt om friluftsliv 8
krokben Bo i skogen under sommaren Allmänt om friluftsliv 4
Still Alive Terrängkörning i skogen Allmänt om friluftsliv 177
SeekOut Sova ensam i skogen Allmänt om friluftsliv 168
onegear Frukost i skogen Allmänt om friluftsliv 17
nermander Scam i skogen? (Anklagad för vedstöld bara för man kör med släp) Allmänt om friluftsliv 9
tobbe_sunnewald_hotmail.com Den perfekta skogen efterlyses Allmänt om friluftsliv 2
mikael108 Övervakningskameror i skogen Allmänt om friluftsliv 45
Skogstoker Hur torka ved i skogen bäst? Allmänt om friluftsliv 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg