Åhå det är dax för grillpinne diskussioner igen.
jag tror att grillpinne skövlingen och rov plockandet av slanor till vindskydd är en försvinnande lite del av problemet. Och jag tror inte att slarvet ute i naturen har att göra med att något barn på 80 talet sån när pappa mördade en slana till metspöt. Det är löjliga argument till att vi har problem med markägare. Säg att 100 små kvistar försvinner vid en eld plats, det leder till att grillplatsen hålls öppen. Ett träd åker ner för ved... synd det är ingen vacker syn men det går att fixa. Och så ser det ut nästan över allt där det fin en eldstad. Många accepterar det oxå. Men jag vet att många markägare som har mark där populära platser är grymt irriterade över skräpet som många inte orkar ta med sig hem. Alla toaletter som inte grävs ner. Allt kisspapper som "ändå snart försvinner" ligger synligt efter en hel vinter.
Vid en populär tält plats för paddlare och mindre båtar Fyllde jag i våras en och halv säck med papper och annat skräp. Nästan en hel säck var bara från diverse toabesök. Det är inte kul. Det är vidrigt.
När vi är ute så gäller papper till "ettan" lägs i egen liten sopppåse och tas med hem(sopkorg någonstans) "tvån" grävs ner. Eller gör på uppbyggd toa(finns massor av bra lösningar).
Så visst messner vi ska inte ställa idioter mor varandra, men vi skapar idiotiska markägare. vilket gör oss till idioter. Fast det borde vara lätt att inte ställa till det alltså borde vi inte skylla något på markägarna som måste gå med på att ha oss på deras mark.
Vad jag inte gillar är om det ska vara en känsla av att man trampar på annans mark på nåder, och med skuldkänsla i kroppen. I Sverige har man aldrig kunnat äga marken på ett sätt som gör att ägandet i sig ger rätt att hindra någon att vistas på marken. Ingen levande ägare har förvärvat sin mark under andra omständigheter, så det är bara business as usual att allemansrätten finns. Att det finns de som sneglar mot kontinenten och arbetar för liknande egendomsrätt här, är tråkiigt, beklämmande och allt möjligt, men jag känner kanske inte att det är direkt hotfullt. Dock ser man exempel på hur markägare eller jaktarrendatorer har kunnat tillgodose sina särintressen längre än vad gällande lagstiftning syftar till genom diverse restriktioner i naturreservat. Det kan vara en subjektiv syn, även om jag tycker att den är ostridig i vissa fall, men det är min syn.
Det är ETT problem.
Ett annat är alla som bryter mot diverse regler och gör markägare ledsna eller ilskna. Men det är ett annat problem och självklart kan problemen samverka, men inte regelmässigt.
När det gäller korvpinnnediskussionen är det ju ett typiskt exempel på ett problem som är ett ickeproblem i många fall, men i fall där antalet besökare blir stort så är det trist.
Vid rastplatser längs vägar kan det se för j-ligt ut, och det skulle kunna se betydligt trevligare ut om folk fattade att det stora antalet människor bör innebära att man är extra försiktig, men skräp förstås, men även med annat slitage som faktiskt är OK på lågfrekventerade platser. Jfr f ö den kanalisering av "allemansrättsutnyttjare" som faktiskt är otillåten. När det gäller rastplatser så tar ju förstås kommunerna ett särskilt ansvar på dessa platser, med anläggningar och även städning osv så det ligger förstås lite vid sidan av den allmänna diskussionen.