det blir tydligare för turisterna om de vet redan innan de åker hit att de är exkluderade från många av våra förmåner och att de får köpa tillfälliga "turistkort" eller liknande om de vill kunna fricampa, ta siesta på privata bryggor eller anlägga fiskecamps tex.
Sen är det skillnad på allemansrätt och allemansrätt. Exemplen ovan är sånt jag själv berörs av och stör mig på. Störs inte av turistande fjällvandrare, kajakpaddlare eller bärplockare, men tycker ändå att allemansrätten principiellt är en förmån för oss skattebetalande medborgare i Sverige.
Folk fricampar och frilufsar världen över även utan "allemansrätter", men man kanske inte slår upp lägret fullt synligt, utan håller det mer diskret för att man fulcampar. På Åland finns ingen allemansrätt men ändå många kajakpaddlare. Var tror du de övernattar? campingplatser? ffrågar de om lov?...nej! vi fulcampar i smyg men sköter det oftast snyggt förutom vissa som skiter i att ta bort stenarna efter sig för tältuppslagningen.
Men det blir också otydligare eftersom medborgarskap och skatt inte har med varann att göra.
Du kan vara svensk medborgare och inte betala någon skatt till Sverige under hela din livstid.
Du kan också betala all skatt under hela ditt liv i Sverige (" till Sverige") utan att vara svensk medborgare.
Är du medveten om att du som medboragre i ett EU-land samt Norge och Island har rätt att vistas i Sverige på obegränsad tid, folkbokföra dig här och ha alla rättigheter (och skylldigheter) som svenska medborgare har.
Jag håller med om att det är problem med dem som vistas i naturen utan att följa allemansrätten. Hur vi skall lösa det problemet tror jag dock handlar om helt andra saker än medborgarskap och skatt.