Alla vet - men alla tiger

Almgren; sa:
Kan tänka mig en hel rad integritetrsproblem med att ha regnummret ingjutet i mattan. Det visar ju med all önskvärd tydlighet vem som åker var.

Varför det skulle vara integritetskränkande kan jag inte förstå.

Tanquay; sa:
Roligaste inlägget jag sett...;)

Jag ska ha "Sven-Erik Marklund" ingjutet i mattan på min Ockelbo...

Registeringsnummer i mattan är verklighet i andra länder så skratta lagom :)

Högkamsmattor är redan förbjudet på andra håll.
[Ändrat av öringen 2006-07-12 kl 11:03]

Det innebär att det syns långt efter att jag lämnat en plats att jag varit där. Jag har ingen koll på vem som vet var jag har varit. Ligger i samma tassemarker som kameraövervakning och dylikt tycker jag.

NU är i och för sig risken minimal att jag kommer köpa en skoter så jag kommer inte att bli drabbad. Men man undrar ju vad nästa steg ska bli i storebrorssamhället.

avslutad210712

Gäst
Å andra sidan finns det ett ännu enklare sätt att få ordning på skoterproblemet vid tjuvjakt - förbjud dem helt och hållet :)

avslutad210712

Gäst
Almgren; sa:
Det innebär att det syns långt efter att jag lämnat en plats att jag varit där. Jag har ingen koll på vem som vet var jag har varit. Ligger i samma tassemarker som kameraövervakning och dylikt tycker jag.

NU är i och för sig risken minimal att jag kommer köpa en skoter så jag kommer inte att bli drabbad. Men man undrar ju vad nästa steg ska bli i storebrorssamhället.

Ja tänk om man skulle börja fotografera bilar som kör för fort eller kanske kör in i en stad - vem i allsin dar skulle komma på en sån ide. Otänkbart eller hur.

Eller att man på allvar skulle diskutera att arkivera all epost eller alla andra "paket" som skickas på internet. Otänkbart eller hur.

Almgren; sa:

Är du rädd eller?

/mattias

Att man fotograferar alla som kör för fort är ju en helt annan sak. Däremot så har ju kamerorna i trängselskatteförsöket fått en del kritik i och med att man där kan få ut data som är integritetskränkande.

Och förslaget att lagra en massa ip-trafik har också mycket riktigt debatterats livligt. Info om lagringen

Att snön smälter är väl som att säga att det lagras bara i några månader.

Nä jag har lite svårt för den alltstörre onödiga övervakningen och lagringen av uppgifter som sker just nu.

Sen vad det har med rädsla att göra fattar jag inte.

Christian

avslutad210712

Gäst
Almgren; sa:
Att man fotograferar alla som kör för fort är ju en helt annan sak. Däremot så har ju kamerorna i trängselskatteförsöket fått en del kritik i och med att man där kan få ut data som är integritetskränkande.

Och förslaget att lagra en massa ip-trafik har också mycket riktigt debatterats livligt. Info om lagringen

Att snön smälter är väl som att säga att det lagras bara i några månader.

Nä jag har lite svårt för den alltstörre onödiga övervakningen och lagringen av uppgifter som sker just nu.

Sen vad det har med rädsla att göra fattar jag inte.

Christian

Dessutom är det väl så att det, åtminstone i Norrbotten, snöar och blåser ibland så spåren skulle knappast kunna gå att tyda någon längre tid så man skulle kunna kalla den färskvara. Vilket i mina ögon då automatiskt skulle göra att man inte kan kalla det för at tman samlar in uppgifter för långvarig lagring vilket är fallet i trängselskattens och fortkörningens fotograferande och än högre grad i fallet med att spara på en stor del av internettrafiken.

Sen är det så att om man menar allvar med att man vill komma åt tjuvjakten på rovdjuren så måste man inse att det stora problemet är just skotrarna. Eller rättare sagt om man vill komma åt den stora tjuvavlivningen (för någon jakt handlar det inte om i traditionell mening) av rovdjur för i de fall som avslöjats i Norrbotten senaste åren så har nog skotern använts i 99% av fallen. Bland annat hade man ett fall (tror det var ifjol) där man med flappflapp bakspårade skoterspåren från brottsplatsen till en låt oss kalla det för "en person som för sin utkomst bland annat idkade skötsel av friströvande tamboskap". Eftersom man inte kunde bevisa att det var samma skoterspår hela vägen så tror jag att det inte blev något mer av det förutom att polisen blev anmäld för "hets mot folkgrupp".

Att förbjuda skotertrafik för alla utom de som behöver den i sin yrkesutövning tror jag knappast skulle minska skoterjakten utan troligen tvärtom eftersom det då skulle vara ännu mindre risk att man ertappades när man begick sina brott. Och att koppla samman rovdjursavlivningen med jägare är inte heller rätt då en del av de avlivade rovdjuren först jagats med skoter och sen avlivats med grovkalibrig pistol/revolver vilket knappast är ett vapen som det är lätt för en jägare att få licens på.

Förbjuda skoter....njaaa....

Det kommer alltid finnas en kategori som aldrig kommer kunna förbjudas åka skoter i fjällvärlden.....

Tror inte att rovdjur olagligt avdagatagna med hjälp av skoter kommer minska för att man förbjuder skoteråkning för "vanliga svensson" ;-)

mvh / Matti

mattio; sa:
Förbjuda skoter....njaaa....

Det kommer alltid finnas en kategori som aldrig kommer kunna förbjudas åka skoter i fjällvärlden.....

Tror inte att rovdjur olagligt avdagatagna med hjälp av skoter kommer minska för att man förbjuder skoteråkning för "vanliga svensson" ;-)

mvh / Matti

Vad menar du? Att det bara är renskötare som tjuvjagar rovdjur?

Förbud?

Det är redan idag förbjudet att jaga rovdjur med skoter. Lik förbannat sker det allt för ofta. Alltså bryr sig dessa förövare inte om ett förbud. Är det då någon som på fullt allvar tror att de skulle bry sig om ett skoterförbud?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aktiv-jägare Jägare räddar tiger Jakt 73

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg