Algerietvisum

tibet; sa:
Stellan: ang. visum till Sudan, måste jag ha ngt papper från sv ambassaden när jag ansöker? Ngt LOI eller LOR? Har tänkt mig söka ifrån Kairo alltså.

Lättast att ordna i Kairo. Det behövs LOR frân den svenska ambassaden, 2 passfoto och USD. Visumet kostade 100 USD förra âret och + 20 USD när man passera gränsen. Kanske dyrar i âr... Tar en dag att fixa men ambassaden är stängd fre-sön. Visumet är giltigt i en mânad.

tibet; sa:
Syrienvisum? Fick du det vid gränsen? ( från Turkiet ) Eller är det bättre att skaffa ett ( multiple entry ) i Istanbul/Ankara?

Jag ordnade visumet i Ankara pâ den syriska ambassaden. Behövs LOR frân sv. ambassad, 2 passfoto och USD eller lokal valuta. Kostade 2004 ca 27 USD. Ordna ett dubbelentry visa när du fixar visat för det kostar inget extra. Dâ har du möjlighet att besöka Libanon oxâ utan att fixa ett nytt visum till Syrien. Visumet är giltigt i tre mânader

tibet; sa:
Nubiska öknen? Nu efteråt vad skulle du rekommendera, längs järnvägen eller längs Nilen?

Jag cyklade längs Nilen men jag tror det kvittar rätt sâ mycket vilken väg du tar. Lika mycket sand...

/Stellan

Bra, tack!

Mer frågor om du har tid: Det ska enligt Lonely planet finnas ett konsulat i Aswan där det ska vara "bättre" att ansöka om visumet. På vilket sätt det skulle vara bättre vet jag inte... vet du något?

LOR papper... så sverige har en ambassad i egypten?

Antar att landgränsen egypten/sudan är omöjlig?

Träffade du ngn som korsat gränsen Sudan/Eritrea? (skulle vilja cykla Sudan-Eritrea-Djibouti-Etiopien men det verkar som div. konflikter sätter stopp för detta. Eller vet du någotting? Eritrea-Etiopien tycks vara bomstopp iaf.)

Sista: Visum till Libanon? möjligt vid gränsen?

tackar och lycka till med sahara!!

tibet; sa:
Mer frågor om du har tid: Det ska enligt Lonely planet finnas ett konsulat i Aswan där det ska vara "bättre" att ansöka om visumet. På vilket sätt det skulle vara bättre vet jag inte... vet du något?

Vet inte varför det skulle vara bättre att fixa visumet i Aswan men visst finns det ett konsulat där. När man har fixat visumet i Kairo sâ mâste man korsa gränsen inom 30 dagar och det är ganska lângt frân Kario. Om du inte hinner hela sträckan innan 30 dagar har gâtt sâ gâr det att förlänga visumet i Aswan utan kostnad. Det fungerade i alla fall förra âret...

tibet; sa:
LOR papper... så sverige har en ambassad i egypten?

Sveriges Ambassad
13, Mohamed Mahzar Street
Zamalek
Kairo

http://www.regeringen.se/sb/d/5614;jsessionid=am4U1zQkSaJ5

tibet; sa:
Antar att landgränsen egypten/sudan är omöjlig?

Det är i alla fall stängd längs Röda havet om man inte har ett egyptiskt pass... Vet ej om det gâr att korsa gränsen väster om Nilen. Det är inte tillâtet i alla fall men vet ej om det finns nâgon gränskontroll...

tibet; sa:
Träffade du ngn som korsat gränsen Sudan/Eritrea? (skulle vilja cykla Sudan-Eritrea-Djibouti-Etiopien men det verkar som div. konflikter sätter stopp för detta. Eller vet du någotting? Eritrea-Etiopien tycks vara bomstopp iaf.)

Är det inte problem vi alla gränser till Sudan? Träffade ingen som korsade Sudan/Eritrea men tror inte att det är helt omöjligt. Värt att testa...

Träffade folk i Etiopien som hade korsat gränsen förra âret frân Eritrea. Verkar vara svârt och inte hellt säkert. Lättast att göra det Eritrea-Etiopien än Etiopien-Eritrea.

Att korsa gränser i Afrika kan alltid medföra problem och reglerna ändras varje dag... Beror oftast pâ inre landsproblem och även vem som jobbar den speciella dagen.

tibet; sa:
Sista: Visum till Libanon? möjligt vid gränsen?

Det gick att fâ visum vid gränsen under sommaren 2004 men hur det är idag vet jag inte... Det är lite problem idag mellan Syrien och Libanon. Kan vara större problem imorgon...

/Stellan

j_stellan; sa:
Libyen kräver att man har allt förbokat och att man är inbjuden av nâgon turistföretag i landet.

Visul till Mali gâr att ordna pâ flygplatsen och kostar ca 20 euro och är giltigt i fem dagar. Det gâr att förlänga det i Bamako och kostar dâ 7 euro/mânad. Om du korsar gränsen över land sâ gâr det även att fixa visumet pâ vissa ställen men du mâste in till Bamako innan tre dagar. Bäst att ordna det i förväg i exempelvis Mauritanien. Kostar 7 euro om du fixar det där för en mânad.

Till Mauritanien sâ gâr det att fixa pâ gränsen när vakterna är pâ bra humör annars gâr det inte. Fixas enkelt i Marocko/Cassablanca, Senegal/Dakar eller i Mali/Bamako. Kostar runt 20 euro och är giltigt en mânad. Gâr bra att förlänga i Noaukchott.

/Stellan

Kan detta alltså fixas på de respektive konsulaten/ambassaderna i Nouakchott samt i Dakar? Det jag syftar på är Malivisum i Nouakchott samt Mauretanienvisum i Dakar?

Mali och Mauretanien blir aningen omständigt att fixa på hemmaplan, även om det går.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg