Algerietvisum

Någon som vet hur lätt det är att ta sig in i Algeriet, naturligtvis då med ett visum. Snackade med ambassaden i STHLM idag och killen där påstod att det kan bli problem om man inte har en utstakad väg eller har en bokning på något hotell i t ex Alger. Går det att sticka fram några USD eller kan det funka med att säga att man ska till storstaden och bo på hotell, hur troligt det nu är när man kommer trampande på en cykel... Någon som vet? Vet någon hur Libyen samt Mali/Mauretanien är, vore det också till stor hjälp. För övrigt måste jag säga att visumen för dessa områden är ovanligt billiga. Dock blir det väl säkert att man får plussa på vid posteringarna pga greedy guards.

X3MA; sa:
Någon som vet hur lätt det är att ta sig in i Algeriet, naturligtvis då med ett visum. Snackade med ambassaden i STHLM idag och killen där påstod att det kan bli problem om man inte har en utstakad väg eller har en bokning på något hotell i t ex Alger.

Vet inte hur svârt det är att ta sig in i Algeriet men först gäller det att ordna ett visum. Ska du ha ett visum sâ är det STHLM som gäller. Det fungerar inte att ordna det pâ annant ställe. Det du behöver är att boka hotell och därefter sâ kan du ordna ett visum i Stockholm. De kan för all del kräva att du oxâ har en flygbiljett ut ur landet eller att du har visum till nästa land och flygbiljett frân det landet. Det räcker inte med att man säger att man ska bo pâ hotel i Alger.

X3MA; sa:
Går det att sticka fram några USD eller kan det funka med att säga att man ska till storstaden och bo på hotell, hur troligt det nu är när man kommer trampande på en cykel... Någon som vet?

Jag tror inte att det är sâ smart att sticka fram nâgra USD för det kommer antagligen bara att medföra mer problem.

X3MA; sa:
Vet någon hur Libyen samt Mali/Mauretanien är, vore det också till stor hjälp. För övrigt måste jag säga att visumen för dessa områden är ovanligt billiga. Dock blir det väl säkert att man får plussa på vid posteringarna pga greedy guards.

Libyen kräver att man har allt förbokat och att man är inbjuden av nâgon turistföretag i landet.

Visul till Mali gâr att ordna pâ flygplatsen och kostar ca 20 euro och är giltigt i fem dagar. Det gâr att förlänga det i Bamako och kostar dâ 7 euro/mânad. Om du korsar gränsen över land sâ gâr det även att fixa visumet pâ vissa ställen men du mâste in till Bamako innan tre dagar. Bäst att ordna det i förväg i exempelvis Mauritanien. Kostar 7 euro om du fixar det där för en mânad.

Till Mauritanien sâ gâr det att fixa pâ gränsen när vakterna är pâ bra humör annars gâr det inte. Fixas enkelt i Marocko/Cassablanca, Senegal/Dakar eller i Mali/Bamako. Kostar runt 20 euro och är giltigt en mânad. Gâr bra att förlänga i Noaukchott.

/Stellan

j_stellan; sa:
Vet inte hur svârt det är att ta sig in i Algeriet men först gäller det att ordna ett visum. Ska du ha ett visum sâ är det STHLM som gäller. Det fungerar inte att ordna det pâ annant ställe. Det du behöver är att boka hotell och därefter sâ kan du ordna ett visum i Stockholm. De kan för all del kräva att du oxâ har en flygbiljett ut ur landet eller att du har visum till nästa land och flygbiljett frân det landet. Det räcker inte med att man säger att man ska bo pâ hotel i Alger.

Snackade med ambassaden i förmiddags och dom sa väl ungefär samma sak, har skrivit ut ansökningshandlingar så bara att köra. Att ha ett visum till närliggande land om man inte kan köra genom Libyen blir något att jobba på. Ska se om det trots allt inte går att ta sig genom Libyen på något sätt.

X3MA; sa:
Jag tror inte att det är sâ smart att sticka fram nâgra USD för det kommer antagligen bara att medföra mer problem.

Jag kanske bara är dum men är inte USD hårvaluta i Afrika?

X3MA; sa:
Libyen kräver att man har allt förbokat och att man är inbjuden av nâgon turistföretag i landet.

Visul till Mali gâr att ordna pâ flygplatsen och kostar ca 20 euro och är giltigt i fem dagar. Det gâr att förlänga det i Bamako och kostar dâ 7 euro/mânad. Om du korsar gränsen över land sâ gâr det även att fixa visumet pâ vissa ställen men du mâste in till Bamako innan tre dagar. Bäst att ordna det i förväg i exempelvis Mauritanien. Kostar 7 euro om du fixar det där för en mânad.

Till Mauritanien sâ gâr det att fixa pâ gränsen när vakterna är pâ bra humör annars gâr det inte. Fixas enkelt i Marocko/Cassablanca, Senegal/Dakar eller i Mali/Bamako. Kostar runt 20 euro och är giltigt en mânad. Gâr bra att förlänga i Noaukchott.

/Stellan

Några turistföretag du på förhand kan nämna?

Senegal/Egypten samt Mali är mer eller mindre fixade redan (även om man inte ska ta ut segern i förskott, som bekant), så Mauretanien och Libyen är kvar. Annars blir det Niger - Chad - Sudan och det är väl inte speciellt lätt att klirra den biten, speciellt inte Sudan.

Några övriga tips, har läst din reseberättelse, får nog läsa den en gång till och se om det var något mer som man kan lära av.¨

/Dan

X3MA; sa:
Snackade med ambassaden i förmiddags och dom sa väl ungefär samma sak, har skrivit ut ansökningshandlingar så bara att köra. Att ha ett visum till närliggande land om man inte kan köra genom Libyen blir något att jobba på. Ska se om det trots allt inte går att ta sig genom Libyen på något sätt.

Testa med att säga att du ska till Tunisien efter du har varit i Algeriet. Krävs inget visum till Tunisien men problemet är att de kommer att frâga efter flygbiljett därifrân. Kolla upp lite info om bâtar mellan Tunisien och Italien och ha med det när du söker visum. Säg att du vill Cykla tillbaka till Sverige och har tänkt ta bâten frân Tunisien.

X3MA; sa:
X3MA; sa:

Jag kanske bara är dum men är inte USD hårvaluta i Afrika?

Visst är USD hârdvaluta i Afrika men för Västafrika fungerar EURO betydligt bättre. Kan vara svârt att växla USD utanför städerna. Att sticka fram pengar kan i sig själv medföra problem och dâ har det ingen betydelse i vilken valuta. Algeriet kan var känsligt...

X3MA; sa:
Några turistföretag du på förhand kan nämna?

Har hittat nâgra pâ nätet men vet inte om de är bra. Ska kolla upp dem och dâ kan jag svara bättre.

X3MA; sa:
Senegal/Egypten samt Mali är mer eller mindre fixade redan (även om man inte ska ta ut segern i förskott, som bekant), så Mauretanien och Libyen är kvar. Annars blir det Niger - Chad - Sudan och det är väl inte speciellt lätt att klirra den biten, speciellt inte Sudan.
/Dan

Visum till Niger fixas lätt i Mali/Bamako. Killen som jobbar pâ konsulatet har även en resturang med god mat sâ det är bara att äta lunch medan visumet görs klart.
Angâende Chad sâ har jag inte exakt var det är lättast att skaffa visumet. Det finns i alla fall et konsulat i Niger.
Visum till Sudan ordnas lättast i Egypten/Kario eller sâ gâr det även att ordna i Sverige men lär ta minst en mânad troligtvis det dubbla.
Gränsen mellan Chad och Sudan är stängd men det gâr att flyga mellan länderna och ibland sâ gâr det att prata sig förbi gränskontrollen.

Varför vill du cykla genom Sahara? Hur mycket erfarenhet har du av ökencykling?

/Stellan

j_stellan; sa:
Testa med att säga att du ska till Tunisien efter du har varit i Algeriet. Krävs inget visum till Tunisien men problemet är att de kommer att frâga efter flygbiljett därifrân. Kolla upp lite info om bâtar mellan Tunisien och Italien och ha med det när du söker visum. Säg att du vill Cykla tillbaka till Sverige och har tänkt ta bâten frân Tunisien.

Smart, låter resonabelt.

j_stellan; sa:
Visst är USD hârdvaluta i Afrika men för Västafrika fungerar EURO betydligt bättre. Kan vara svârt att växla USD utanför städerna. Att sticka fram pengar kan i sig själv medföra problem och dâ har det ingen betydelse i vilken valuta. Algeriet kan var känsligt...

Smart igen, det känns att det är du som rest där förut och inte jag:)

j_stellan; sa:
Visum till Niger fixas lätt i Mali/Bamako. Killen som jobbar pâ konsulatet har även en resturang med god mat sâ det är bara att äta lunch medan visumet görs klart.
Angâende Chad sâ har jag inte exakt var det är lättast att skaffa visumet. Det finns i alla fall et konsulat i Niger.
Visum till Sudan ordnas lättast i Egypten/Kario eller sâ gâr det även att ordna i Sverige men lär ta minst en mânad troligtvis det dubbla.
Gränsen mellan Chad och Sudan är stängd men det gâr att flyga mellan länderna och ibland sâ gâr det att prata sig förbi gränskontrollen.

Pratade med Nigers Ambassad i Stockholm, verkade ganska lätt att ansöka om det redan här hemma om inte annat. Pratade med Sudans ambassad också och där var det svårare, dom varnade speciellt för området och tyckte inte att man skulle cykla igenom där, en varning som säkert inte skall tas för lätt.

j_stellan; sa:
Varför vill du cykla genom Sahara? Hur mycket erfarenhet har du av ökencykling?

Överhuvudtaget ingen erfarenhet alls. Förväntar mig att lära mig på vägen. Ska köra en testtur utmed norska kusten från Lakselv i sommar, är väl tänkt att jag ska lära mig det praktiska med långfärdscykling då, typ persedelvård, mat mm mm. Dock inte sagt att det är samma sak att cykla Norge som att cykla Sahara:) Enda likheten är väl att man just cyklar då.

Varför jag vill cykla genom Sahara? För att jag vill, helt enkelt. Det är ungefär som att fråga: varför vill jag sova. Jag känner helt enkelt att jag måste, av en eller annan anledning. Sen är det en härlig utmaning också, speciellt att cykla Sahara från väst till öst. Jag anser att varför sitta och drömma hela livet när du kan göra allt du vill nu, oavsett hur erfaren du är. Speciellt är jag också trött på alla jävlar som sägar att man inte kan genomföra någonting bara för att dom tror att bara dom kan göra såna här saker. Kanske är det därför också (iallafall delvis) en resa för att bevisa alla besserwissers, framförallt i min hemhåla Götene, att amatörer kan. Så är det:)

Motfråga, varför cyklar du omkring?
[Ändrat av X3MA 2006-02-17 kl 13:19]

Om du absolut vill prova med att 'sticka fram lite valuta' vid tillfälle (tex gränsövergångar) finns det ett smidigare sätt än att lägga fram dem med handen: lägg några vikta sedlar inanför passets sista pärm. Om de ligger där kan ingen anklaga dig för att ha försökt muta dig fram, och om sedlarna har försvunnit när du får tillbaka passet så vet du ju vem som tog dem. Det svåra är om sedlarna försvinner och de inte släpper in dig i landet. Då står du där...

Jo jag hade väl inte tänkt vifta med pengarna i ansiktet på den stora stygga vakten, lite mer diskret får man nog vara pm man inte vill få fan för det:) Men pengarna i passet verkar ju förnuftigt. Men det är ju en sista utväg får man väl säga. Snackade med Lybiska folkkontoret i Stockholm som sa att det tydligen inte va alls så svårt som många målar upp det att komma in i landet, även om faktumet att man inte bor på hotell medför en del problem. Khadafi har nog lättat på gränsregleringen de senaste åren, precis som med allt annat.

X3MA; sa:
Överhuvudtaget ingen erfarenhet alls. Förväntar mig att lära mig på vägen. Ska köra en testtur utmed norska kusten från Lakselv i sommar, är väl tänkt att jag ska lära mig det praktiska med långfärdscykling då, typ persedelvård, mat mm mm. Dock inte sagt att det är samma sak att cykla Norge som att cykla Sahara:) Enda likheten är väl att man just cyklar då.

Jag tror inte att korsa Sahara frân öst till väst är nâgot man ska göra som "nybörjare". Har man ingen större erfarenhet av att vistas i ökenklimat sâ vet man inte hur kroppen kommer att pâverkas. Jag har sett cyklister som har cyklat i Saharas sommarvärme och bara trillat ihop av värmeslag. Inte den roligaste upplevelsen tror jag... Att börja med en av de värsta öknarna är inte sâ smart tycker jag. Det är dâ troligvis bättre att göra nâgot lättare först ex. cykla Atlantkusten ner genom Västafrika eller genom nâgot omrâde i Mellanöstern om det är öken och värme du letar efter.

X3MA; sa:
Varför jag vill cykla genom Sahara? För att jag vill, helt enkelt. Det är ungefär som att fråga: varför vill jag sova. Jag känner helt enkelt att jag måste, av en eller annan anledning. Sen är det en härlig utmaning också, speciellt att cykla Sahara från väst till öst. Jag anser att varför sitta och drömma hela livet när du kan göra allt du vill nu, oavsett hur erfaren du är.

Visst är det en utmaning men lite erfarenhet skadar inte. Hâller hellt klart med att man inte ska sitta och drömma hela livet utan göra det man vill.

X3MA; sa:
Speciellt är jag också trött på alla jävlar som sägar att man inte kan genomföra någonting bara för att dom tror att bara dom kan göra såna här saker. Kanske är det därför också (iallafall delvis) en resa för att bevisa alla besserwissers, framförallt i min hemhåla Götene, att amatörer kan. Så är det:)

Jag tror att de flesta klarar av att utföra en längre cykeltur. Vissa kommer att göra det snabbt andra lângsamt. Att korsa Sahara som nybörjare ser jag inte som nâgon omöjlighet. Samtidigt sâ är det bra att ha erfarenhet av längre cykelturen innan man gör det. Det är inte alltid kul när man sitter pâ cykeln. Ibland vill man bara sluta men ändâ vet man att man mâste ta sig fram till en speciell punkt längre fram.

X3MA; sa:
Motfråga, varför cyklar du omkring?

Gillar att resa och jag fâr ut betydligt mer av resan när jag cyklar. Tycker att man fâr en hellt annan kontakt med lokalbefolkningen när man cyklar jämnfört med när man tar sig fram med bil/buss. Finns för all del även andra anledningar varför jag cyklar runt i världen istället för att skaffa fru, barn, hund och volvo.

/Stellan

j_stellan; sa:
Jag tror inte att korsa Sahara frân öst till väst är nâgot man ska göra som "nybörjare". Har man ingen större erfarenhet av att vistas i ökenklimat sâ vet man inte hur kroppen kommer att pâverkas. Jag har sett cyklister som har cyklat i Saharas sommarvärme och bara trillat ihop av värmeslag. Inte den roligaste upplevelsen tror jag... Att börja med en av de värsta öknarna är inte sâ smart tycker jag. Det är dâ troligvis bättre att göra nâgot lättare först ex. cykla Atlantkusten ner genom Västafrika eller genom nâgot omrâde i Mellanöstern om det är öken och värme du letar efter.

Nej naturligtvis är det förmodligen inte att rekommendera och naturligtvis kommer man(jag)som nybörjare säkert önska någon/några gånger att man inte gav sig ut på en sådan resa. Visst är det skilland på Norge och Algeriet men det finns ingenting som säger att det inte går. Man ger sig ut helt på egen risk och känner man att det inte fukar, då bryter man, förhoppningsvis innan det är för sent och förhoppningsvis i tid för kunna ta sig tillbaks till civilsationen. Gör man inte det, tough luck. Så tänker man dock säkerligen inte när man är där, men så är det. Risker är risker. Även om jag är en amatör och nybörjare på just långcykling är jag övertygad om att jag klarar färden fysiskt. Dock vet man ju aldrig, som du säger, hur kroppen reagerar i värmen. Men då jag tränar 6-7 dagar i veckan, och är oerhört aktiv, vet jag vad min kropp klarar. Dessutom är det tråkigt att aldrig utsätta sig för någonting okänt. Natrulgitvis kan man som du säger, ta det lugnt första färden och köra en mer behaglig och dräglig rutt utmed Afrikas västkust, men vad är det som säger att det inte skulle gå åt helvete på den färden också. Dom flesta "vanliga" människor skulle säkert tycka att det är lika stor dumhet att köra Casablanca - Kapstaden som det är att cykla Dakar - Kairo. Så är det för mig. Ber om ursäkt för att det kan låta lite hetsigt. Men jag SKA göra den här resan, och jag ska göra den 2007:) Oavsett om andra tycker det är dumt.

Trampa på.....

X3MA; sa:
j_stellan; sa:

Nej naturligtvis är det förmodligen inte att rekommendera och naturligtvis kommer man(jag)som nybörjare säkert önska någon/några gånger att man inte gav sig ut på en sådan resa. Visst är det skilland på Norge och Algeriet men det finns ingenting som säger att det inte går. Man ger sig ut helt på egen risk och känner man att det inte fukar, då bryter man, förhoppningsvis innan det är för sent och förhoppningsvis i tid för kunna ta sig tillbaks till civilsationen. Gör man inte det, tough luck. Så tänker man dock säkerligen inte när man är där, men så är det. Risker är risker. Även om jag är en amatör och nybörjare på just långcykling är jag övertygad om att jag klarar färden fysiskt. Dock vet man ju aldrig, som du säger, hur kroppen reagerar i värmen. Men då jag tränar 6-7 dagar i veckan, och är oerhört aktiv, vet jag vad min kropp klarar. Dessutom är det tråkigt att aldrig utsätta sig för någonting okänt. Natrulgitvis kan man som du säger, ta det lugnt första färden och köra en mer behaglig och dräglig rutt utmed Afrikas västkust, men vad är det som säger att det inte skulle gå åt helvete på den färden också. Dom flesta "vanliga" människor skulle säkert tycka att det är lika stor dumhet att köra Casablanca - Kapstaden som det är att cykla Dakar - Kairo. Så är det för mig. Ber om ursäkt för att det kan låta lite hetsigt. Men jag SKA göra den här resan, och jag ska göra den 2007:) Oavsett om andra tycker det är dumt.

Jag önskar dig all välgång och är övertygad om att du klarar det du tänkt......

Jesper

Stellan: ang. visum till Sudan, måste jag ha ngt papper från sv ambassaden när jag ansöker? Ngt LOI eller LOR? Har tänkt mig söka ifrån Kairo alltså.

Syrienvisum? Fick du det vid gränsen? ( från Turkiet ) Eller är det bättre att skaffa ett ( multiple entry ) i Istanbul/Ankara?

Nubiska öknen? Nu efteråt vad skulle du rekommendera, längs järnvägen eller längs Nilen?

Vet ni vad det har tagit åt alla svenskar förresten? Jag menar att det verkar ju finnas hur många som helst som ska cykla i Afrika inom kort!? Vad har tex hänt med klassikern Tierra del fuego-Alaska? Ingen på G där? ( efter Afrika är det dags för mig där...)

tackar!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg