Åldrad Gore Tex

Läste som hastigast en artikel i Utemagasinet eller nåt om att Gore Tex har en hållbarhet på fyra år, och därefter blir ungefär lika vattentätt som en klassisk bomullsanorak.

Fasa. Min jacka fyllde fyra i höstas och känns helt klart något bomullsaktig i tyget eftersom den drar åt sig väta vid regn. Det känns dock inte som den läcker.

Kan någon annan med enorm erfarenhet av vistelse i fjäll och is säga sanningen om detta material? Ska jag tvätta min jacka (gjort en gång utan tumling efter)? Finns det andra material som kanske inte är lika utmärkta från början men som håller längre (typ Cutan)? Är det för dyrt med Gore Tex om man betänker livslängden?

/mvh

Jag tror knappast att själva Gore-membranet åldras, däremot är det ju så att impregneringen av yttertyget antagligen försvinner efter ett tag. Den brukar man väl kunna bättra på genom torktumling.

Det är viktigt att vara medveten om vad GoreTex är: Det är ett hel vanligt yttertyg, belagt med ett Gore-membran på insidan (2-lagers), eventuellt med ett extra tyglager på insidan (3-lagers).

Det här membranet är väldigt tåligt, det florerar dock massor av rykten om att det sätts igen av smuts, åldras etc. Det mesta av detta är dock inget annat än rykten.

Tyget som sitter på båda sidor om membranet är dock precis som tyget i vilken annan jacka som helst, är det inte impregnerat så suger det åt sig fukt (fukten tar sig dock inte igenom membranet bara för det).

Fel?

jmlove; sa:
...har du inte funderat på att reklammera jackan?
Sitter lita i samma båt fast efter tre års användande...

Reklamera för att....????

För att den "känns helt klart något bomullsaktig i tyget eftersom den drar åt sig väta vid regn. Det känns dock inte som den läcker." ?

Om jackan läcker så är det hål i membranet eller så har någon tejpad söm gått upp. Visst är det bättre om yttertyget är vattenavstötande så att den inte tar åt sig vatten, men det är väl knappast något produktfel?

reklamation

Hade en kompis som reklamerade sin jacka efter fyra års oavbrutet användande. De drog av halva inköpspriset på den nya jackan han köpte.

Kanske ska ställa mig i duschen och verkligen ge jackan en ordentlig testning.

Så Gore Tex kan alltså inte bli gammalt enligt er andra här?

mvh

Min gore-texjacka slutade fungera efter en sommar med saltvatten trots upprepade försök att återuppliva den.

Däremot duschtestade jag min vinterjacka i duschen . Jackan är inte av goretex men något liknande plagiat (Helly Tex tror jag). Den höll tätt trots många (>5) års idogt användande i alla möjliga typer av vintermiljöer. Så visst håller det om det är bra gjort från början.

Läs mer om impregnering, de har nog diskuterats väl mycket här i Utsidan.

I pricip är det bra att tvätta Gore-Tex (eller plagiat) jackan när den blir smutsig, smuts försämrar andnigskapasiteten. Se till att tvätta med tvättmedel som är avvsed för membranstyger, till ex. Nikwax Tech Wash, utan sköljmedel och med torktummling. Sen impregnera med TX-Direct eller Wash-In-Direct, med torktummling eller strykjärn.

Skötsel...

Det stämmer att det har diskuterats om detta förut.
Sök i forumen på "Gore" eller nåt. Du borde hitta massor. Alternativet är att helt sonika gå in på GoreTex egna sida.

Skötselråd:
http://www.gore-tex.tm.se/care/goretex.cfm

Varför impregnera?
http://www.gore-tex.tm.se/care/revivex_detail1.cfm

Hur impregnera?
http://www.gore-tex.tm.se/care/revivex_detail2.cfm

Vad är GoreTex?
http://www.gore-tex.tm.se/products/goretex/index.cfm

Mycket lättare än så här kan jag nog inte göra.
Hoppas det hjälper dig.

Och om du läser hur membranet fungerar så kommer du nog fram till att det inte åldras. De tiotusentals porer som finns per cm^2 täpps inte igen p.g.a ålder.

MvH Josef

Slitet membran?

Min förra jacka, en tvålagers Tierra, började läcka genom väven på axlarna efter ca fyra års användning. Tierra skickade upp den till Gore, som körde en test på den och med fin utrustning kom fram till samma sak som jag.

Jag fick en ny jacka då, men jag tror inte att de fortfarande har råd att hålla den garantinivån om jackorna brukar slitas ut.

Däremot låter det som om din jacka skulle behöva en vanlig impregnering, och det gör man ju gärna i samband med tvätt. Att den är blöt betyder ju inte att den läcker.

mvh

Marcus

Gortex-jacka

Hej!
Är ny här och funderar på Gortex och skor.
Men först skall jag ge min uppfattning om Gortex och jackor. Jag hade en Gortex-jacka i 12 år, och den läckte aldrig. Har fortfarande kvar den, men kardborrebanden på armarna börjar bli för slitna, samt yttertyget. Som en del andra har skrivit så tappar yttertyget sin impregnering och måste impregneras om då och då. Tvätta jackan så den bli ren och impregnera den sedan i tvättmaskinen. Följ beskrivningen på flaskan så blir du nöjd. Efter ett antal år (10?) så kan yttertyget bli så slitet att det inte håller impregneringen längre. Men, Gortexen håller ändå. Bara jackans som känns blöt utanpå.

Sen undrar jag om någon har någon uppfattning om gortex i vandrings-kängor? Jag har ett par Meindl på prov hemma och hörde att de kanske slits snabbare än kängor med skinn invändigt... Någon som har erfarenhet av hur bra de håller?

Anders

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Notudden Reparation av Gore Tex Kläder 2
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
joask202 Gammal gore-tex missfärgning Kläder 0
Linsu dubbla lager Gore Tex = dubbelt så bra vattenpelare? Kläder 5
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
maskenrask Gore tex vindtätt? Kläder 3
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
Sewen Gore tex blir flourkarbon fritt - äntligen! Kläder 9
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
Jojosurf Gore-Tex pro - impregnering - annat sätt? Kläder 1
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
Almgren Kan en Gore Tex.jacka bara ge upp Kläder 14
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
jonassthlm stryka gore tex? Kläder 2
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
tango Likheter/skillnader på Gore active shell versus pro shell? Kläder 9
skallagrimson Gore-tex - Bluff? Kläder 50
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
mo9jan Skötsel av gore tex kängor? Kläder 1
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
aksello Impregera äldre gore-texjacka. Kan det vara smart? Kläder 5
eaglekotten Gore-tex eller inte? Kläder 15
Still Alive Läckande Gore Tex-kängor Kläder 17
Napoleon Gore och Arcteryx AVRÅDER från Wash-In impregnering. Varför? Kläder 9
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Moralkaka Överdragsvante i Gore-tex? Kläder 10
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
hannulan Gore-tex-sko vs luftig sko Kläder 1
ödemark Utgått patent för Gore-Tex Kläder 8
Ulvskog Event vs Gore-Tex Kläder 16
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
Zealot Dermizax vs gore tex Kläder 18
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
kultingen Olja på min gore-tex jacka Kläder 6
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4
mipert Cykla med Gore-Tex byxor. Håller de? Kläder 10
gNuSoftWare Gore-text + Brodyr/tryck + Reflexer Kläder 3
kvarmans Tvätta skor med Gore-Tex Kläder 3
tins Gore Tex PacLite = blöt Kläder 50
m_zachrisson Gore Tex Paclite vs. North Face Hyvent Kläder 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg