Är lycklig innehavare av en Åland tvåmanskajak, byggd i mitten av 50-talet på ett kanotvarv i Västerås. En verklig klassiker, ritad av legendariske Sven Thorell 1917. Fungerar utmärkt men är tyvärr reparerad med tvåkomponentplast efter flera större skador i mahognyfanéret och övermålad med täckande båtfärg. Kompisar tjatar om att jag ska återställa klenoden i orginalskick, dvs slipa bort den täckande färgen, ersätta plastlagningarna (stora som A4-ark) med nytt under- och ytterfanér samt fernissa hela kajaken med linoljebaserad båtfernissa.
Jag misstänker att man svårligen kan foga in nytt mahognyfanér över skadorna på ett snyggt sätt. Kanske möjligt genom limning med epoxi. Måhända kan man göra en kompromiss och behålla plastlagningen, som faktiskt är stark och bra, och nöja sig med att lappa i mahognyfanér över.
PS. Till kajaken hör en rigg med segel enligt Sven Thorells orginalritning. Förr skilde man inte så petnoga mellan paddel-och segelkajak.
Jag misstänker att man svårligen kan foga in nytt mahognyfanér över skadorna på ett snyggt sätt. Kanske möjligt genom limning med epoxi. Måhända kan man göra en kompromiss och behålla plastlagningen, som faktiskt är stark och bra, och nöja sig med att lappa i mahognyfanér över.
PS. Till kajaken hör en rigg med segel enligt Sven Thorells orginalritning. Förr skilde man inte så petnoga mellan paddel-och segelkajak.