Alagna? Söker info

Jepp, jag håller med. Insteget tycker jag kan beskrivas som kruxet man måste ta sig förbi för att få sin belöning. Det håller i allmänhet en hel del folk borta vilket gör att mycket bra åkning lämnas relativt orörd för folk som väljer att försöka. Se bara till att inte ta vatten över huvudet. Det är lätt hänt att det blir kö vid instegen och då gäller det att inte låta sig stressas (det kan ju vara otroligt stressande att ha någon som står och stampar 10 meter högre upp och muttrar på italienska :) )

Man HAR faktiskt rätt att bli nervös och rädd om det känns obehagligt och man skall då hellre backa ur än att skida iväg, en rädd skidåkare är inte speciellt bra på att ta lämpliga beslut. En guide i dessa fall är ju utmärkt. Han/hon kan få åkare att känna säkerhet och komma med goda råd under svåra passager.

En ränna som du säkert kommer vilja prova har jag redan nämnt; Malfata. Här är det precis som Elmfeld skriver ett problem som sedan leder till mjuk offpist. Väl värt besväret! Insteget kan se väldigt olika ut beroende på vindar och besökstryck. Ofta är det dock ganska isigt och innehåller en travers där du byter till en lite mindre ränna (skiers right). Vissa firar sig ned här men jag tycker inte det skall vara nödvändigt. Att ha hjälm anser jag vara en självklarhet. Att det pirrar lite i magen första gången är ju i sig en del av belöningen. Du känner dig stolt över att ha klarat av det och växer som skidåkare när du kan lägga "rännåkare" till begreppet:)

Ha kul i vinter och gör inget du inte skulle ha gjort om du inte hade tagit sunda risker :)

Snödjup på webben?

Jag har surfat runt länge nu, längre an vad man borde göra på arbetstid iaf, men inte hittat någon sidan med snödjup i Alagna.

Alla orter brukar ju ha det, och Monte Rosa Ski är väl stort nog för en sådan facilitet?

Nån som kan tipsa om en adress?

/Robert - Alias "Störtdykaren" eller "Stor Klotaren"

Hej
Efter så mycket fin och fullödig information om Alagna återstår väl inte så mycket att säga, ni har alla en härlig tripp framför er. Vill dock påpeka två saker som kan vara värda att känna till. Alagna, som ju är en bisarrt charmig by i sin ödslighet, är fullständigt beroende av Indrenkabinen som drivs på diesel (vilket torde ge er en uppfattning om dess ålder). De dagar/veckor den inte behagar fungera är det helikopter, stighudar eller 4 h buss till Gressoney som gäller. För min egen del tänker jag nog hellre bo i Gressoney nästa varv, Alagnaåkningen når man lika lätt därifrån. En annan viktig poäng som redan nämnts är att piståkningen i G och Champoluc håller hög klass, bör endast missas om snöförhållandena är riktigt bra. Beträffande åkningen i Alagna är det bara att hålla med föregående talare; Malfatta är mycket bra... Guider kan man oftast klara sig utan så till vida att man hittar ned, men det betalar sig alltid att hyra en, de hittar snön även om den är svåråtkomlig.
Slutligen; den gasoldrivna espressomaskinen vid Indren är en sagolik skapelse. Inte blir det sämre av att innehavaren påstår sig vara konsertpianist som helst spelar Iron maiden. Bara i Italien.
Ronny

Den som söker han finner, nästan allt.

Än är inte utopin om att veta allt uppnådd. Fast ej heller övergiven.

Men att avläsa snödjupet på webben verkar vara en tuff nöt. Fick tipset om skidguiden.se av herr Qz47. Alla förslag uppskattas, men med just skidguiden.se verkar det vara ett exempel på någon som tagit sig vatten över huvudet. Dagliga snörapporter från alla världens skidorter på en sida... nja, den kommer nog aldrig att funka. Inte för Alagna i alla fall.

Nåja, mina spejare försedda med ljus och lykta söker vidare...

För övrigt vill jag bara tipsa om artikel i DN 2001-11-25 om just Alagna. Fylligt och bra skrivet från perspektivet att även en medelmåttig offpiståkare har kul en vecka i Alagna. Det känns tryggt.

Alagna Hmmmm!!!!

Hej på följande länkar skapade jag mig en bild av vad som skulle möta mig v.10 förra året.

http://www.alagna.it/
http://www.goski.com/rit/alagna.htm
http://www.monterosa-ski.com/

Det jag fann var att allt var mycket större. Som telisåkare så blev snön ganska tung då det var v.10 men snö fanns det och blev över. Vi hade tur med vädret och jag måste väl säga att är vädret bra så är det offpist som gäller. Den pist som finns i Alagna är ju inget annat än markerad offpist som blir uppåkt fort.

Men om du inte känner dig så kaxig att med offpistboken leta upp dina egna turer så kosta på dig en guide i två dagar. Är man några stycken så får man mycket åkning. Visst går det att köra egen route-finding men det tar ju tid. För den åkning du får med guide kan du utnyttja själv resten av veckan.

Då det gällde dagkort/veckokort mm så köp kort för hela systemet. Då flera offpistturer går från Alagna till Gressoney och sen skall du tillbaka.

Men kommer det snö så kommer du att uppleva Alagna som en dröm, det var det för mig trots att det var total dimma i 2 dagar som innebar totalt kass skidåkning. Så om vädret är dåligt kan det vara vanskligt men annars en otrolig ort.

Och framför allt. Alla är trevliga och vänliga, maten är gudomlig, grappan likaså .....

/erik

Alagna,

Tjeena alla.
Vill bara uttrycka min stora uppskattning och tacksamhet för alla roliga och framför allt ovärdeliga uppgifter jag fått om Alagna.

Hälsningar från en mycket nöjd och förväntansfull Lavinfara.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PAA Boende Alagna Telemark 0
ClimbingCharlie Alagna, säsong? Telemark 3
lavinfaran The end of Alagna. Telemark 7
sjö_örret Mer Alagna Telemark 1
pernordell Alagna Telemark 0
dan_pet söker ett par pocket rocket Telemark 3
Retrovirus Söker amerikanska skidbutiker! Telemark 2
blury Rådvill skidköpare söker stöd... Telemark 3
i4lean Var finns info om Hagan skidor? Telemark 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg