lavinfaran; sa:
Fråga! Snöförhållanden i jan? Temperatur?(kallt som fan). Svårighetsgrad?(är allt som östra ravinen i Åre eller finns det "lättare" alternativ). Lavinrisk?(hur stor, över allt mm.). Fungerar mobilen i backen?(om olyckan är framme od,). Klarar man sig utan guide efter någon dag? Finns det en sportshop?(om något går sönder). Kan man hyra en tranciever? mm.
Tacksam för all upplysning som finns.
Lovar att ge god information om stället när jag är tillbaka.
Tack på förhand och riklikt med snö åt alla.
Lavinfaran.
Vet inte om jag är så vänlig i själen men jag spenderade våren i Alanga. Jag kom dit i slutet av januari och då var det OK med snö. Det är ju omöjligt att veta hur det blir i år, men nog lär det finnas
Klarar du temperaturen i Åre en januaridag så är det inga problem i Alanga.
Behagligare är ETT ord som dyker upp i skallen. I backsystemet finns det en böljande lång pist som jag skulle beteckna som blå med svenska mått mätt. Om du åker hela vägen upp på toppen (Indren, kabin) så är det offpist som gäller och svårighetsgraden är då avhängig mot dagskondition på dig och på snön.
Allt utanför pisten bör ju räknas som "lavinrisk" Snön värms upp snabbt där nere och det är ganska vanligt med slasklaviner på eftermiddagarna. Kunskap och utrustning är självklart om du ger dig utanför pisten.
Mobilen hade jag inte litat på en sekund. Främst för att den knappt funkar en bit upp i systemet (körde med det Italienska WIND-kontantkortet) Åker du baksidan ned (Malfata) är det inte ett pip i luren. Lämna nallen hemma alltså och lita på kunskap/guide.
Beroende på hur mycket du behärskar och vilka marginaler du har så klarar du egentligen dig utan guide från dag ett. Att prata med folk och öka dosen gradvis är ett tips. Att åka med andra men ändå inte "lita" på all info du får utan använda din egen känsla är ett annat tips. Alagna är inte EXTREMT men visst, det är högalpin terräng och samma krav gäller där som hemma i liknande miljöer. En dålig dag i Sälenfjällen kan man klanta till det ordentligt också och utsätta sig och andra för mycken fara
Sportshopar i byn är dyra. Men det finns två-tre som är hyfsade. Bland annat en med fullsortering av svenska Hestrahandskar... Nere i dalen finns Umnisport som kan vara värt ett besök. Ta med dig reservkablar till telisarna och du inte tänker lämna byn, telissaker är det ont om även om jag såg en affär som hyrde ut gammalt skräp.
Lavinsökare att hyra är det nog ont om. Jag köpte mig dock en ny digital Ortovox (m2) för 1600 på en affär en timma ned i dalen. Får väl anses som en god investering i din egen säkerhet? Glöm inte sond och spade annars är ju en sökare bara en hjälp om du själv hamnar underst och har grävvilliga och kalla vänner med på berget.
Maila gärna mig om du har specifika frågor så skall jag försöka hjälpa dig med det jag vet.
Lycka till i vinter!!!