Alagna? Söker info

Hej! Planerar att åka till Alagna v,3 2002.(reda bet, resan). Finns det någon vänlig själ som varit där och kan bistå mig med lite info. Jag åker både alpint o telis.
Fråga! Snöförhållanden i jan? Temperatur?(kallt som fan). Svårighetsgrad?(är allt som östra ravinen i Åre eller finns det "lättare" alternativ). Lavinrisk?(hur stor, över allt mm.). Fungerar mobilen i backen?(om olyckan är framme od,). Klarar man sig utan guide efter någon dag? Finns det en sportshop?(om något går sönder). Kan man hyra en tranciever? mm.
Tacksam för all upplysning som finns.
Lovar att ge god information om stället när jag är tillbaka.
Tack på förhand och riklikt med snö åt alla.
Lavinfaran.

lavinfaran; sa:
Fråga! Snöförhållanden i jan? Temperatur?(kallt som fan). Svårighetsgrad?(är allt som östra ravinen i Åre eller finns det "lättare" alternativ). Lavinrisk?(hur stor, över allt mm.). Fungerar mobilen i backen?(om olyckan är framme od,). Klarar man sig utan guide efter någon dag? Finns det en sportshop?(om något går sönder). Kan man hyra en tranciever? mm.
Tacksam för all upplysning som finns.
Lovar att ge god information om stället när jag är tillbaka.
Tack på förhand och riklikt med snö åt alla.
Lavinfaran.

Vet inte om jag är så vänlig i själen men jag spenderade våren i Alanga. Jag kom dit i slutet av januari och då var det OK med snö. Det är ju omöjligt att veta hur det blir i år, men nog lär det finnas :)

Klarar du temperaturen i Åre en januaridag så är det inga problem i Alanga. Behagligare är ETT ord som dyker upp i skallen. I backsystemet finns det en böljande lång pist som jag skulle beteckna som blå med svenska mått mätt. Om du åker hela vägen upp på toppen (Indren, kabin) så är det offpist som gäller och svårighetsgraden är då avhängig mot dagskondition på dig och på snön.

Allt utanför pisten bör ju räknas som "lavinrisk" Snön värms upp snabbt där nere och det är ganska vanligt med slasklaviner på eftermiddagarna. Kunskap och utrustning är självklart om du ger dig utanför pisten.

Mobilen hade jag inte litat på en sekund. Främst för att den knappt funkar en bit upp i systemet (körde med det Italienska WIND-kontantkortet) Åker du baksidan ned (Malfata) är det inte ett pip i luren. Lämna nallen hemma alltså och lita på kunskap/guide.

Beroende på hur mycket du behärskar och vilka marginaler du har så klarar du egentligen dig utan guide från dag ett. Att prata med folk och öka dosen gradvis är ett tips. Att åka med andra men ändå inte "lita" på all info du får utan använda din egen känsla är ett annat tips. Alagna är inte EXTREMT men visst, det är högalpin terräng och samma krav gäller där som hemma i liknande miljöer. En dålig dag i Sälenfjällen kan man klanta till det ordentligt också och utsätta sig och andra för mycken fara :)

Sportshopar i byn är dyra. Men det finns två-tre som är hyfsade. Bland annat en med fullsortering av svenska Hestrahandskar... Nere i dalen finns Umnisport som kan vara värt ett besök. Ta med dig reservkablar till telisarna och du inte tänker lämna byn, telissaker är det ont om även om jag såg en affär som hyrde ut gammalt skräp.

Lavinsökare att hyra är det nog ont om. Jag köpte mig dock en ny digital Ortovox (m2) för 1600 på en affär en timma ned i dalen. Får väl anses som en god investering i din egen säkerhet? Glöm inte sond och spade annars är ju en sökare bara en hjälp om du själv hamnar underst och har grävvilliga och kalla vänner med på berget.

Maila gärna mig om du har specifika frågor så skall jag försöka hjälpa dig med det jag vet.

Lycka till i vinter!!!

www.alagna.it

Hej,

Jag ska till Alagna v.5 2002 och hade lika stor glädje av ovanstående svar som frågeställaren borde haft. Tack för ett bra svar m.a.o trots att det in var jag som ställde frågan.

Tänkte bidra med länken http://www.alagna.it. Där hittar man mycket, bla ordentliga beskrivningar av flera offpistlöpor. Huruvida dessa är korrekta eller inte kan ju inte jag bedöma, än.

Vad jag förstår är liftkapaciteten på väg att byggas ut. Någon som vet hur långt de kommit med det?

/ Robert - ca 11 veckor kvar till skidsemestern...

Info om liftar Alagna

Tjeena! Visst var Budas svar på min fråga super.(Har glömt att tacka honom).
Jo! Du kan få en mängd info, om liftar, lavinrisker, sjukvård, pistkartor mm mm, om Du kollar upp fax nr, till turistbyrån i Alagna. Nummret hittar Du på deras hemmsida. Jag faxade för ca 1 1/2 vecka sedan o fick ett helt "paket" med info i går. Dock en del skrivet på italienska, så nu vet jag vad MULTO FORTE betyder.
(Lavinrisk 5).
Synd att vi inte kan ses där. Jag åker ju v,3. Kanske kan jag ge dig lite upplysning v,4. Ring då 073-0459262.
OBS tänk på att Euron är enda valutan efter 28/2-02 i Italien.
MVH Lavinfaran.

Been there! Done that!

Jag var i Alagna i december förra året och då var det regnigt och nästan ingen snö i byn. Då höll dom på att testköra nya liften för fullt så den borde ju definitivt vara fungerande nu.

Vi hade hela tiden en guide som hette Paolo och som ägne Lyskamm Viaggi (tror namnet refererar till en av topparna i området). Att ha guide tycker jag var perfekt! Speciellt en guide som Paolo som kunde det mesta och var riktigt trevlig!

När du är där måste du bo en natt på Rifugio Guglielmina. Jag tror inte du kan åka lift från Alagna ändå upp, men du kommer en bra bit på vägen. Rifugiot var en riktigt höjdare! Ett vandrarhem på 2.800möh (har jag för mig) som har sänger, kafe och restuarang. Det finns ingen el så allt drivs av en stor diesel-generator. På nätterna stängs denna av och man sover på övervåningen i ca 3-5 graders värme. Lyckligtvis får man låna tjocka täcken. Glöm inte heller att ta med dig ett par sköna strumpor och mysbrallor att ha på dig på kvällen.

Från Rifugiot kan du också ta dig över till Gressoney som har mer pistad skidåkning än Alagna som i princip bara har en backe. Resten är offpist. Du kan från Rifugiot även enkelt åka tillbaka till Alagna.

Jag gjorde även helikopterlyft från Alagna upp till 3600möh. tyvärr blåste det så mycket att vi inte kom högre än så, men det var ändå det bästa jag någonsin upplevt.

Som någon skrev ovan så värmer solen snön en del och om det samtidigt blir det snabbt skare.

Till sist vill jag vara säga att jag är grymt avundsjuka på er som får en chans att uppleva Alagna. Jag skulle mer än gärna åka dit igen, men tyvärr så flödar ju inte pengarna ut ur fickorna på en stackars IT-konsult.

Ta gärna en titt på mitt fotoalbum för att se lite bilder från Alagna.

Mvh

Johan Nordberg

tfs_johan; sa:
Vi hade hela tiden en guide som hette Paolo och som ägne Lyskamm Viaggi (tror namnet refererar till en av topparna i området).

Jag tror inte du kan åka lift från Alagna ändå upp, men du kommer en bra bit på vägen. Rifugiot var en riktigt höjdare!

Paolos fru Anna är också riktigt trevlig och riktigt duktigt på engelska. Hon lånar också ut sin dator till surfsugna (om hon nu inte fått fart på den gamla 386:an hon tänkte ha som surfstation...) och kan också hjälpa till med boende över lite längre tid. Det är BRA att gör sig vän men henne, hon ÄR mutbar :)

Att ta sig direkt från Indren till Guglielmina är inte värt besväret. Åk ned från Indren och mot Gressony, håll till höger. Här får man ett underbart åk ned till turistbackarna långt ned i dalen. Åk sedan äggliften tillbaka upp mot Alanga igen och glid ett par hundra meter ned mot Guglielmina. Man får kliva kliva över/under ett räcke vid toppen men det är INTE förbjudet, bara tänkt för att inte folk av MISSTAG skall åka ned på den sidan. Det ÄR ju dumt att hamna i Alanga om man är från Gressony :) Gör man denna slinga så räcker det ofta för en dag. Här frå du två riktigt sköna åk utan att behöva ta av skidorna mer än i liften. Skönt! Annars rekommenderas Malfata starkt. Läs inte för mycket om det för då blir det värre än det är. Det går många skräckhistorier om det första insteget men åk dit och bilda er en egen bild. Nedanför detta lilla krux har ni sidan Alangas bästa åkning, tycker jag. (om inte plånboken tillåter heli eller om ni orkar knata upp från repliften ned mot Gressony och sedan tillbaka runt berget)

Jag är också riktigt avundsjuk på er grabbar, hade gärna hakat på men i år får det blir en slösäsong i Hemsedal och lite studier istället. Ha det fint där nere!
[Ändrat av Buda 2001-11-09 kl 11:21]

Fler frågor om Alagna

Tjeena Johan, Buda och alla andra. Det verkar som om jag utlöst en "frågelavin" om Alagna. Mykcer bra. Tack för alla svar.
Nu till en "dum" fråga.
De system Ni Talar varmt om. Vilka liftkort gäller? Ett gemensamt eller ett för varje nytt system. Vilket är smartaste allternativet. Att köpa dagkort(om det bara gäller i ett system alt. 6-dagars som gäller för hela området? Om oturen är framme och man skadar sig, får man då tillbaka pengar för resterande dagar?
Hoppas Ni förstår den lite röriga frågan.

MVH Lavinfaran.

Dunno

Eftersom liftsystemet i Alagna ej var öppet och eftersom det inte fanns någon snö så hade jag något liftkort i Alagnas system. Vi åkte runt lite och då hade vi dagskort. Vet inte riktigt om man kan köpa kort som fungerar både i Gressoney och Alagna.

Om du gillar pistad åkning tycker jag att Gressoney var ett bra ställe att vila benen på. Långa sköna välpreparerade backar. Bra tips om skaren lägger sig i Alagna.

Liftkort

För en vecka rekommenderar jag ... dagkort. Du kan då välja på enbart Alagna eller hela monterosa ski (Alagna, Gressoney, Champoluc) Börja med ett kort för hela systemet och planera var du vill åka nästa dag osv. Garanterat blir det en skitdag någon dag när bara de nedersta liftarna går och då har du sluppit undan billigare än med veckokort.

Om du köper veckokort så köp för hela monterosa ski. Även om det finns mycket offpist på Alagnasidan, så missar du helt fantastiska utflykter mha gressoneyliftarna.

Det finns en bok som heter Powder Rosa. Den innehåller klockren information om ALLA offpist åk, med svårigheter, insteg, branthet, utrustning etc. Mycket bra. Kostar inte mycket. Fanns att köpa i den lilla affären precis ovanför liftstationen i Gressoney.

Alagna. Offpist?

Tjeena Stoffe, Elmfeldt o alla andra.
Åter igen tack för alla bra svar. Håller verkligen med ”Buda” (en annan medlem o ej en felstavad Gud), att på I-net, är Utsidan i en klass för sig. Inte så mycket ”bull…”.
Jo! En lite dum fråga. Vad betyder ”insteg” i offpist sammanhang?
Tackar på förhand och ber om ursäkt för min fåkunnighet.
Vill även citera en ovan nämnd medlem.
”Den som inte lever över sina tillgångar, brister i sin fantasi”.
Tänkvärda ord, eller hur?

Med vänlig hälsning.
Lavinfaran.

[Ändrat av lavinfaran 2001-11-14 kl 09:17]

Eftersom många av off-piståken karaktäriseras av colouirer (rännor), så betyder insteget, för mig, förflyttning från kanten tills dess du står i rännan. Denna förflyttning kan vara olika besvärlig. I det enklaste fallet så är det bara att glida in och börja åka, eller kasa på tvären ett par meter, eller droppa in nån meter eller två, eller till att behöva ha sele och rep för att fira sig in. Insteget skulle också kunna betyda någon form av travers fram till åket.

Ofta kan själva insteget var det mest besvärliga/obehagliga. Jag skulle också våga påstå att ofta så visar instegets svårighet på hur svårt åket blir. Det behöver inte vara så, men de hänger ofta ihop. Eller snarare så sätter insteget hela åkets svårighetsgrad. En firning ner till en mjuk offpist betyder förmodligen att åket beteckas som mycket svårt.

Vad tycker ni andra?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PAA Boende Alagna Telemark 0
ClimbingCharlie Alagna, säsong? Telemark 3
lavinfaran The end of Alagna. Telemark 7
sjö_örret Mer Alagna Telemark 1
pernordell Alagna Telemark 0
dan_pet söker ett par pocket rocket Telemark 3
Retrovirus Söker amerikanska skidbutiker! Telemark 2
blury Rådvill skidköpare söker stöd... Telemark 3
i4lean Var finns info om Hagan skidor? Telemark 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg