Aktuellt snödjup fjällkedjan

I skrivande stund är det klent med snödjupet på många ställen utmed ledsystemen. Bra info på karta kan man få på den norska siten SeNorge se aktuella skärmdumpar.

Svensk uppgifter från SMHI är inte lika detaljerade vad jag vet https://www.smhi.se/vader/observationer/snodjup/

Thure

snödype.JPG
snödybde.JPG

Orsa samhälle har inte många cm, men 1 mil upp till Grönklitt är det ca 70-80 cm om det inte förändrats sista veckan. Så vill man åka längd så kan man åka dit.

Bild mot Västra Endalshöden tagen strax norr Gamla Sylen. Den snö som ligger är täckt av en isskorpa. En spontantur i Jämtlansfjällen som jag skulle avstått i från om jag tagit reda på snöförhållandena. Nu begränsade jag turen till triangeln, planen var betydligt mer omfattande. Som det är här nu är skidåkning inte njutbar.
1000001396.jpg

Bild mot Västra Endalshöden tagen strax norr Gamla Sylen. Den snö som ligger är täckt av en isskorpa. En spontantur i Jämtlansfjällen som jag skulle avstått i från om jag tagit reda på snöförhållandena. Nu begränsade jag turen till triangeln, planen var betydligt mer omfattande. Som det är här nu är skidåkning inte njutbar.
Visa bilaga 46041
Kan tillägga att bilden ovan är tagen 26 februari vid 15-tiden.

Skidåkning måste kombineras med skidbärning under förhållanden som råder i Jämtlansfjällen nu, 27 februari.

Bilagor

• 20250227_104153.jpg
    20250227_104153.jpg
    5.1 MB · Visningar: 154
Det där ser ju inget roligt ut... Verkar som rätt mycket mindre snö än SeNorge utlovar. Planerar själv för en tur från Ljungdalen till Helags och Nedalshytta i slutet av mars. Hörde att det var dåligt med snö men blev tryggare när jag kollade SeNorge som ändå utlovar hyggligt snötäcke. Fast det verkar som man inte vågar lita på det. Någon som gått från Ramundberget /Ljungdalen nyligen och kan rapportera?

Kan förstås hoppas på att det ska komma snö ännu men går väl snarare åt andra hållet nu i mildvädret.

Bilagor

• Screenshot_20250304_143017_Chrome.jpg
    Screenshot_20250304_143017_Chrome.jpg
    232.8 KB · Visningar: 29
Det där ser ju inget roligt ut... Verkar som rätt mycket mindre snö än SeNorge utlovar. Planerar själv för en tur från Ljungdalen till Helags och Nedalshytta i slutet av mars. Hörde att det var dåligt med snö men blev tryggare när jag kollade SeNorge som ändå utlovar hyggligt snötäcke. Fast det verkar som man inte vågar lita på det. Någon som gått från Ramundberget /Ljungdalen nyligen och kan rapportera?

Kan förstås hoppas på att det ska komma snö ännu men går väl snarare åt andra hållet nu i mildvädret.
Inte exakt där men då vi lämnade Tänndalen och passerade Funäsdalen lör v 8 = 20250222 så regnade det och var flera plusgrader längs väg 84. I veckan före var det fläckvis barblåst på kalfjället på vindexponerade ställen men såklart mestadels snö men inte så mycket att alla stenar som sticker upp var täckta. Har inte följt om det snöat sedan dess.

/Patrik

Vet inte vad seNorge baserar sina tal på men tittade lite lokalt och områden som har lite snö på grund av vind, som är väldigt vanligt i år, verkar den inte klara av.

Har kommit en del snö i Jämtland senaste dagarna tror jag och det finns fortfarande stora möjligheter för mer snö.

Tack för uppdateringar. Svårt att veta exakt förstås. Att det är barblåst på några ställen är ju lugnt men vandrarmans bilder ovan get ju intryck av att det är mer allmänt barmark. Låter ju lovande med mer snö iaf. Verkar ju också gå mot kallare snart.

Inte exakt där men då vi lämnade Tänndalen och passerade Funäsdalen lör v 8 = 20250222 så regnade det och var flera plusgrader längs väg 84. I veckan före var det fläckvis barblåst på kalfjället på vindexponerade ställen men såklart mestadels snö men inte så mycket att alla stenar som sticker upp var täckta. Har inte följt om det snöat sedan dess.

/Patrik
Har senaste veckan läst om laviner kring Tänndalen men inte vad de berot på och om de gått i gammal eller ny snö. Sonen är i Sälen och hade idag + 6 grader - visst lite längre söderut men borde väl vara minusgrader så här års

/Patrik

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg