Hejsan! Jag har fortfarande kvar kajaken, och synpunkterna på rodret är desamma. Jag har just de pedalerna som din länk pekar på. De känns fortfarande sladdriga men har inte gått sönder, kvaliten är bättre än känslan. Har själv funderat på att byta till KajakSports centrumplacerade ställ, det ser ut att vara mer stabilt och ge bättre stöd, men det lär nog bara bli av om de gamla pedalerna går sönder.
Är för övrigt fortfarande helnöjd med kajaken. Den har gått många mil nu utan att en enda pryl har gått sönder. Inga skador alls på rodret trots ständig misshandel, Det enda underhållet jag utfört är lite ny gelcoat i fören (efter diverse stenkontakt), och silikonsprej på luckorna så att de glider på lättare (nu säger det bara klick igen när man trycker dit dem).
/Håkan
Är för övrigt fortfarande helnöjd med kajaken. Den har gått många mil nu utan att en enda pryl har gått sönder. Inga skador alls på rodret trots ständig misshandel, Det enda underhållet jag utfört är lite ny gelcoat i fören (efter diverse stenkontakt), och silikonsprej på luckorna så att de glider på lättare (nu säger det bara klick igen när man trycker dit dem).
/Håkan
Vill därför fråga Håkan / Kaj Yak och er andra vad ni anser så här två säsonger senare?
Hur framtidssäker är detta roder då det är en integrerad del av skrovet till skillnad mot ett påskruvat släproder? Frågan behövs ställas då jag oroas av att stå med en värdelös kajak ifall idag dolda fel uppstår på sikt.
Är det dessa pedalstället du Håkan har?
http://www.kajaksport.com/eng/ks_steeringsystem.html
Vore det värt attt uppgradera det till tex ett centrum placerat pedalställ eller finns det andra som är bättre lösningar för denna kajak?