åkning i kanada

jag funderar på att sticka till kanada en eller ett par månader i vinter, troligtvis från mitten/slutet av januari och framåt. är sugen på något mindre ställe med möjligheter till toppturer och/eller helikopterskidåkning. tacksam för tips och förslag...
nicklas
 
Pröva kicking horse!
Har inte varit där själv men jag läste ett åka skidor nummer med en stor artikel om detta lilla ställe.
Sammanfattningsvis: Litet ställe som ännu inte exploaterats, Stor fallhöjd, mycket snö, lagom svår åkning.

Om jag skulle till andra sidan atlanten vore detta det första stället jag skulle besöka!

mvh/samme
 
Är på väg...

Vi är två stycken som är på väg över i mitten på Januari, vi kommer sannolikt att ha en bil och bo i Kicking Horse cirka 2 mån. Eller ja, vi lär väl bo i Golden ...

Heliski har vi inte råd med, men det kommer att bli en hel del turer på hudar.

Vi hittar gärna nån att bo med, och att skida tillsammans med. Nån mer som är på väg till Kanada med stighudar i väskan?

./Niklas
 
hallå där,
tackar för alla tips om bra ställen. last frontier heli låter himla bra, men kanske att man måste fila på budgeten lite till i så fall =)
nicklas
 
Till Kanada

Hej Niklas,

jag såg ditt inlägg angående Kanadaresa i vinter. Jag och min flickvän ska också dit. Vi lutar mer åt Red Mountain men inget är bestämt. Vi sticker 2:a januari. Min flickvän åker hem i mitten av februari men jag stannar till slutat av mars. Vi är intresserade av att dela boende med andra.
 
Hej Ciré,

att jag skulle träffa på dig här...

Jag var i Kanada för tre år sedan, dels i Banff o dels i Fernie o min rekommendation är o satsa på familjeställen... Låter tokigt kanske, men så här var det för oss:

När det snöade i Fernie då var det strid på kniven om all orörd snö, man fick jaga som f-n o verkligen hänga på låset för att få några justa åk o allt var sönderkört efter ett par timmar. Där finns så otroligt mycket duktiga o erfarna äventyrare...

När det snöade i t ex Lake Louise (ett av områdena vid Banff) där vi var mycket, så kunde man åka orörd snö i en-en o en halv dag. Förutom oss var det nästan bara barnfamiljer o glassiga turister som åkte bredbent mitt i pisten i de mest otroliga kreationer... Jag var f ö själv på telisar o fick förstås mycket uppmärksamhet.
 
OJOJOJ vad avundsjuk jag är!
Det ligger 145cm på backen och har snöat 225 hittils i Fernie!
Låter som om det kan bli en bra säsong därborta...

Stämmer nog att man får ha det goda mer för sig själv i Lake Louise, men det kommer generellt sett inte så mycket som i Fernie, Kicking eller Red Mountain.

Vill du gå mycket på toppturer så funkar Fernie, Kicking Horse, Red Mountain och Whitwater.

Har du bil kanske Whitewater är bäst eftersom det är nära Kootanay Pass (Salmo-Creston Pass kallas det också)
Ett turparadis utan en lift i sikte och du börjar klättra direkt från parkeringen. Det finns även stuga att övernatta i uppe på berget! :)
Fermie är oxå bra, men som sagt, det är många "powder hounds" på berget... Går man en bit är det dock oftast ganska folktomt.
Även inom systemet hittar man efter ett tag repor som inte så många andra åker.
 
Det blir Red Mt

Hej Anna,

jag visste inte att du har varit i Kanada. Hur länge var du där och på vilka ställen? Har du någon adapter kvar till elurtagen?

Vi ska dela en lägenhet i centrala Rossland med fyra killar som jag träffade genom Freeride.nu. Det kommer att bli ruskigt kul. Red har hittills fått 115 cm och Whitewater har 155 cm. Fluff-fluff-fluff!

Det kommer att bli tufft att åka i allt puder. Det gäller nog att dra in tungan och hålla munnen stängd. Leendet går redan upp till öronen men när man står där längst upp i backen med alla förväntningar om säsongen framför sig lär det nog komma en liten glädjetår.

Kram Ciré
 
akj; sa:
När det snöade i t ex Lake Louise (ett av områdena vid Banff) där vi var mycket, så kunde man åka orörd snö i en-en o en halv dag. Förutom oss var det nästan bara barnfamiljer o glassiga turister som åkte bredbent mitt i pisten i de mest otroliga kreationer... Jag var f ö själv på telisar o fick förstås mycket uppmärksamhet.

Jag var i Kanada för ett par år sedan också och håller helt klart med om att dom ställen som kan se ut som stora trista turistanläggningar & trängselhålor med barnfamiljer ofta lämnar mycket utrymme för att hitta intressant åkning lite på sidan om standardåken.

Lake Louse och Sunshine Village är helt OK runt Banff tycker jag. Fast nu vill jag inte skriva mer om Kanada.. :( jag får ju inte åka dit... :)
 
Jonas P; sa:
OJOJOJ vad avundsjuk jag är!
Det ligger 145cm på backen och har snöat 225 hittils i Fernie!
Låter som om det kan bli en bra säsong därborta...

Stämmer nog att man får ha det goda mer för sig själv i Lake Louise, men det kommer generellt sett inte så mycket som i Fernie, Kicking eller Red Mountain.

Vill du gå mycket på toppturer så funkar Fernie, Kicking Horse, Red Mountain och Whitwater.

Har du bil kanske Whitewater är bäst eftersom det är nära Kootanay Pass (Salmo-Creston Pass kallas det också)
Ett turparadis utan en lift i sikte och du börjar klättra direkt från parkeringen. Det finns även stuga att övernatta i uppe på berget! :)
Fermie är oxå bra, men som sagt, det är många "powder hounds" på berget... Går man en bit är det dock oftast ganska folktomt.
Även inom systemet hittar man efter ett tag repor som inte så många andra åker.

Jag kan bara bekräfta att med liite extra arbete så når man det bästa. Min känsla när vi åkte hem var att även pistsystemen var designade så att om du inte var beredd att jobba lite för njutningen eller var oerfaren så nådde man inte den bästa åkningen. De var många skraltiga liftar (typ vajer) som ledde till fantastiska pister, eller, pister som inte var försedda med någon liftanslutning alls...
 
Banff

Erik_R; sa:
[

Lake Louse och Sunshine Village är helt OK runt Banff tycker jag. Fast nu vill jag inte skriva mer om Kanada.. :( jag får ju inte åka dit... :)

Var också i Banff mm för några år sedan,
kan bli ruskigt kallt i januari vi hade -25 några dagar och de som varit där tidigare pratade om när det var -43.......

Vill dock dit igen :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anlj Bra åkning i Val Thorens? Telemark 1
mekelund Åkning med epautrustning Telemark 14
foppson Åka skidor i Kanada Telemark 2
i95_lab Puder i Kanada - när och var Telemark 4
peejay Skidåkning i Kanada Telemark 0

Liknande trådar