Akka - Skarja

avslutad210712

Gäst
Varför starta och börja i Akka. Vi lämnar bilen i Suorva och tar bussen upp till Ritsem då slipper man hålla någon tid när man avslutar. Ska vi genom Pastavagge eller Rapadalen lämnar vi bilen vid Kebnatsbryggan. Bekvääämt.

Började i Suorva i sommar och det är garanterat första och sista gången. Det var brant, blött och slyigt så det räcker till och blir över. Visst det finns en stig och den följde vi till första lilla jåkken, dvs ungefär 500 meter, varvid stigen bara försvann. På andra sidan jåkken var gräset nertrampat överallt men någon fortsättning på stigen hittade vi inte trots att vi följde jåkken både uppåt som neråt. Hittade stigen så småningom men då var vi liksom uppe vid trädgränsen.

Tips till avslutad210712 och alla andra: Det finns alternativa vägar mellan Suorva och Gukkesbron. Efter tips här på Utsidan gick jag i somras från bron uppströms Gukkesjokken ca 1 mil, därefter österut via sjön 1074, sjön Oarjep Atjek till Sliehkokjávrre och sedan rakt ner till dammen. Jag tycker det var en problemfri väg, dock hade jag god hjälp av stora snöfält på höjdryggen.

Det kan tilläggas att jag aldrig gått den "vanliga" vägen, men man läser rätt ofta om besvärlig vegetation och ibland också ett jobbigt vad längs den rutten.

Ge inte upp Suorva! Det är en smidig infart till Sarek.

Hälsn Pelle

Började i Suorva i sommar och det är garanterat första och sista gången. Det var brant, blött och slyigt så det räcker till och blir över. Visst det finns en stig och den följde vi till första lilla jåkken, dvs ungefär 500 meter, varvid stigen bara försvann.

Ja det är en jobbig väg att gå. Dock troligen den största fjällupplevelse jag haft på låglandet. Otroligt mustig "subarktisk regnskogsvegetation". Jag gick också sent på dagen, så när man började komma upp till trädgränsen kändes den nedskymda omgivningen härligt mystisk.

Stigen tog slut för oss också dock betydligt senare, hann nog passera det andra vattendraget och då hade man kommit upp rejält i höjd. Vad jag minns finns det två stigar. Den som inleds med förfallna träbroar efter ett par hundra meter är "rätt".

Fy för Njabbejåkkå som behövde beträdas dagen därpå dock.

avslutad210712

Gäst
Fy för Njabbejåkkå som behövde beträdas dagen därpå dock.

Är det den första stora jåkken man kommer till så valde vi att inte vada. Hade varit två veckors klass 1 varning för höga vattenflöden i Norrbottensfjällen när vi kom fram till den och det var rent ut sagt skrattretande (kanske fel uttryck) att ens ge sig på att vada den där stigen gick över. Vi följde den uppöver men när vi kom fram där den hade varit vadbar så valde vi att gå till Änonjalme istället genom "hårdvädersdalen" (har ingen karta just nu så jag vet inte riktigt vad den heter) och den dagen vi gick genom var det just det dvs hårt väder. Kallt, regnigt och en riktigt riktigt hård motvind. Men nu har man i alla fall gått genom den dalen :)

[Ändrat]

Japp det var den jåkken och dalen heter Vuoskelvagge

avslutad210712

Gäst
Tips till avslutad210712 och alla andra: Det finns alternativa vägar mellan Suorva och Gukkesbron. Efter tips här på Utsidan gick jag i somras från bron uppströms Gukkesjokken ca 1 mil, därefter österut via sjön 1074, sjön Oarjep Atjek till Sliehkokjávrre och sedan rakt ner till dammen. Jag tycker det var en problemfri väg, dock hade jag god hjälp av stora snöfält på höjdryggen.

Det kan tilläggas att jag aldrig gått den "vanliga" vägen, men man läser rätt ofta om besvärlig vegetation och ibland också ett jobbigt vad längs den rutten.

Ge inte upp Suorva! Det är en smidig infart till Sarek.

Hälsn Pelle

Försöker kolla på Friluftskartan Pro men hittar ingen sjö 1074 men misstänker att det är den sjö vi passerade eftersom vi inte gick hela Vuoskelvagge utan vek av åt sydväst efter ungefär halvadalen.

Försöker kolla på Friluftskartan Pro men hittar ingen sjö 1074 men misstänker att det är den sjö vi passerade eftersom vi inte gick hela Vuoskelvagge utan vek av åt sydväst efter ungefär halvadalen.

Kan också rekommendera den upp- och nerfarten, vi gick i princip samma väg fast åt andra hållet för några år sedan. Första backen upp är brant men kort, sedan är det ok terräng förutom några bäckar som ibland kan vara lite besvärliga med kängor.

...sjön ligger öst Tjeura. Vi gick en liten båge norr om sjön, ett antal höjdkurvor längre ner, mer rakt mot Akka.

//J

Lätt från Suorva

Började i Suorva i sommar och det är garanterat första och sista gången. Det var brant, blött och slyigt så det räcker till och blir över. Visst det finns en stig och den följde vi till första lilla jåkken, dvs ungefär 500 meter, varvid stigen bara försvann. På andra sidan jåkken var gräset nertrampat överallt men någon fortsättning på stigen hittade vi inte trots att vi följde jåkken både uppåt som neråt. Hittade stigen så småningom men då var vi liksom uppe vid trädgränsen.

Tappar man inte stigen så är det en lätt och snabb väg in i Sarek tycker jag. 3 timmar till Njavvejåkk och sedan en lång dag till Sarvalåptå.

Måste bara flika in: "Tjeurastugan" i norra delarna av Gukkesvagge existerar inte. Det är ett namn som fortfarande lever kvar på Garmins vektorkartor av någon outgrundlig anledning. Någon som vet huruvida det någonsin stått en stuga på platsen...?

Har kollat källan till min kommentar om Tjeurastugan nu:
Det står Tjeurastugan på BD10 Fjällkartan (Juli 2001), det var den jag orienterade mig med hjälp av när denna diskussion var aktuell.
Gick inte förbi så om den finnes eller kan jag inte svara på. Hoppas någon annan kan svara.
Jag har inte varit i omradet, men jag har en scannade del av en gamla Kartan från troligt sextiotalet, där finns en röd ring på stället (Om jag minns rät så visar det en privat stuga)
På BD10 från 1998 finns stugan kvar med texten "låst".
Så troligen fanns en stuga på plats, men inte längre.

Henning

Bilagor

• BD10 1998.jpg
    BD10 1998.jpg
    122.5 KB · Visningar: 477
  • Gamla Kartan.jpg
    Gamla Kartan.jpg
    95.1 KB · Visningar: 428
Starta i Suorva?

Har aldrig startat vandringen i Suorva men däremot kommit dit några gånger. Har då hållit höjd ovan trädgränsen och sen hittat en stig som går nästan rakt ned mot och genom renhagen. Har varit ganska lätt att följa, lite blött och lerigt bitvis.
Sen lär det visst finnas en stig som startar längre in, förbi renhagen och går mera öster, följer jåkken, har dock aldrig gått där.
Men som någon skrev, det är otroligt vackert när man kommer söderifrån och avslutar i Suorva.
Brukar övernatta uppe vid trädgränsen. Otrolig utsikt som dock förfulas av vindsnurran på dammen.

Jag har inte varit i omradet, men jag har en scannade del av en gamla Kartan från troligt sextiotalet, där finns en röd ring på stället (Om jag minns rät så visar det en privat stuga)
På BD10 från 1998 finns stugan kvar med texten "låst".
Så troligen fanns en stuga på plats, men inte längre.

Henning

Ja det var väl något sådant jag misstänkte, tackar.

Finns överhuvudtaget inga väldigt synliga tecken på att det stått en stuga där så förmodligen försvann den för väldigt länge sedan.

När Nils Kallok och jag skrev bloggen om sommarflyttningen 1945 hade vi svårt att placera mer exakt var samerna stannade vid Oarjep Tjievrajávrre. En referenspunkt vi utgick från var Tjeurastugan. Som ni har skrivit finns den inte kvar men jag tror att jag har hittat den här i flygbilden från 1960: https://minkarta.lantmateriet.se/pl...ld1960&name=Tjeurastugan 1960&layers=[["o1"]]

I dagens flygbild är den borta men man anar resterna:
https://minkarta.lantmateriet.se/pl...=Tjeurastugan rester av tomten&layers=[["7"]]

Stugan är placerad med god utsikt över Guhkesvágge.

Tjeurastugan.jpg

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zazazela Bestiga Akka utgå från Akkastugan Fjällvandring 1
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
david_k Nordöstra Padjelanta: Akka - Alggajavrre - Staloluokta Fjällvandring 5
creamwolf Akka möjligt i sommar? Fjällvandring 21
Onesport Vill ha tips om Akka Fjällvandring 5
Musse Vidunder Basläger i Sarek Fjällvandring 29
Hedan76 Fjällräven Akka 2 RS Fjällvandring 3
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
haiwa Akka med hund Fjällvandring 10
cfn storasjöfallet bieriksvagge ruohtesvagge akka ritsem Fjällvandring 2
tobiasf Tältställen väster om Akka? Fjällvandring 5
fotomangan Uppför Akka Fjällvandring 8
storfamiljen Direktväg Akka - Kutjaurestugan? Fjällvandring 3
Norris Buchttoppen eller Akka högst? Fjällvandring 2
jonas72 Akka-Salto eller vice versa Fjällvandring 5
skellington Tältplatser mellan Akka och Gisuris? Fjällvandring 9
Per Blomkvist Akka stortopp Fjällvandring 7
Niak65 Vandringstips suorva-akka-piela-suorva Fjällvandring 1
H.W Stigen upp mot Akka och mot Ruohtesvagge Fjällvandring 3
albinh Sarek i sommar Kvikkjokk - Akka. Fjällvandring 35
Akke Akka-Kvikkjokk Fjällvandring 2
atua Akka 6okt Fjällvandring 5
jonil152 Bestigning av Akka Fjällvandring 4
AndersLars Akka Fjällvandring 6
bensson Akka-topptur-tips Fjällvandring 1
flunkan Vet någon 2:a handsvärde på fjällräven Akka 3 (-97)? Fjällvandring 0
skuggarvet Akka eller Nammatj Fjällvandring 8
virror Akka under nyår? Fjällvandring 3
PFE Akka Stortopp!!? Fjällvandring 2
i4lean AKKA R/S för vintertur? Fjällvandring 0
Megin Jobbiga vad Rinim-Akka? Fjällvandring 3
P.G. Akka utan glaciärvandring? Fjällvandring 2
slit Akka i slutet av juli Fjällvandring 1
fatbe Akka fjällensdrottning Fjällvandring 0
koaladaniel Rinim- Akka? Fjällvandring 7
Synpunkter på Fjällräven Akka tält? Fjällvandring 9
Bestiga Akka Fjällvandring 2
kgp Bestiga Akka Fjällvandring 10
labbman Sourva - Ritsem via Skarja, Ruohtesvagge Fjällvandring 9
hedtjarn Alggavágge mot Skarja - vada Guohperjåhkå Fjällvandring 5
kjpil Kantberget - vargtoppen - Skarja ? Fjällvandring 0
Ditho Vigselring tappat vid Skarja 21.07. Fjällvandring 0
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
fson Tielma-Skarja? Fjällvandring 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg