Åka telemark med turskidor?

telissvängar...

Kul läsning!
Fick mej att tänka på en fin dagstur med pappas gamla träskidor & mjuka, låga pjäxor (2 nummer för stora).
Det var vid Stöten och upp på fjället där.
Jag hade med mig hundarna & sonen i fjällpulka, vi kom upp på fjället och hade det fint.
På hemvägen gick det faktiskt skapligt med Telissvängar genom den isiga slalombacken, pulkan sköt på bra...
När jag kom ner skakade benen ordenligt, sulorna på pjäxorna hade spruckit... jag hade jätteskoj, somnade ovaggad den kvällen & pjäxorna gick till sista vilan...

Verkar lyxigt med riktiga pjäxor & turskidor med stålkant...:) Claes

Intressant att höra alla olika erfarenheter. Det känns lättare att hitta sig en bra turskida än att hitta sig en bra telemarksskida. Fallgroparna med ett sådant köp är mindre, det är liksom standard man vill ha. Med telemark borde det vara som med slalomutrustning, man måste nästan prova den innan man köper. Alltså borde jag göra precis som jag gjorde när jag köpte slalomutrustningen; Att jag hyr skidor och om jag gillar dem kan jag ju köpa sådana.

Synd att carvingskidor är så fruktansvärt fula. Ska man behöva åka runt med badbaljor på fötterna? Mina slalomskidor har midja men är ändå ganska raka, jag tycker att de är toppen. Har åkt lite med carvingskidor, men jag tyckte att man fick alldeles för mycket gratis av dem. Jag vill nog jobba sådär lite lagom mycket, så som jag gör med mina halvraka slalomskidor.

Någon telismodell med timglasform men ändå inte den extremaste sorten skulle kanske passa mig (spekulerar). Helst ingen badbalja...

Hej!

Alla kompromisser blir inte helt bra. Jag har åkt en hel del turskidor med vanliga pjäxor till klassiska NNN bindningar och en fischer skida med stålkant, på dessa går det inte att åka telemark.

För att njuta av telistekniken till fullo behöver man plastpjäxor och ganska styva bindningar, helst ett par carvingskidor med schyst midja.

Det är lockande att hitta en bra kombination för fjället, men jag skulle aldrig ta dem till pisten.

Dessutom tror jag inte att lära sig att åka telemark i läderpjäxor är det bästa, utan man kan lära sig att få bra teknik med plastpjäxor dessutom mycket fortare och det blir mer njutning.

T2or funkar bra till smala skidor och ganska låga farter, vill man åka på breda roliga skidor (läs Dynastar 8800) vill man ha högre och styvare pjäxor typ T1or. Ett yttligare tips, lägg lite pengar på att få en riktigt bra bindning med utlösningsfunktion, har räddat mina knän några gånger.

Gus

Ix; sa:
Hej!

Alla kompromisser blir inte helt bra. Jag har åkt en hel del turskidor med vanliga pjäxor till klassiska NNN bindningar och en fischer skida med stålkant, på dessa går det inte att åka telemark.

För att njuta av telistekniken till fullo behöver man plastpjäxor och ganska styva bindningar, helst ett par carvingskidor med schyst midja.

Hmmm.... konstigt. Inte visste jag att fårbönderna i norska Telemark som en gång "uppfann" tekniken hade tillgång till såna prylar...

Fast, det är klart, de använde ju knappast den tekniken i pist, utan endast i lössnö.

//Anders

Ungefär 20 år av personlig evolution

Jag började mina första försök i telemarkstekniken efter att ha läst en artikel i tidningen Vi i mitten av åttiotalet.

Testskidor blev ett par sju och en halv fot långa Tegsnässkidor med Kaby stövelbindning och Kirunakängan ,om någon kommer ihåg den, som resten av utstyret.

Testterräng blev hyfsat branta mellannorrländska hyggen, stilen blev som på bilder på den tiden och som på mycket gamla norska bilder. Långt isär med benen, tydlig plogform mellan skidorna och högt lite flaxande armar och ett visst mått av medvridning. Tekniken fungerade, skidorna svängde och ristade vackra långa svängspår i snön. Och den viktiga lärdomen att ta med sig till nästa steg var vikten av att vara flexibel när det gäller förflyttningen av tyngdpunkt mellan fram och bakskida beroende av underlagets beskaffenhet. Samt att det är skidorna som gör jobbet om man står rätt på dessa.

Nästa steg blev på tur på fjället med Fischer Europa 99 och Alpina 1400 pjäxor, stilen i stort som ovan om än lite mer samlad och mindre plogform mellan skidorna. Lärdomarna var att fjällföret kan vara obarmhärtigt och tå fungerar stämkristiania och paralell- samt överstegssväng a la längdåkningsskidor bättre. Men när rätt styrsnö finns så ger de styvare pjäxorna och stålkant en lättare och snabbare sväng.

Därefter ett par Dynastar Montaigne, samma pjäxor. En skida med ett enastående utpräglat dubbelspann för att vara en turskida. Dax att börja prova i pist, liftåkningen var klart läskigast. Skidorna krävde stort tryck på framskidan för att tryckas igenom och svänga runt sin midja. Gick rakt utför som järnspett om man stog fel. Felslutledning var att man i pist bara skulle belasta den främre skidan och låta den bakre passivt hänga med.

Efter att Dynastaren desintigrerat i Hallstaberget i Sollefteå så blev det ett par Tua Wilderness breda, tyckte man då, med enkelspann. Asolo Extrem snörda stenhårda läderpjucks och Riva 1 bindning. Helt plötsligt åkte man som en Gud, kort sväng, lång sväng brant och flackt, pist och off-pist allt var åkbart, ingen fjällsida var säker. Skidorna gjorde åter jobbet. Återuppväckt lärdom, det är viktigt att fördela belastningen mellan fram och bakskida flexibelt efter underlaget.

Tua Montets finns det snällare skida, man blir snabbare i kortsväng.

K2 Pist off, Garmount Extremo plastpjucks det går fortare, brantare, svängarna är kortare och man får jäkligt mycket mer ont i fötterna.

K2 Pist-Stinx snällare skida än Tua Montets men livligare och roligare. Åker allt oftare med Scarpa T4 då dessa pjäxor räcker mer än väl på mjuka fören som jag tycker är telemarkens hemvist. Tänker på en kille i Björkliden som undrade varför vi som Telemarksåkare tjatade om hälgreppet i pjäxorna då vi ändå åker med lös häl. Va' klok sagt.

Min samlade lärdom är att nöjet med åkningen inte beror av utrustningen utan av nöjet att behärska tekniken med den utrustning man för tillfället står på. Och att grundtekniken är viktig att behärska å den nöts väldigt bra in på sladdriga prylar. Jag har inte funnit skidåkningen roligare för var vinter utan den har alltid varigt rolig. Dock har utrustningsevolutionen öppnat mina möjligheter att ränna skidor på fler ställen.

Till sist Sondre Norheims och hans kompisars utstyr var som påpekats tidigare knappast så stenhård, upphöjt, maxad etc. Men de hade säkert skoj och åkte nog som Gudar.

Förövrigt kan jag rekomendera Ernest Hemmingways novell "Snö över landet".

Tack för alla fantastiska tips!

Jag har definitivt blivit ännu mer sugen på telemark efter att ha läst detta. Bra också med lite tips om skidor och bindningar etc. Jag ska se till att låna den där boken på bibblan också.

Jag är övertygad om att det bästa är att hyra lite olika skidor för att prova sig fram. Det här med mjuk eller hård pjäxa, jag vet inte jag. Det känns som att det blir nåt slags "halvslalom" med hård pjäxa. Det var ju längdåkningsskidor jag utgick från när jag upptäckte att det var kul, skulle tro att en mjuk pjäxa är det jag skulle finna roligast. Eller vadå, måste man ha hårda pjäxor??

Om jag jämför vad jag har provat i skidbacke (som inte är min vanliga slalomutrustning):
A) Snowboard
B) Breda lättåkta carvingskidor
C) Längdskidor

Så var det så att A var absolut tråkigast och drygast, B var väl inget speciellt kul och C var helt hysteriskt roligt (men sladdrigt!).

^_^; sa:
Om jag jämför vad jag har provat i skidbacke (som inte är min vanliga slalomutrustning):
A) Snowboard
C) Längdskidor

Så var det så att A var absolut tråkigast och drygast, B var väl inget speciellt kul och C var helt hysteriskt roligt (men sladdrigt!).

I pist är smala skidor ofta rätt OK men när man kommer ut i lössnö eller knepigare fören utanför pisten med vindpackad snö, skavler bristande skare etc så har den bredare carvingskidan förlåtande egenskaper. Det går ann att få runt en smal turskida om det är 5 cm puder ovanpå hårdare snö men är det t ex vårsnö eller annan tung och djup snö så är en bred carving skida betydligt mera lättsvängd då den surfar högre upp i snön och svänger när man lutar.

Sist och slutligen så är det nöjet att åka skidor som räknas. Så länge man har kul är det inte fel.

Thure

Re: Telislägret i Fjätervålen kanske?

MonicaKa; sa:
Nu har det ju just varit "slutet av januari" och är följdaktligen maximalt långt till nästa gång, men ändå:

http://www.skidor.com/telemark/t2.asp?p=33560

Tack för länken! Det är bara bra att det är ett år kvar, jag har inget jobb för närvarande, så jag kan bara gå runt och drömma om alla roliga aktiviteter man kan åka på och all kul utrustning man kan skaffa. =)

Jag har sparat länken bland mina favoriter, låter mycket spännande detta tycker jag!

//Frida

thureb; sa:
^_^; sa:
A) Snowboard
C) Längdskidor

I pist är smala skidor ofta rätt OK men när man kommer ut i lössnö eller knepigare fören utanför pisten med vindpackad snö, skavler bristande skare etc så har den bredare carvingskidan förlåtande egenskaper. Det går ann att få runt en smal turskida om det är 5 cm puder ovanpå hårdare snö men är det t ex vårsnö eller annan tung och djup snö så är en bred carving skida betydligt mera lättsvängd då den surfar högre upp i snön och svänger när man lutar.

Sist och slutligen så är det nöjet att åka skidor som räknas. Så länge man har kul är det inte fel.

Thure

Jag har aldrig riktigt fattat tjusningen med offpist, jag åker hellre i pisten. För mig är det inte så noga med att det jag gör är farligt, jag vill bara få en trevlig upplevelse ihop med folk jag tycker om.

Bra att veta hur carvingskidor fungerar hursomhelst. Det är inte så konstigt att de är så populära. Hm, vad åker eliten på för skidor egentligen? Åker de på carvingskidor i slalom?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bredviken Åka på is/hårt med telemark? Telemark 14
Jonas P Vart åka? Telemark 7
uffemannen Vad fick dig att börja åka Telemarkskidor ? Telemark 17
olaka Åka skidor med meniskskada? Telemark 0
thureb Åka skidor eller Brant eller annan apritretare Telemark 11
Nalta_eljest Börja åka! Telemark 4
olaka Bästa tid att åka till Andermatt? Telemark 1
nature4you.nu Stor kille som vill åka skidor Telemark 4
Vandrare Åka skidor, nu snart! Telemark 6
BAX Arrgh! Jag vill åka skidor... Telemark 45
foppson Åka skidor i Kanada Telemark 2
david78 Åka nu!! Telemark 1
telishåkan gamla artiklar i Åka Skidor Telemark 9
Varför åka telisar? Telemark 1
Crimper Pjäxor telemark - ens lönt att försöka sälja? Telemark 5
edstorm Åsnes Storetind (för tur/topptur/telemark) Telemark 7
LRC Veckoträning i Ladängen Telemark 6
jossan06 Skojig pistskida för telemark Telemark 3
Arfvid Upptaktsresa telemark 9-12 dec i Tänndalen Telemark 1
Hymer Är telemark-slalom kombi uppfunnen? Telemark 12
everest4ever Nordic Telemark skidor? Telemark 8
afro reservdelar sökes till r8 cobra rottelfella Telemark 3
signurr Telemark- turskidor Telemark 3
annalotten Telemark på Head Mojo 90? Telemark 2
Selmira Telemark i Storulvån Telemark 1
teoek Telemark uppför åreskutan. Telemark 1
bredviken Förträning telemark Telemark 6
Berglind Telemark med ungdomens twintip? Telemark 6
Jonik lätta topptursskidor för telemark Telemark 11
bredviken Telemark v1 tandådalen Telemark 0
Friahälar Slalomcarvers för telemark? Telemark 5
Deepwood Telemark med Åsnes och Lundhags??? Telemark 5
pagren Telemark vs. Slalom Telemark 8
bredviken Kurs i telemark 18/19 dec i Sälen? Telemark 0
Rodluvan "Træningslæger" telemark Telemark 9
blomma Skarknivar till telemark Telemark 9
Ix Ryggsäck till telemark?? Telemark 5
Bjurtjärnsindianen Telemark Telemark 3
koffle Rossignol Bandit B1 <> Telemark T2?? Telemark 3
anbr Telemark i Valdisere Telemark 1
Mezzner X-adventure för telemark? Telemark 2
martin köhler Head Monster som telemark skida? Telemark 3
Telemarkssving Offpist i Telemark Telemark 1
ptengvall Lapin Kulta Telemark Trophy Telemark 1
rjmh Telemark utrustning till barn Telemark 2
fibbla Hyra telemark nära göteborg? Telemark 2
Graip Telemark/topptur Telemark 6
guldbrand Telemark Telemark 2
Jätte Micke Student SM i Telemark Telemark 0
d-b Dyra skid-/telemark-/snowboardkläder? Telemark 15

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg