Hej!
Sitter på jobbet och somnar i tristessen och börjar filosofera runt de stora frågorna i livet, nämligen graderingsproblematiken - givetvis inte vilken som helst - det är A1 till A5 (respektive C1 till C5) och allt där emellan.
Aid-grader är ju ganska udda till skillnad från andra grader - de talar om hur långt man kan falla och om man eventuellt skadar sig eller ej - inte om ett skyhook-move är på en 2cm granitkant eller en 2mm kristallkant (som t.ex kanske förändrar en frileds gradering).
Men! Trots att det borde vara relativt lätt att gradera så är även aid-grader ganska subjektiva - och därmed ett utmärkt ämne att flumma ut runt i brist på annat
Själv har jag aldrig klättrat några stora grejer och heller inte ännu varit på El Cap, men har förstått att det även där kan vara subjektivt (leder graderas om osv). Det finns heller nästan inga etablerade aidleder där jag bor. Enda graderingsproblemserfarenheten jag har är leden Frimärket i Fjällbo/Göteborg som jag inte tyckte var det jag lärt mig att en A3+ skall vara, t.ex.
Själv har jag försökt lösa graderingsproblematiken genom att slänga ihop Long/Middendorf's graderingsbeskrivning + Jared Ogden (Big Wall Elite Techniques, dock inte så mycket "elit", ganska mycket ABC egentligen) ihop med beskrivningar på repor i USA funna i "trip reports" och foruminlägg. Resultatet blev att det inte riktigt stämde ihop så jag gjorde lite egna justeringar. Denna listan har jag inte framför mig just nu, men om inte mitt huvud sviker mig så ser den ungefär ut så här... (givetvis pratar vi "new wave")... Med reservation för något fel...
A1 = inga kroppsvikt, faller bara pga dålig placering, SBS (skit bakom spakarna)
A2 = 2-6 meter fall (1-2 kroppsvikt)
A2+ = 7-10 meter fall (3-5 kroppsvikt)
A3 = 11-15 meter fall (6-8 kroppsvikt)
A3+ = 15 meter fall där man slår sig (mer än bara lindrigt)
A4 = upp till 30 meter fall (där man eventuellt skadar sig på något nedanför)... sen börjar det bli ganska luddigt på A4+, kanske en enstaka bomber på en hel repa (där en repa måste vara runt 50m).
A1 och A5 är ju lätt, den första har inga kroppsvikt och den andra har bara kroppsvikt (inga BAT-hål eller rivets dock).
Nu till själva meningen med inlägget - låter graderna rimliga för er med mer erfarenhet?
Lite mer spånande med scenarier är inte dumt...
Rent teoretiskt nu, om man klättrar 6 kroppsviktsplacering direkt från marken, är det då A2, A2+, A3 eller rent av A3+ ? Vad anser du? Faller man skadar man ju sig iom ett markfall på kanske 7-10 meter, men hade det varit långt upp och det varit en bomber säkring där marken istället är hade man kanske fallit 15-20 meter utan att träffa något. Skulle detta förändra graden på något vis, eller vad tycker du?
Om det är 4-5 riktigt svåra kroppsviktsplaceringar på rad (alltså att de är svåra att få till bara för att hålla kroppsvikt), skulle någon anse att repan endast därför är hårdare än t.ex A2+ (eller vad nu den skulle varit i "normala" fall)?
Om det är 2 kroppsvikt, följt av 1 bomber, 2 kroppsvikt, 1 bomber skulle någon anse att det är mer än A2 bara därför?
Det finns säkert någon kuf där ute som sveper runt på jobbet som en zombie och funderar på samma sak
/Michel
Sitter på jobbet och somnar i tristessen och börjar filosofera runt de stora frågorna i livet, nämligen graderingsproblematiken - givetvis inte vilken som helst - det är A1 till A5 (respektive C1 till C5) och allt där emellan.
Aid-grader är ju ganska udda till skillnad från andra grader - de talar om hur långt man kan falla och om man eventuellt skadar sig eller ej - inte om ett skyhook-move är på en 2cm granitkant eller en 2mm kristallkant (som t.ex kanske förändrar en frileds gradering).
Men! Trots att det borde vara relativt lätt att gradera så är även aid-grader ganska subjektiva - och därmed ett utmärkt ämne att flumma ut runt i brist på annat
Själv har jag aldrig klättrat några stora grejer och heller inte ännu varit på El Cap, men har förstått att det även där kan vara subjektivt (leder graderas om osv). Det finns heller nästan inga etablerade aidleder där jag bor. Enda graderingsproblemserfarenheten jag har är leden Frimärket i Fjällbo/Göteborg som jag inte tyckte var det jag lärt mig att en A3+ skall vara, t.ex.
Själv har jag försökt lösa graderingsproblematiken genom att slänga ihop Long/Middendorf's graderingsbeskrivning + Jared Ogden (Big Wall Elite Techniques, dock inte så mycket "elit", ganska mycket ABC egentligen) ihop med beskrivningar på repor i USA funna i "trip reports" och foruminlägg. Resultatet blev att det inte riktigt stämde ihop så jag gjorde lite egna justeringar. Denna listan har jag inte framför mig just nu, men om inte mitt huvud sviker mig så ser den ungefär ut så här... (givetvis pratar vi "new wave")... Med reservation för något fel...
A1 = inga kroppsvikt, faller bara pga dålig placering, SBS (skit bakom spakarna)
A2 = 2-6 meter fall (1-2 kroppsvikt)
A2+ = 7-10 meter fall (3-5 kroppsvikt)
A3 = 11-15 meter fall (6-8 kroppsvikt)
A3+ = 15 meter fall där man slår sig (mer än bara lindrigt)
A4 = upp till 30 meter fall (där man eventuellt skadar sig på något nedanför)... sen börjar det bli ganska luddigt på A4+, kanske en enstaka bomber på en hel repa (där en repa måste vara runt 50m).
A1 och A5 är ju lätt, den första har inga kroppsvikt och den andra har bara kroppsvikt (inga BAT-hål eller rivets dock).
Nu till själva meningen med inlägget - låter graderna rimliga för er med mer erfarenhet?
Lite mer spånande med scenarier är inte dumt...
Rent teoretiskt nu, om man klättrar 6 kroppsviktsplacering direkt från marken, är det då A2, A2+, A3 eller rent av A3+ ? Vad anser du? Faller man skadar man ju sig iom ett markfall på kanske 7-10 meter, men hade det varit långt upp och det varit en bomber säkring där marken istället är hade man kanske fallit 15-20 meter utan att träffa något. Skulle detta förändra graden på något vis, eller vad tycker du?
Om det är 4-5 riktigt svåra kroppsviktsplaceringar på rad (alltså att de är svåra att få till bara för att hålla kroppsvikt), skulle någon anse att repan endast därför är hårdare än t.ex A2+ (eller vad nu den skulle varit i "normala" fall)?
Om det är 2 kroppsvikt, följt av 1 bomber, 2 kroppsvikt, 1 bomber skulle någon anse att det är mer än A2 bara därför?
Det finns säkert någon kuf där ute som sveper runt på jobbet som en zombie och funderar på samma sak
/Michel
Senast ändrad: