AI lurenrej?

I torsdag bestämde jag mig för att inhandla en lättvikts rygga. Enligt nätet hade Naturkompaniet Malmö 2 troligtvis passande modeller hemma. I går i regn och rusk stäälde jag kosan till Malmö. Södergatan hade ingen hemma, Stora Nygatan hade en i fel färg. Expediterna kunde inte säga när nästa sändning kommer in.
Kan det vara så att NK nät kör en luring för att få in mig i butiken, AI kan brukas på många sätt och visst fick jag handlat lite annat för några papp.
 
Att det inte stämmer på internet avseende vad butiken har i lager är vanligt i många affärer. Om butiken har mer än 10 ex är det mera säkert. NK är nog varken bättre eller sämre än andra butiker.

Thure
 
Att det inte stämmer på internet avseende vad butiken har i lager är vanligt i många affärer. Om butiken har mer än 10 ex är det mera säkert. NK är nog varken bättre eller sämre än andra butiker.

Thure
Nu hade de enligt nätet i rätt storlek 3 och två i rätt färg, vilket de inte haft inne senaste månaden.
 
På Clas Ohlson där detta ofta händer sa de att det beror på stölder. Det kan ju åtminstone delvis vara sant. De inventerar så klart inte varje dag. De kan ju också ha råkat sälja något ex medan man tar sig dit.
 
Jag/Vi skulle ha en röd byrå från IKEA. Kollade lagerstatus i Happis. Åtta stycken. Tar väl ungefär 90 minuter från Luleå till Happis med bil. När vi kom fram fanns det noll stycken på hyllan. Om någon säger mig att IKEA i Happis säljer åtta stycken röda Hemnes på 90 minuter på en vardag eller att någon råkar snatta den mängden på 90 minuter så är det liiiiiite svårt för mig att tro det. Liksom inget man stoppar i fickan.
 
Lagersaldo för konsumentprodukter är ofta "ungefärliga". Det kostar för mycket att ha ordentlig kontroll över det hela. Det finns undantag. T.ex. Luxotttica har rätt bra koll på var de har sina prylar. Den kollen tappas i och för sig när solglasögonen hamnar på varuhuset (Ray-ban, Oakley etc).

Vid försäljning till företag av prylar som det är viktigt att de kommer i tid (t.ex. material till produktion, som får stanna om komponenter inte kommer fram i tid) så är det vanligare att ha koll. Det gäller också reservdelar som är kritiska. Då brukar slutkunden mer eller mindre kräva att få veta när delen kommer.

Om jag förstått det rätt så har IKEAs varuhus separata sälj och lagersystem, som är mer eller mindre frikopplade från web-systemet. Lätt hänt att det blir fel där -- även om de oftast har rätt.

Att i realtid ha full kontroll på alla lagersaldon i ett distribuerat lager är inte helt enkelt, och därmed relativt kostsamt. För att få det riktigt bra behöver du ha RFID eller andra taggar på varje paket. Då är det möjligt att veta var varje paket finns. I IKEA fallet ovan är det fullt möjligt att det fann nio stycken paket någonstans i varuhuset, men att de låg fel -- och ingen kunde då hitta dem...
 
Sen ska vi nog inte anklaga någon AI för felaktiga lagersaldo. Lagersaldo kräver inte AI utan lagersaldo är enkla databeräkningar, plus och minus om man hårddrar det och det kräver inte AI.
Möjligen skulle man kunna applicera AI på försäljningsprognoser men vanliga lagersaldo har jag också lurat mej på ibland med för mej har det faktiskt ofta stämt hyfsat i de butiker jag ofta besöker, som elgiganten, mekonomen, biltema och claso.

/Patrik
 
Känner väl igen situationen.
Något jag hittat som nästan är slut överallt trots att det knappt fanns några från början.
Sedan när jag väl hittar att det skall finnas i en butik nära mig och kollar lagersaldot...
för att sedan upptäcka att det inte finns när jag väl besöker butiken.
AI har inget med lagersaldo att göra. De flesta som jobbar i butikerna eller på andra ställen
förutsätts kunna eller får en snabbkurs i att hantera en dator för företagets behov.
I verkligheten så antingen saknar de kunskap eller tid för att justera lagersaldot.
Ofta är systemen inte kopplade för att justera lagersaldo när något blir sålt utan det måste göra manuellt i datorn efter försäljning.
Vem gör det när dagen börjar närma sig gå hem?
Vem kan det?
Sedan datorn gjorde intåg i hemmen så har det funnits en nästan religiös övertro på vad
en dator kan åstadkomma.
AI är inget undantag.
För att en AI skall tränas till en nivå där den börjar bli träffsäker så krävs enorma mängder data.
Vanligaste källorna är sociala medier för att samla data till en AI.
Allt som folk lämnar ifrån sig på dessa plattformar skapar enorma mängder data som kan
bland annat användas för att träna en AI. (Du läste väl igenom villkoren när du anslöt dig till
facebook, X, google etc så du vet att de kommer att samla allt du gör för andra syften?)
Sedan kan man undra hur mycket folk delar med sig av.
Är det ärligt innehåll de delar med sig av till andra?
Vad gäller AI så blir den inte bättre an data underlaget den tränas på.
I/O på utrikiska eller som det heter på svenska - skit in skit ut.
Jag har varit med om butiker som har haft en växande eftersläpning på lagersaldot i flera år.
Lagersadot justeras inte på 5 år och under tiden blir felmarginalen gigantisk då ingen rättar till det.
 
Ja, väldigt irriterande med information som är detaljerad på en nivå att den nästan aldrig stämmer (på den nivån - antal t ex kan ju variera snabbare fast finns det många och man ska ha en enda så märker man det knappast). Man vet ju att det kan säljas utan uppdatering, Några system har ju olika nivåer så man kan ana mängden (fler än 10, ett fåtal och "inga hemma".

Min lösning på problemet har numera blivit ett beteende som faktiskt fungerar på ganska många butiker, jag beställer det jag vet att jag vill ha över deras webbsida, med uthämtning i butiken jag skulle ha åkt till. Då får deras personal plocka ihop det jag ska ha och så får jag ett meddelande när det finns klart att hämta det. Ett annat är att ringa butiken och fråga samt ev, lägga undan så man hinner ta sig dit utan att det säljs medan man är på väg.

T ex på IKEA är det ett mycket smidigt sätt att hämta och som går mycket fortare än "tag själv". Det hindrar ju inte att man går en runda i butiken eller att man returnerar om det inte passar när man ändå är där.

Andra fördelar kan vara att vissa butikskedjor då själva skickar från andra butiker eller sitt centrala lager om det är slut på butiken, eller om de inte gör det så får man ett meddelande att det är slut och man kan annullera sin beställning. Dessutom kan det ju vara andra priser eller rabatter på webbsidan till fördel för att beställa där.

Men olika företag har olika upplägg så att man måste kolla hur de hanterar en order (och frakten från t ex IKEA, så man slipper sitta hemma och vänta en hel dag på en leverans som sedan blir uppskjuten till annan dag sent på kvällen, som jag vet flera som drabbats av vid tunga "paket".

Däremot skulle jag nog aldrig beställa hem en massa kläder eller skor i olika storlekar eller modeller med planen att prova för att skicka tillbaka allt utom något enstaka, men jag har redan det mesta som jag behöver och föredrar att känna och prova innan jag köper samt gynnar gärna butiker så att de inte försvinner helt för bara näthandel är inte det bästa.
 
Jag/Vi skulle ha en röd byrå från IKEA. Kollade lagerstatus i Happis. Åtta stycken. Tar väl ungefär 90 minuter från Luleå till Happis med bil. När vi kom fram fanns det noll stycken på hyllan. Om någon säger mig att IKEA i Happis säljer åtta stycken röda Hemnes på 90 minuter på en vardag eller att någon råkar snatta den mängden på 90 minuter så är det liiiiiite svårt för mig att tro det. Liksom inget man stoppar i fickan.
 
Nu handlar väl inte Utsidan framförallt om IKEA men deras logistik är ibland lite ologistisk. Vi skulle ha ett nytt skåp till badrummet och som personalen sa "vi har ett visningsexemplar men vi vet liksom inte var det finns". Så vi valde ett annat likartat skåp och skulle ha lådor att ställa in i skåpet där vi ska förvara våra grunkor. Så vi hittade de lådor som passade i skåpet men de "omonterade" var tomma i kartongen där de förvaras så vi frågade om vi kunde få köpa någon av de "monterade" som stod på hyllor på en hel vägg. Troligen över 25 st men vi fick inte köpa fyra stycken för de (personalen) får inte "förstöra ansiktet". Vi har bara fyra mil enkel väg till Happis men skåpet/förvaringen blev liksom inte klart innan vi fick tag på lådorna. Som vi kunde beställa på nätet eftersom vi köpte lite extra grunkor.

Fast vi fick en hel del motion genom att gå fram och tillbaka genom IKEA. Tror det blev nästan 10000 steg på den resan så tur att inte IKEA tog betalt för motionen *L*.

Sen nämde någon tidigare att IKEA har olika system för lager- och sälj-status. Har lite svårt att förstå att de inte kan synkas ihop. När jag skannar mina varor eller när den som sitter i kassan skannar mina varor så kan det knappast vara brist på processorkraft för att flytta en artikel från en tabell (lagersaldo) i en databas till en annan tabell (sålt eller vad den kan tänkas heta i kanske en annan databas). Och säg inte att IKEA har så många butiker/transaktioner så att det inte finns datakraft nuförtiden så att det inte kan ske mer eller mindre i realtid.

Om vi tycker att SJ/VY/Norrtåg/Länsttrafiken ska kunna fixa så att vi ska kunna lägga en beställnig på resor från GBG/STHLM till Nikkaluokta så måste vi väl ändå kunna "kräva" att ett bolag internt kan uppdatera lagerstatus om det gäller grunkor som ligger i ett platt paket. Att sen butiker som säljer dyra (frilufts)kläder, utrustning etc drabbas av snatteri som gör att lagersaldot inte stämmer är kanske en svårare nöt att knäcka för det är väl bara inventeringarna som är facit på hur det faktiskt ser ut.