Ahkka Stortoppen

Jag gick upp föreslagen väg för några år sedan. Inga som helst problem. Vid ett par ställen får man ta i med händerna som någon redan skrivit, men ingen störe klättring att tala om. Gå lättpackade och se till att ha med vatten, har ni väl passerat nederkanten på glaciärerna är rinnande vatten en bristvara.

Hej!
Jag håller med föregående inlägg. Jag använde händerna ett par gånger precis innan platån och vips så var man uppe. Det blev sedan lite luftigare när vi hasade oss över haket.
För oss passade turen bra då vi tältade söder om Akka och sedan gick vidare mot Niak. Vi följde höjden/kammen åt norr och gick ned österut först efter den glaciär som på kartan har en liten sjö nedanför sig. Vi gick sedan tillbaka till tälten som låg nära höjden 1208 på kartan. Att nå toppen tog 3,5 timmar.
/Tomas

Bilagor

• Upp_till_toppen_-_Akka.jpg
    Upp_till_toppen_-_Akka.jpg
    157.6 KB · Visningar: 813
  • på väg upp-Akka.jpg
    på väg upp-Akka.jpg
    89.1 KB · Visningar: 823
  • 20070802-08_Vandring_Sarek_2.jpg
    20070802-08_Vandring_Sarek_2.jpg
    68.5 KB · Visningar: 1,012
Hej lasse77!

Använde du någon speciell utrustning på väg upp till toppen eller var det bara vanlig vandring ? Jag undrar också om det kändes farligt/osäkert på något ställe ? :)

Hade ingen speciell utrustning, vi tog den här vägen upp för att vi saknar kunskaper om klättring och glaciärvandring. Fick tipset om färdvägen i Grundstens bok.

Tycker de kändes ganska så säkert. Vi gick bitvis på hård snö precis vid blockkanten till höger om glaciären, de var dåligt grepp med kängor så ett par stegjärn hade suttit fint. Om du ramlar och har otur kan man glida ner och/eller in mot glaciären.

Hejsan,

gick upp den väg du funderar över i mitten av augusti förra året. Trots regn och lätt snöfall var det inga problem. Någon klätterutrustning är ej nödvändig. Det är absolut den snabbaste vägen upp.

MVH
Robert

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg