Áhkájiegna

Áhkájiegna har diskuterats tidigare i forumet i samband med vad över Sarvesjåhkå. Jag och mina vandringskamrater har funderingar på att gå över glaciären om drygt en och en halv vecka. Det leder ju naturligtvis till lite nervösa frågor.

Efter att ha läst lite här och där verkar det som att det skulle vara möjligt att gå över Áhkájiegna utan att vara inknuten förutsatt att den är rensmält och att man håller undan för ev. brunnar på den södra tungan och ev. sprickor i anslutning till vindkanalen. Stämmer detta?
Någon som varit där nyligen? Hur är snöläget på glaciären?

Har ingen vidare erfarenhet av glaciärer, men har fjällerfarenhet och en tidigare sarektur i bagaget.
Alternativ är att släpa rep och doningar eller att gå via Niejdariehpvágge.

Tacksam för all hjälp!
/Vräkbjörn

Akkajekna

Det är riktigt att det finns brunnar på södra tungan och sprickor efter vindkanalen. Jag tror inte du skall räkna med att den är barsmällt, speciellt inte på norra sidan. Var där v34-99 och då var det 1/2 - 1dm snö från ca 1 km innan passet på södra sidan ända till tungan på norra sidan. Jag tycker att ni absolut bör vara inknutna och minst tre personer (som vanligt vid glaciärvanding på ej barsmält glaciär).

Rickard

Vi hade ambitionen att gå den sträckan i fjol men som du kanske redan läst i mina andra inlägg så blev inte så fallet. Orsaken var att vi inte hade stegjärn och glaciären var barsmält (efter flera veckors regnande). Den var så hal att vi inte tog oss många meter, stavarna var till lite hjälp men inte tillräckligt.

Det är lite nyckfullt att ge sig ut på en glaciärvandring utan rätt säkerhetsutrustning där rep, stegjärn och någon yxa bör finnas med. Självklart kan man hoppas på optimala förutsättningar och om de inte infinner sig får man ta en annan väg.

/Björn

Hoppas att glaciären är barsmält under andra vecka i september och ingen nysnö ligger på den - då bjuder den kanske på en variant (alternativet till Neitarieppevagge (stavning? ingen karta här) med sjön mellan AHT / Kanalberget samt Tielmasjön som utflyktsmål).

Eller finns det ingen chans att den är redan / fortfarande barsmält under september?

Har någon tältad vid sjön mellan AHT och Kanalberget, går det? (Trango 3.1)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg