Aftonbladet debatt: "Naturen är jägarnas nöjespark"

Vill inte komma ivägen för den HÄR!

Hej
Jag brukar för det mesta undvika att hamna på fel sida om ett laddat vapen, oavsett användningsområde. Tycker att de flesta jägare jag mött sköter detta på ett bra sätt. Hittade dock en artikel som fick mig att undra...

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,549121,00.html

Karln verkar ju inte rätt klok! Chockgranater, night vision goggles, "20 skott"... Förstår om han är upprörd, men detta påminner mer om en krigsförklaring än god jaktetik. Tyvärr är det DEN HÄR killen många kommer att minnas när de tänker på jägare i framtiden. Trist och oförtjänt för det stora flertalet av er som jagar.
/R.J.
 
undrande

Jägarna äger ofta marken dom jagar på, i annat fall så arrenderar dom marken till skyhöga priser. Dessutom lägger dom ned massor av tid på att sköta marken och viltet och har därmed BETYDLIGT större rätt att bestämma än någon friluftsnisse från staden vilka som ska befinna sig var vid vilket tillfälle.

Allemansrätt?
 
_Erik_; sa:
Jägarna äger ofta marken dom jagar på, i annat fall så arrenderar dom marken till skyhöga priser. Dessutom lägger dom ned massor av tid på att sköta marken och viltet och har därmed BETYDLIGT större rätt att bestämma än någon friluftsnisse från staden vilka som ska befinna sig var vid vilket tillfälle.

Nu är du nog ute och cyklar, är jag rädd. Har själv varit med i jaktlag, och allemansrätten gäller även under jaktsäsong. Alla ska använda huvudet, så visst är försiktighet viktig (t.ex. är det en bra idé att använda reflexväst om man ska ut och promenera under jaktsäsong). Det jägare arrenderar är jakträtt, inte enväldig markrätt. Markägare äger likaledes jakträtt om de inte arrenderar ut den, men äger man mark i Sverige lyder den ändå under allemansrätten. Så länge besökarna inte förstör får de vara där.
Som sagt och som alltid är fallet, använder både jägare och andra sunda förnuftet uppstår sällan problem.
 
Re: undrande

todelod; sa:
Jägarna äger ofta marken dom jagar på, i annat fall så arrenderar dom marken till skyhöga priser. Dessutom lägger dom ned massor av tid på att sköta marken och viltet och har därmed BETYDLIGT större rätt att bestämma än någon friluftsnisse från staden vilka som ska befinna sig var vid vilket tillfälle.

Allemansrätt?

Om de betalar så höga priser så de tycker de skall vara ensamam i skogen så bör de nog se över om de inte betalar för mycket. För de försöker då köpa en produkt som inte går att köpa i Sverige, pga allemansrätten.

Nu tror jag ju inte att de tror att de skall vara ensamma i skogen. Jag ör inte jägare själv, men de flesta jag träffat har varit ganska normala tänande människor.
 
många här hänvisar till "allemansrätten".
Det skulle vara roligt om någon samtidigt skulle kunna berätta var och hur denna är lagligt förankrad.
 
Re Erik Jonson:
Ur regeringsformen (alltså en av våra fyra grundlagar), 2:a kapitlet om grundläggande fri- och rättigheter, sist i 18:e paragrafen:

"Alla skall ha tillgång till naturen enligt allemansrätten oberoende av vad som föreskrivits ovan. Lag (1994:1468)."

Mina tankar går till mannens familj och anhöriga, det är aldrig lätt när en närstående dör, och det bli inte lättare av att döden kommer så oväntat.

För övrigt inväntar jag den polisutredning som jag antar kommer att äga rum innan jag tvärsäkert uttalar mig om hur händelsen gick till och vilka slutsatser man eventuellt ska dra av det.

EDIT Retstalvingslera...
[Ändrat av Sarvi 2004-10-20 kl 11:39]
 
_Erik_; sa:
Aardwolf; sa:
Vissa jägare verkar anse att skogarna tillhör dom och gud nåde den som vågar sig in där. Men som tur är dom i minoritet dom jägarna.

Men kan förstå vissa personer som inte vågar sig in i skogarna när älgjakten är igång. Vissa skjuter först och frågar sen.

Bara ett par frågor.

1. Hur vanligt är det med "jaktsupen" nuförtiden?
2. Ska inte områden där jakt pågår vara tydligt utmärkt med skyltar?

Jägarna äger ofta marken dom jagar på, i annat fall så arrenderar dom marken till skyhöga priser. Dessutom lägger dom ned massor av tid på att sköta marken och viltet och har därmed BETYDLIGT större rätt att bestämma än någon friluftsnisse från staden vilka som ska befinna sig var vid vilket tillfälle.

1. Jaktsupen tillhör det förgångna. Jag har aldrig varit med om eller hört om någon som varit alkoholpåverkad när dom hanterat vapen. Man ska dessutom ha klart för sig att det är mkt höga straff på det brottet.

2. Nej man måste inte märka ut men det är ju en klar fördel om man gör så.

Att vissa skjuter först och frågar sedan som du hävdar kan man ju undra var du hittat på??!!
Kan du peka på något specifikt fall där en människa blivit skjuten av en jägare och där det inte handlat uteslutande om rena vådaskott?

Det hoppas jag att jaktsupen tillhör det förgångna. Det är som sagt vad hörsägen. det var därför jag var lite nyfiken på det.

Att vissa skjuter först och frågar sen.

Du har bland annat jägaren som sköt ihjäl den baltiske bärplockaren. Enligt jägaren själv så trodde han att det var en älg. . Och sen så skyller han på att sikten var skymd. Försökte visst att få igen sin bössa plus licens men fick ett nej.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,207469,00.html

En annan historia
http://www.de5stora.com/nyheter.asp?ID=803&Kat=Rovdjur
 
Sarvi; sa:
Re Erik Jonson:
Ur regeringsformen (alltså en av våra fyra grundlagar), 2:a kapitlet om grundläggande fri- och rättigheter, sist i 18:e paragrafen:
"Alla skall ha tillgång till naturen enligt allemansrätten oberoende av vad som föreskrivits ovan. Lag (1994:1468)."
betyder detta man också har företräde till naturen?

Jag delar bestörtning över vad som skett.
 
_Erik_; sa:
Aardwolf; sa:
Vissa jägare verkar anse att skogarna tillhör dom och gud nåde den som vågar sig in där. Men som tur är dom i minoritet dom jägarna.

Men kan förstå vissa personer som inte vågar sig in i skogarna när älgjakten är igång. Vissa skjuter först och frågar sen.

Bara ett par frågor.

1. Hur vanligt är det med "jaktsupen" nuförtiden?
2. Ska inte områden där jakt pågår vara tydligt utmärkt med skyltar?

Jägarna äger ofta marken dom jagar på, i annat fall så arrenderar dom marken till skyhöga priser. Dessutom lägger dom ned massor av tid på att sköta marken och viltet och har därmed BETYDLIGT större rätt att bestämma än någon friluftsnisse från staden vilka som ska befinna sig var vid vilket tillfälle.

Du får ursäkta, men det var bland det dummaste jag har hört! Så länge vi har allämansrätten så kan du betala hur mycket du vill men det ger dig inte mer rätt att vistas i skogen än oss andra. När du betalar ger det dig enbart rätt att skjuta djuren inom ett visst område. Du får ej bestämma vilka som ska vistas i det området, och du får ej skjuta bärplockare.

Nur när vi har något så fantastiskt som allämansrätten så tycker jag att vi ska vara rädda om den. Hur skulle det se ut om vi började betala för rätten att vistas i skogen? Fiskare betalar även de för rätten att fiska, det borde då innebära att jägare inte får skjuta djur som befinner sig i närheten av vattendrag för att inte störa fiskarna.

Nej, om vi alla istället använder oss av sunt förnuft så ska det nog gå alldeles strålande. Av rent sunt förnuft så håller jag mig borta från skogarna under dem mest intensiva jaktperioderna. Jägarna borde också ta till sig sunt förnuft och inte skjuta på något innan man vet vad det är.

/
 
För övrigt vill jag bara tilläga att debbatartikeln i Aftonbladet var lite väl överdriven och även fånig.

/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Huggis Idiotier i press Jakt 36

Liknande trådar