Hej,
jag har inte varit i Yellowstone NP men i de flesta rundomkring Grand Canyon. Som det redan nämts måste man planera i god tid. För att uppleva Grand Canyon gick jag organiserade turer, Havasu trail (3dagar) och South to North Rim (4dagar). Det kostar men absolut värd sina pengar. Om man vill övernatta i parkerna krävs tillstånd och det är det som gör att man måste vara ute i god tid, minst ett halvt år. Det finns Ranger överallt och kollar om du har tillstånd. De organiserade turerna är småskaliga, max 5pers + guide. Man bär sin packning själv (kan vara olika beroende vilken tur man bokar).
Dagsetapper kräver inte tillstånd. Jag vet inte vilken NP jag tyckte bäst om, alla är så fantastiska och jag är inte färdig än. Vi sökte 2 gånger tillstånd för att besöka The Wave som ligger nära Paria Canyon men inte lyckats. Det är bara 10personer som får tillstånd varje dag, besökstrycket är så stort att det lottas. Vinnarna jublar, man skulle kunna tro att de har vunnit en miljon.
Vad du än väljer så kommer du inte att bli besviken och glöm inte Death Valley NP.
Mvh Veni