Du registrerade dig igår och har läst lite trådar och har fått för dig att alla på Utsidan skriver att alla nybörjare som ska gå Jämtlandstriangeln i juli måste ha Hilleberg? Det stämmer inte riktigt. Vad gäller kläder så klankas det ner ganska mycket på dyra GTex-kläder som inte är så mycket att hänga i julgranen vad gäller andas-funktion så där promotas inte dyrgrejer generellt. Samma med andra kläder, det tipsas friskt om ITAB och annat riktigt billigt. Tycker du har dragit lite hastiga slutsatser. Vet inte om du har läst här mycket tidigare än du registrerade dig. Välkommen i alla fall, Utsidan är en riktigt bra site med rätt bra stämning generellt. Norska Fjellforum är också bra men jag brukar bara läsa där.
Satellitnödsändare lånar jag iofs av en kompis som har eget flygplan och abonnemang = gratis.
Men man måste ju ha ett hilleberg tält om man ska ut i fjällen.. annars KAN man ju stå där utan tält om höststormen sätter in.. Och tänk, man kanske har 10km till närmaste fjällstuga.. huga!
Och... ja.. Tänk om tältet blåser sönder och man har 3 mil till närmaste stuga.. Det är ju ändå för hemskt. Orkar man inte gå 3 mil i en nödsituation ska man nog inte ge sig ut från början. Som jag skrev tidigare..omdöme är inget man kan köpa för pengar.