Äter du tillräckligt?

Här på forumet har hävdats att 600 gram torrmat per dag är tillräckligt. Själv blir jag förbålt hungrig på så små dagsransoner. Nu spelar ju en eller två veckors förlitet näringsintag inte så stor roll. Då de flesta av oss har något att ta av. Men lätta vandrare med större mängd brunt fett har inte det vita att ta av! Dessa måste ju ta av egen muskelmassa och det går ut över humöret. Dessutom tror jag att de flesta som räknar på matbehovet inte räknar med ryggbördan men den är ju en del av det arbete som skall uträttas.
Sådeles får alla basmetabolism+vandringsarbete*xtimmar+småarbete*xtimmar räknat på sin egen och packningsvikten i förbrukning. Vid dåligt och kallt väder ökar den och vid gott minskar den. Eftersom det vita fettet är "gratis" att bli av med så undrar jag hur mycket i % minskar du i vikt på en respektive två veckors tur. Och anser du det konfortabelt? Eller äter även du som en get vid första bästa tillfälle efteråt? Ytterligare ett skäl att minska packningsvikten!

Go måltid

Johan K
[Ändrat av johankse 2003-08-26 kl 16:16]

johankse; sa:
Eftersom det vita fettet är "gratis" att bli av med så undrar jag hur mycket i % minskar du i vikt på en respektive två veckors tur. Och anser du det konfortabelt? Eller äter även du som en get vid första bästa tillfälle efteråt? Ytterligare ett skäl att minska packningsvikten!
Jag minskar från 93 kg till 86 kg på en vecka. Jag har med mig en beräknad mängd för varje dag samt lite i reserv. 1500 - 2000 kcal. Om jag är trött, 'går på tomgång', pissar mycket eller hungrig så äter jag. Jag anser det är komfortablet. Om maten börja ta slut så tar jag mig hem eller till en plats där jag kan få mat. Om jag kan minska på någon packvikt så borde det vara min egenvikt ;-) // Roland

Man måste förstås prova sig fram. Ingen som är helt grön bör läsa inlägg på utsidan.se om matbehov och köpa dem rakt av. Jag (*jag*) klarar mig på 600 gram per dag, och vet att det funkar så länge jag inte håller nåt tävlingstempo. Hade dock inte räckt när jag var tonåring med högre förbränning. Jag går väl ner några hekton när jag är ute, dock inte alls så mycket som Roland. Och utan att gå in på en UL-debatt igen kan jag referera till ett test i Trail i somras; Person A som under en heldag i bergen bar 15 kilo hade hela 50% högre kaloriförbränning än person B som bar 5 kilo.

PS. Vad är "brunt fett"? Muskler? DS.

johankse; sa:
Här på forumet har hävdats att 600 gram torrmat per dag är tillräckligt. Själv blir jag förbålt hungrig på så små dagsransoner.

När jag och min tjej vandrade i somras hade vi, förutom totalt ca 1 kg mellanmål, mat på i genomsnitt 950g per dag för två personer. Vi insåg ganska tidigt att vi hade med oss för mycket mat. Jag tror det är rätt svårt att jämföra vikt utan att kika på vad som ingår.

Nu är jag inte 100% på måtten då jag brukar prova ut mängden inför varje resa, men ungefär såhär kunde en typisk dag se ut för oss:

frukost: 4 dl gröt per skalle
lunch: varsinn Knorr Spaghetteria
middag: 4.5dl makaroner, soppor och torkade grönsaker

Det var rätt mycket även om jag äter mer än de flesta.

(Hade min större ryggsäck bara hunnit komma innan semestern skulle vi garanterat haft med lite roligare mat. Och knäckebröd) :)

Jag minskade i omfattning med cirka 2 kilo under 10 dagar vandring nyss. Då hade jag med mig cirka 500 gram mat per dag. Smöret fick vara hemma i år; jag tänkte att det är misstänkt likt det jag har samlat på mig kring magen...

Före frukost, lunch och middag var jag rejält hungrig, men efter maten ordentligt mätt, och det är det viktiga tycker jag. Vandra med kurrande mage fungerar bra några timmar.

Re: Re: Äter du tillräckligt?

walk_alone; sa:
Jag minskar från 93 kg till 86 kg på en vecka. Jag har med mig en beräknad mängd för varje dag samt lite i reserv. 1500 - 2000 kcal. Om jag är trött, 'går på tomgång', pissar mycket eller hungrig så äter jag. Jag anser det är komfortablet. Om maten börja ta slut så tar jag mig hem eller till en plats där jag kan få mat. Om jag kan minska på någon packvikt så borde det vara min egenvikt ;-) // Roland

Savida du inte vager 500 pannor sa later det dar som bara trams. Det innebär att du skulle bränna ca 13 000 kcal om dagen. I alla fall om det handlar om fett, vid muskler nagot mindre. Det gör inte ens Skinnarmo o co när de skidar till nordpolen. De ligger kanske pa en ca 9000 kcal om jag höftar.

Nä du maste ha vägt dig med fulla kollhydratdepaer med medföljande vatten plus full stridsmundering pa.

Re: Re: Re: Äter du tillräckligt?

crazy; sa:
walk_alone; sa:

Savida du inte vager 500 pannor sa later det dar som bara trams. Det innebär att du skulle bränna ca 13 000 kcal om dagen. I alla fall om det handlar om fett, vid muskler nagot mindre. Det gör inte ens Skinnarmo o co när de skidar till nordpolen. De ligger kanske pa en ca 9000 kcal om jag höftar.

Nä du maste ha vägt dig med fulla kollhydratdepaer med medföljande vatten plus full stridsmundering pa.

Jag tycker inte att Rolands viktminskning låter så himla spektakulär. I sommras ändrades min vikt från 92 kg till 83 kg. Visserligen under en två veckors tur, men å andra sidan så har jag i förhållande till dom flesta här med mig mera mat per dag, ca 1,1 -1,3 kg per dag.

/Jesper
Som nu går på en pizzadiet för att få tillbaka dom förlorade kilona ;)

johankse; sa:
Här på forumet har hävdats att 600 gram torrmat per dag är tillräckligt. Själv blir jag förbålt hungrig på så små dagsransoner. Nu spelar ju en eller två veckors förlitet näringsintag inte så stor roll. Då de flesta av oss har något att ta av. Men lätta vandrare med större mängd brunt fett har inte det vita att ta av! Dessa måste ju ta av egen muskelmassa och det går ut över humöret. Dessutom tror jag att de flesta som räknar på matbehovet inte räknar med ryggbördan men den är ju en del av det arbete som skall uträttas.

[Ändrat av johankse 2003-08-26 kl 16:16]

Jag bär med mig så mycket mat att jag a) aldrig känner mig trött
b) aldrig känner mig hungrig. Sen handlar det också
om hur mycket jag vill bära. Speciellt i Sydeuropa
är det något att fundera på; turerna är längre, därför fyller
jag på förråden, medan packningen sjunker stadigt
i fjällen.

Det har visat sig bli 660 gram
per dag, mäktig och mättande mat,
vilket på intet sätt motsvarar energibehovet.
För en etapp på 7 timmar, med höjdskillnader på kanske
1000 meter, ligger nog detta över 4000 kcal per dag,
och jag får i mig kanske 2700.
Men tänk om det är så att den extra energin
bara går åt till att bära den extra maten? Orkar inte
räkna på det.

Detta gäller Sydeuropa.
I norska fjällen går det nog åt lite mindre.

Jag har funderat på om det vore
effektivare med lite fetare kost.

Men jag har då inget mot att gå ned i vikt. På vintern
går jag i regel upp till kanske 72 kg; på försommaren när
min fysiska aktivitet tilltar, tappar jag 2-3 av dessa
och under vandringen kanske ytterligare 3. Jag snarast
önskar att jag kunde hålla mig kvar på trevliga 66 kg.

Vad beträffar ryggbördan så har jag ju gått en hel del mellan stugor
i yngre dar, där man äter åtskilligt mer, och nog fan gick jag ned
rejält i vikt även där. I Alperna torde höjdskillnaderna betyda mer än vikten, om denna håller sig i intervallet 8 - 13 kg.

il C.

Re: Re: Re: Re: Äter du tillräckligt?

polarhund; sa:
Jag tycker inte att Rolands viktminskning låter så himla spektakulär. I sommras ändrades min vikt från 92 kg till 83 kg.

Det är ju bara att räkna.
92-83=9 kg = 9000 g.
Fett har 9 kcal/g, d.v.s. 18000 kcal.
På 2 veckor är det knappt 1300 kcal per dygn.

Det låter ju helt rimligt i alla fall. Tror crazy fick med en nolla för mycket?

För mig som väger 65 kg så är fettet dock inget att ta av...

intressant

Før mig ær maten av yttersta vikt(!) Trots det ær jag smått irriterad øver min oførmåga att ordna med mat som inte væger sjukt mycket i ryggan. Å andra sidan bær jag hellre lite extra och njuter av viktminskningen i sæcken æn att vara hungrig och frysa.

Nåå, trots att jag bær med mig ohemula mængder mat till mina 67kg så lyckas jag ændå gå ner i vikt. Det stør mig iofs inte så mycket eftersom jag har en rætt hyfsad æmnesomsættning.

Men min fråga ær nærmast om jag har med mig før mycket mat, eller om ni har tips på alternativ till den hær killen som har mat som religion och mættnad som ett stadium av nirvana...

Frukost: 2dl müsli+mjølk(alt. grøt+smør), russin, nøtter + 2grova mackor med messmør/rækost o en skiva salami

Lunch: dubbla portioner av vad det nu månde vara. Knorr, eller tortellini, eller hemmaluad køttfærssås, eller potatisgratæng a'la utsidan. + Grov macka.

Kvællsmat: Soppa 3 port. på 2 pers. +2grova mackor med rækost/messmør o skiva salami.

Før øvrigt har jag lite drottningkræm, 2pkt ballerina mint per pers/vecka :), lite kexchoklad och en rejæl sats jægarsnus. Kaffe, varm choklad och givetvis en plunta konjak eller whisky.

Hur ser detta ut i relation till era matransoner?

/Jakob

Brunt fett?

Magerlagda har oftare mer brunt än vitt fett insprängt i muskelmassan. Kroppsistret är av samma slag såvitt jag vet. Brunt fett spjälkas inte lika lätt då det innehåller betydligt mindre vatten och för att ersätta brister i kroppens näringssystem så börjar den bryta ner muskelmassa på personer med brunt fett medan vi vanliga späckade kan konsumera sparkapitalet, vitt fett. Själv brukar jag numera också förlora närmare ett kilo om dagen i början och lite mindre senare. (Det gäller att vara uthållig får att återfå ynglingavikten.)
Jag har haft värnpliktiga med brunt fett som mådde apa efter två dagars marsch, trots lika mycket träning eller mer, än sina plufsigare kamrater så tyvärr funkar det.
En kamrat som var gift men en sportig manekäng berättade att hon kroknade dag tre på en stugtur och hennens sprudlande glada humör återkom inte förrän efter god middag på ett bättre högfjällshotell, det blev dagsturer där sedemera... Själv har jag försökt ta med en tunn glad flicka på fjället, en gång och hon kämpade mot sitt humör med gråten i halsen, hela turen, så det var inte så lyckat...men tilläggas skall att detta var på bär och var glad tiden. Om hon hade tränat tillräckligt vet jag inte, men hon påstod det...
Själv har jag lagt märket till att jag är mycket mera känslig nu för blodsockersvängningar, men med NöFrCh i lagom grabbnävar längs stigen går det bra att motverka. Riktigt ris och pasta i kistan hjälper också bra på det.
Jobbiga dagar med mycket uppför ligger nog förbrukningen på 9-10000 kcal, vilodagar klarar man sig på 3000. Det man inte har i ryggsäcken får man ta av kroppen, så hård är naturen.
Givetvis är det så il C att det finns ett breakevental även för matvikten. Chris Townsend skriver om sina 21 dagar på nordvästpassagen med 44 pound mat i säcken och stor vinterutrustning. Men vid den tiden var alternativet att inte gå den ödeetappen! Jag har själv prövat vad fyra nattmarscher för att gå mellan två oaser innebär. Vi bar vatten och karavankäk, sov på dagarna. Hade följebil och backup som vi inte behövde använda. Men var duktigt dammiga, törstig, trötta och hungriga när vi kom fram (Samt grundligt trötta på alla vänliga kringbor som ville plocka upp oss i glad god välmening.). Trafikanterna på sidenvägen förtjänar viss beundran för de medförde ju nyttolast även.
Så var rädd om era kompisar med brunt fett, de är överlägsna oss andra i seghet!

Go tur

Johan K

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg