Ja shit pomfritt, nu avslöjade du allt min dolda genusagenda. Jag tänker nämligen precis på våldtäkt (viktigt att skriva "manlig våldtäkt", kvinnlig dito utgör ju en signifikant undergrupp...). Eller snarare: om jag gjorde det skulle jag nog vara galen, snarare än feminist. Det du beskriver låter mer som att du felaktigt associerar "feminism" med ett missriktat manshat, än på att du har en rimlig uppfattning om vad "macho" innebär.Har också svårt att se vad det negativa skulle vara med att kalla Sarek för macho. Misstänker lite dolda genusagendor här där ordet macho direkt associerar till manlig våldtäkt eller liknande galna associationer som gärna feminister gör.
En mer litterär tolkning som jag tror är vanligare i friluftsammanhang där macho närmast ger associationer till rambo-liknande figurer som går ensam genom djungeln långt bort från civilisationen ger en tolkning där Sarek mycket väl kan anses macho.
För vad händer sen? Jo, du beskriver precis min association med ordet macho: "rambo-liknande figurer som går ensam genom djungeln långt bort från civilisationen". Kan det bli tydligare? Och just en sån stämpel tror jag att ett fjällområde, likaväl som en så otroligt familjevänlig och avdramatiserad syssla som fjällvandring, kan klara sig utan. Anledningen till att kalla det macho är ju antingen för att racka ned på det, eller för att skrävla med det. Båda i mitt tycke väldigt onödigt barnsliga sysslor. Fundera inte så mycket på vilket ord du använder, fundera på varför du använder det.
Word.Varför måste man upprätta manligheten genom att "erövra" ord som vissa associerar till negativ manliget, genom att göra positiv manlighet av dem, och associera handlingar som inte har några könsbegränsningar, eller åtminstone inte borde ha det, till dem?
Diskussionen gick väl snarare ut på att Sarek inte är så tufft och otillgängligt som vissa vill göra gällande, utan lever mer på sin fridfullhet och naturskönhet än på farliga strapatser. Det är många som inte tycker att Sarek är Rambo-macho.