Är Primus termos bra?

Visserligen ingen termos utan en termosmugg men vi hade varsin Primus C & H Commuter Mug på sista vårturen. Fyllde dem med kokande vatten och sen låg de i pulkan. Efter ungefär två timmar tänkte jag använda vattnet för att smälta snö till dricksvatten men det var onödigt med snö för vattnet var bara ljummet. I jämförelse med de två Thermos termosar som vi hade med oss var det liksom rätt stor skillnad. Så vad man skall med dem till vete tusan men jag hoppas att deras termosar är liiiiiite bättre.

läs mitt inlägg ovan angående vad du ska ha denna mugg till. på lådan som muggen låg i fanns en fin temperaturkurva som visade hur väl bra (dåligt) den håller värmen vid 20 plusgrader omgivningstemp. är det dessutom kallt ute så gör det ju inte saken bättre
 
nu blev det en Primus ändå

nu blev det en Primus ändå. fick en ny 0,7 liters i oöppnad förpackning billigt begagnat. får se vad den går för.
 
utvärdering

Hej igen alla!

För att knyta ihop tråden kan jag väl berätta lite mer om Primus-termosen som jag köpte i förra veckan. Det kan ju vara någon annan som är intresserad..

Jag köpte en Primus C&H Termos 0,75 liter, begagnad men ny och oanvänt i oöppnad originalförpackning. För den betalade jag 175 kronor inklusive frakt inom Sverige. Ett okej pris tycker jag.

Efter att ha testat den har jag både ris och ros att ge den.

På plussidan
+ Den har två muggar. Som vanligt en där uppe (den i metall som täcker kork osv) men också en mugg som sitter på liknande sätt fast i underkant. Det är kanonbra! Slippa att ta med en extra mugg om man är två.

+ Två korkar medföljer. En snabbkork och en traditionell skruvkork. Då behöver jag inte förstöra snabbkorken med t ex kaffe.

+ Den är snygg.

+ Den håller, som flera sagt innan, värme OK. Den håller inte värme lika bra som min äldre thermos av märket Thermos (original)

På minussidan
- Jag trodde att 0,75 liter skulle vara lagom för mig.. Nu märker jag att jag nog hade kunnat ha en 0,5:a. Jag störs inte av det nu men när jag beger mig ut i vinterfjäll så är termosen aningen stor.

- Den är ostadig. Den står ostabilt.
 
Usel!

Jag har använt min Primus termos varje dag på jobbet i över ett år nu. Primus kök håller högsta kvalitet och då tänkte jag att detta är säkert en till kvalitetsprodukt från Primus så jag provar, ser ju tuff ut också. Den håller på värmen helt ok. Min gamla "no name" termos från kina var mycket bättre på detta men om man värmer upp den fem minuter före man häller i sitt kaffe så är det fortarande varmt vid lunchtid. Efter kl. 4 så är det dock kallt. Det som gjör denna termos så usel är korken! Det följer med två stycken, en av traditionell -skruva in typ- och en snabbkork med sån knapp man trycker in för att öppna/stänga. Jag har aldrig haft så mycket kaffe i knäet som det senaste året. Detta gäller bägge korkarna. Skruvkorken måste skruvas ur helt när man ska hälla upp och snabbkorken häller åt alla håll och kanter. En liten detalj men det skulle vara en enkel sak att ordna. Skärpning Primus!
 
Primustermosarna har varit uppe i diskusion här tidigare och som tidigare skribenter hävdat så håller dom inte riktigt måttet. Jag har ingen egen erfarenhet av dom men jag tycker att dom känns "billiga" när man har tittat på dom i butiker. Jag skulle inte byta den mot mina flaskor från "Thermos"
 
Jag har använt min Primus termos varje dag på jobbet i över ett år nu. Primus kök håller högsta kvalitet och då tänkte jag att detta är säkert en till kvalitetsprodukt från Primus så jag provar, ser ju tuff ut också. Den håller på värmen helt ok. Min gamla "no name" termos från kina var mycket bättre på detta men om man värmer upp den fem minuter före man häller i sitt kaffe så är det fortarande varmt vid lunchtid. Efter kl. 4 så är det dock kallt. Det som gjör denna termos så usel är korken! Det följer med två stycken, en av traditionell -skruva in typ- och en snabbkork med sån knapp man trycker in för att öppna/stänga. Jag har aldrig haft så mycket kaffe i knäet som det senaste året. Detta gäller bägge korkarna. Skruvkorken måste skruvas ur helt när man ska hälla upp och snabbkorken häller åt alla håll och kanter. En liten detalj men det skulle vara en enkel sak att ordna. Skärpning Primus!

Intressant. Jag har faktiskt inte erfarit de problemen med min Primus. Jag använder mig av skruvkorken och jag behöver inte skruva ur korken helt när jag skall hälla ur termosen. Jag skruvar bara så pass mycket att den röda randen syns. Det räcker.
 
Jag har en Priums med, och har inte upplevt några problem med den vare sig vad det gäller upphällning eller värmeförlust.

Läser man testerna så tycker jag inte det brukar skilja speciellt mycket, om det verkligen är ett problem att drycken tappar 3 grader i temperatur istället för 2 efter 5 timmar så kanske man ska kika på en alternativ lösning med kök så man kan koka sitt kaffe direkt innan man ska dricka det.
 
Jag är inte heller nöjd med min Primus termos.
Tycker inte att den håller värmen speciellt bra och det är svårt att hälla upp ur den (använder inte snabbkorken). Trodde jag gjorde ett kap när jag köpte den för 100kr, det gör jag inte längre...
 
Kass

Kastade precis min mattermos från Primus. Den har alltid hållt värmen dåligt, men det som fick bägaren att rinna över var att det inte gick att öppna den pga det undertryck som skapas då maten svalnar. Givetvis bildas det undertryck även i andra termosar. Men Primus gängorvar så klena att de bara hoppade när jag försökte skruva upp korken. Jag fick helt enkelt vara utan mat. Termosen kastades således med mat i. Totalt använde jag den mindre än tio gånger. Värre smäck får man leta efter. Jag förstår inte att Primus har råd att fortsätta med dessa termosar. Varumärket måste ju ta rejält med stryk med tanke på alla missnöjda kunder.
 
Kastade precis min mattermos från Primus. Den har alltid hållt värmen dåligt, men det som fick bägaren att rinna över var att det inte gick att öppna den pga det undertryck som skapas då maten svalnar. Givetvis bildas det undertryck även i andra termosar. Men Primus gängorvar så klena att de bara hoppade när jag försökte skruva upp korken. Jag fick helt enkelt vara utan mat. Termosen kastades således med mat i. Totalt använde jag den mindre än tio gånger. Värre smäck får man leta efter. Jag förstår inte att Primus har råd att fortsätta med dessa termosar. Varumärket måste ju ta rejält med stryk med tanke på alla missnöjda kunder.

Jag köpte en Primus mattermos på 0,35 liter åt min syrra i present men Primusara var så kassa att hon gav upp efter att ha provat 3 st.

Dels höll dom värmen dåligt och så hade även hon problem med att öppna Primusarna.

Hon fick i alla fall tillbaka pengarna men det gick åt 3 t.o.r resor till Naturkompaniet för henne och hon har nog 10 km enkel väg till Naturkompaniet.

Jag tycker det är märkligt att Primus säljer sådan skit.

Jag skrev här http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=70357&highlight=primus

/Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
koskenkorva Hur gediget och välbyggt är Primus Ti Lite? Utrustning allmänt 2
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
d-b Helly-Hansen vs Haglöfs - vad är er uppfattning om kvaliteten? Utrustning allmänt 15
Prylfantast Vad är detta för ryggsäckar? Utrustning allmänt 4
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
behedwin Söker termosmugg med skruvlock som är tät Utrustning allmänt 4
Sezziyanen Pytteliten termos? Som ändå är bra? Utrustning allmänt 49
martinkaraba Vad är detta för gammal Lundhagskänga? Utrustning allmänt 2
Elvah Optimering: packa/ersätta med något i fleece som inte är en tröja Utrustning allmänt 54
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
pelig Vad är detta? Utrustning allmänt 13
seobserver Nyaste prylen varför är den inte anmäld? Utrustning allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
Tord Hoppe Vad är "household bleach"? Utrustning allmänt 10
bico Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha? Utrustning allmänt 14
skyking Vad är det för skillnad mellan Racer- och MTB-växlar? Utrustning allmänt 2
UffeB Drybag som är bredare Utrustning allmänt 0
eyck Sök, ni som är kvalificerade... Utrustning allmänt 1
JohnnyL Inte är väl detta Nordmarka 2 Utrustning allmänt 4
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
fingret Extremities skalvantar - vad är det för snöre? Utrustning allmänt 3
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
mistermuntz Är jag köpgalen? Utrustning allmänt 41
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
pernissila Bankline(vad är det?) vs paracord Utrustning allmänt 12
Almgren fått ner det en del, men inte är det Lättpackning inte Utrustning allmänt 40
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
FruNalleman Är märkeskläder så mycket bättre? Utrustning allmänt 78
labbman varför är kniven så viktig? Utrustning allmänt 122
gerritholl Vad är skillnaden mellan walkie-talkie och jaktradio? Utrustning allmänt 21
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Heisenberg Är på jakt efter en tålig vandringsstav. Utrustning allmänt 10
såg hur bra är kvalliten på Helsport Utrustning allmänt 50
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
såg vilka prylar är det mest status på? Utrustning allmänt 37
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
Gamens Vad är min tubkikare, Bausch & Lomb Elite värd? Utrustning allmänt 0
Survivalist_Junior vad använder ni mest när ni är ute ? Utrustning allmänt 14
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Gun-valld Är du skogsmulle el prylnörd? Utrustning allmänt 91
NordenJolt Är kardborrlåset på hestras handskar onödiga? Utrustning allmänt 9

Liknande trådar