Är omvänd bakväxelfunktion bättre på något vis?

Hur funkar nya XT växlarna?
Är omvänd bakväxelfunktion bättre på något vis?
Jag ska snart byta mina växlar fram och bak och funderar på ny XT M760 serien med omvänd bakväxel.
I senaste numret av Kadens upplevdes bakväxeln seg och långsam vid testet av Univega HT-560. Det fanns ingen negativ kommentar för de andra cyklarna som verkade ha likadana växlar. Kan det vara cykelberoende?
Finns det någon där ute som nu har nya XT:n och vilken upplevelse har du?
Hur är nya framväxeln?

Läs testet igen så kommer du se att bromsar av likadan modell upplevs som sega på en cykel och inte har någon kommentar på en annan cykel. Om jag inte missminner mig så var det samma märke på gaffeln, fast den ena har lockout funktion.

Om det är testarnas "bakomliggande" åsikter om märket som kommer fram låter jag vara osagt. Däremot så kan vajerdragningen och vajerhöljet spela roll. Det gäller ju självklar både växlar och bromsar (om man inte har hydraliska bromsar så klart).

Har inte sett några tester annars som rackar ner på växlarnas seghet, och jämför man med volymen cyklar som till exempel MBUK eller MBA testar så litar jag hellre på dom än på Kadens

För att svara på din fråga så har jag inte testat XTn, men jag har kört med XTR rapid rise i snart ett år. Kan inte säga att den skiljer sig från "gamla" XTR (förutom att den är omvänd då). Bättre eller sämre? Det funkar att växla. Hela tiden. Att vänja sig vid rapid rise tog väl en eller två turer. Nu är det knepigt att växla på en "icke rapid rise"

/Mattias
[Ändrat av mlindstrom 2004-03-26 kl 09:00]

Jag har precis skaffat mig en cykel utrustad med den bakvända XT bakväxeln. Har de vanliga XT reglagen och inte den nya broms/växel kombon.
Första provturen funkade inte alls. Jag tryckte på fel knapp hela tiden. Efterföljande turer gick lite bättre.
Under hård fysisk press, då även hjärnan känns mosig, händer det att jag växlar fel.

Eftersom jag cyklat med "normala" växlar i mer än 10 år så tar det väl lite tid att ställa om. Dessutom så allternerar jag mellan två cyklar, en med normal växel och en med omvänd, vilket inte gör saken lättare.
Dock känns det nya systemet lite mer logiskt, då den främre växelknappen nu ger lättare växel på båda handtagen.

Vad gäller eventuell seghet i växlingen så har jag inte märkt det. Det bara smäller till så ligger växeln i. Men det är väl så när grejerna är nya. De kanske blir segare med tiden.

/Anders

Efter en jättekort tur på min frus cykel som har 2004 XT (utan den nya växelreglagesystem) kan jag förstår logiken bakom rapidrise, men det kommer att ta tid innan det känns rätt.

Vet inte om jag kommer att få tid att bli van med det. Har STi på min CX, 7-delad Thumbshifters på min pendlarhoj och andra system på alla andra demohojar.

Dags att byta till SS? ;)
[Ändrat av Daner 2004-03-28 kl 21:41]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
Anette Grinde Roslagsleden är ingen cykelled. Mountainbike 38
tango Mäta om kedja/kasset/kransar är slut? Mountainbike 8
kenny_lex Är min Scott felmonterad? Mountainbike 6
Foss Vad är den här värd? Mountainbike 1
Stuvarn Mtb eller Cyclocross,det är frågan? Mountainbike 3
wild-wolf Är cykeln värd priset? Mountainbike 18
scand Happy är nere Mountainbike 0
azur För billigt vad är haken? Mountainbike 1
larsakarlsson Hur är vevlagret gängat på 10år gammal cyclepro ambush Mountainbike 1
Smartin Är "Hudson F4 Draken Herr" ett bra val? Mountainbike 2
danground Är deore så mycket bättre? Mountainbike 7
.... Är denna cykel bra? Mountainbike 7
snutte hur ömtåliga är Magnesiumramar? Mountainbike 1
vid Kedjan hoppar och byter växel fast allt är nytt,kylan? Mountainbike 2
maknu Vilka MTB-filmer är det som gäller? Mountainbike 3
maknu Vilken barnsits är bra? Mountainbike 6
Drifter Vilket är bästa smörjmedlet till kedjan? Mountainbike 5
jojken2 Är Kona Caldera så bra som alla säger? Mountainbike 23
pathfinder77 Olyckan är där när man minst anar det! Mountainbike 16
perlowdin Våren är här Mountainbike 1
cybber Giant MTB på G är det något å ha. Mountainbike 0
MartinB Hur är 29 tums mountainbike (Bigfoot) Mountainbike 11
Niclas Är Marzocchi Z2 Bomber bra?? Mountainbike 5
kalleka SILJANSLEDEN - hur är den som MTB-led? Mountainbike 5
kalleka SLANGLÖSA DÄCK - vilka är fördelarna? Mountainbike 12
mgullo Vad är Dual? (MTB) Mountainbike 3
perlowdin Vilken MTB ram är bäst? Mountainbike 6
appelo Vilka nav är bäst? Mountainbike 9
buggjosse Vad är Montana förnått? Mountainbike 1
johnjohnsen Är Trek bra märke på hybridcykel ? Mountainbike 0
utter Säsongen är inte över än... Mountainbike 3
käre MTB-guru: vad är skillnaden egentligen? Mountainbike 1
Var är www.funsport.se/mountainbike????? Mountainbike 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg