Är Keb farlig?

Har aldrig varit uppe på Kebnekaise, men har väl tänkt gå upp dit någon sommar.
Har hört flera versioner om hur farligt/ofarligt det kan vara.
En stunden säger någon att det är ungefär som att gå till Konsum och handla mjölk, varken farligt eller jobbigt.
Och sen säger en annan att det är ganska jobbigt och kan vara mycket farligt också.

Även om jag både uthållig och stark och säkerligen går upp dit utan att ta ut mig nämnvärt vill jag veta om det finns risk att ramla och slå ihjäl sig.

Klart det är jobbigt. De som säger annat skryter eller så har de elitkondition. Det är dock inte jobbigare än att nästan alla fjällvandrare klarar det. Folk har ramlat ner från Östra leden så visst KAN det vara farligt. Jag har gått den två gånger och tycker ungefär som, "visst, såklart att man tar det försiktigt". Att gå med guide från Keb är klokt om man inte är van att röra sig i bergen. Västra leden är "ofarlig" men "psykiskt" jobbig eftersom man måste upp och sen ner igen innan man kan börja gå upp. Om man inte går från fjällstationen rekommenderar jag "Dürlings led" http://www.frilufts.se/uppsala/tips/vandring/wmtips/sitaskeb.html

Per

Sista biten knivig!

Jag håller med föregående talare att det krävs en god grundkondition. Däremot tycker jag inte att man skall gå Östra leden utan guide om man inte behärskar glaciärer och hur man färdas i brant terrängg rent allmänt. Går man Västra leden kan man stöta på problem sista hundra meterna upp till toppen som består av en topp glaciär. Sista åren har den varit i princip varit fri från snö under sommaren. Då krävs viss utrustning (isyxa, stegjärn och ev rep och isskruv)och kunskap om den för att säkert bestiga själva toppen. Farligt blir det inte om man resperkterar bergets förutsättningar och sin egen kompetens och kunskap. Vill inte på något sätt avskräcka utan bara ge releevant information.
Lycka till

Mathias

P.s Gäller det vinter tid får man även räkna in lavinproblematiken. Men du slipper isen på toppen.

Man ska inte överdriva jobbigheten.
Visst är det jobbigt, men inte på Lidingöloppsnivå utan på "gå upp och ner för alla trappor i Kaknästornet"-nivå. Trött i benen-jobbigt.

Riskfritt är det inte, men livsfaror finns bara om man själv väljer att strunta i fullkomligt uppenbara risker som "leta efter toppen i tjock dimma", "halka omkring på toppglaciären utan utrustning", "åka kroppsrodel på vägen ner".

Jag kan säga som så: om vi hade fler japanska turister i Sverige, och det gick bussturer ända fram till bergets fot, skulle det gå japanska pensionärer upp och ner för berget varje dag.
Men det kanske säger mer om galna japanska pensionärer än om berget :)

Hur som helst rekommenderar jag "Dürlings led" och övernattning i Kaffedalen. Då kan man vänta in det solsken som man gärna vill ha på toppen.
http://www.nordesjo.com/uteplatsen/bilder/foton/409.jpg

Någon risk för drunkning lär inte föreligga. (Vilket det för att ta ett exempel kan göra om man slår läger på en sjö.) Däremot kan det vara ännu blåsigare på en fjälltopp än på exempelvis en sjö. Ventilationen bör därför inte vara något problem. Såvida ni inte gräver ner er på toppen (har gjorts förr har det sagts). I ett sådant läge kan det vara av godo med ett lufthål. Se bara upp för älgflugor som kan komma in genom hålet. De bits. Om ni ska göra eld på toppen, kom ihåg, ta med tallbarren som ni ska ha i vattnet (för vitaminernas skull) hemifrån. Gå inte i sandaler. Strykjärn och strykbräda kan däremot vara bra, ska tydligen locka kvinnor och är dessutom bra för fettförbränningen.

/ G

Nordesjo; sa:
Hur som helst rekommenderar jag "Dürlings led" och övernattning i Kaffedalen. Då kan man vänta in det solsken som man gärna vill ha på toppen.

Leden är en schysst väg upp. Men att övernatta i Kaffedalen är inte något vidare sätt för komfort direkt. Kaffedalen är ju ett fullständigt stenskravel så tältandet genomförs med viss möda. Men allt går, man behöver ju inte tälta för att övernatta, men personligen går jag hellre de extra höjdmetrarna upp till någon av toppstugorna i sådana fall. Däremot är det helt ok att tälta i Singivagge.

/Micke

Västra leden är är klart jobbigare och man får avsetta en dag. Den östra leden mer som en promenad, men har ett enkelt klätterparti just under toppstugan. Varför inte ta den västra leden upp och den östra ner? Jag tycker att den västra leden är mycket vackrare.
Skaderisken tror jag är lika hög som vid normal fjällvandring, så länge du håller dig till just vandring. Klättring och kroppssurfing är lite mer riskfullt.

/Erik

brandmansmicke; sa:
Leden är en schysst väg upp. Men att övernatta i Kaffedalen är inte något vidare sätt för komfort direkt. Kaffedalen är ju ett fullständigt stenskravel så tältandet genomförs med viss möda.

Det finns en handfull blockfria ytor som är tillräckligt stora för att få upp ett tält på.
Vi slog upp två tremanstält, varav det ena med förlängd absid. Inga problem alls.
Se bild: http://www.nordesjo.com/uteplatsen/bilder/foton/410.jpg

Nordesjo; sa:
Det finns en handfull blockfria ytor som är tillräckligt stora för att få upp ett tält på.

Ser man på. Det var nog ett par år sedan jag tog den vägen upp. Har lovat mig själv att inte gå västra leden i onödan igen. Sist jag gick den, valde vi den vägen för att det var snöstorm (i mitten av augusti). Som sagt, allt går.

/Micke

Nordesjo; sa:
....
http://www.nordesjo.com/uteplatsen/bilder/foton/409.jpg
Sist jag var på sydtoppen var 1974. Börjar kanske bli dags för en vända till:) Men toppen är väl lägre idag? Om inte jag missminner mig var toppen då 2111 meter över havet. Hur hög är toppen idag?

Kaffedalen; var kommer det namnet ifrån? För att alla sitter där och fikar i avvaktan på bättre väder eller vad?;-)

Raskesven

Respekt

Mats_J; sa:
Har hört flera versioner om hur farligt/ofarligt det kan vara.
En stunden säger någon att det är ungefär som att gå till Konsum och handla mjölk, varken farligt eller jobbigt.
Och sen säger en annan att det är ganska jobbigt och kan vara mycket farligt också.

Hej!

Håller med de flesta av de föregående inläggen. Det man behöver är respekt för klimatet och andra naturliga företeelser. Sen är det bäst att man är beredd på det mesta. Har man det i bakhuvudet och utrustar sig därefter är det mesta ofarligt.

Det finns folk som bryter benet på Kungsleden, men inte betraktar man det som farligt att vandra. Man kan frysa ihjäl, dåligt utrustad, om man råkar ut för en snöstorm i juli, eller man kan bränna upp sig på grund av stark sol på en glaciär.

Och visst kan man bli överkörd på väg till Konsum.

Som sagt - oftast är det ens eget uppträdande som fäller avgörandet om det är farligt eller inte.

Dra iväg till Kebne - du ångrar dig knappast!

Mvh Bert

bara man har lite vett

jag och några till ska till kebbne till sen sommaren och ingen av oss har någon speciel utrustning eller nån klätter utbildning, men det är ju bara att ta det hela med lite vett i bakuvudet så klarar man sig nog bra. det är ju ändå inte mt everest vi snackar om.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Slitzer Vad är detta föremål som står på en fjälltopp? Fjällvandring 15
Vattenvargen Vad är som Rondane men ändå inte? Fjällvandring 13
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
Crimper Vilken modell är detta? Fjällvandring 10
Pappan Hur är dessa vadställen? Fjällvandring 15
Petter är jojoleden vandringsbar i september? Fjällvandring 7
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
mikael.johansson Helags - hur torrt är det i bäckarna? Fjällvandring 2
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
Consultra Ekorrdörren, från vilket håll är bäst? Fjällvandring 2
Picea När är hösten vackrast i Jämtland? Fjällvandring 18
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
såg Vilka fjälleder är det mest fjällnära skog. Fjällvandring 2
storerik Vad är detta för fjäll? Fjällvandring 1
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
avslutat 73229 Vilket är fjället? Fjällvandring 10
_tobbe_ Vart är detta? Fjällvandring 3
Kebabnekajse Nån som är sugen på Triangeln? Fjällvandring 2
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
Kogoyo Storulvån - Vålådalen: hur långt är det? Fjällvandring 2
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
moa_k40 Är vandringsbyxorna (Lundhags) myggsäkra? Fjällvandring 1
Norris Är "ny-gamla" toppstugan på Kebnekaise riven? Fjällvandring 8
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
jffoto Vart är denna bild tagen? Nipfjället Fjällvandring 5
Norris Hur är stigen söder om Tuottar? Fjällvandring 5
Stallo Någon som är sugen på Kaskastjåkka Fjällvandring 0
jooose Blåmannsisen - hur säker är den? Fjällvandring 5
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
fremag Hur är snö/vattennivån i Sarek nu? Fjällvandring 4
JMel Vad är detta? Fjällvandring 8
roYal Hur är läget i Sylarna? Fjällvandring 2
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
bakti Hur är Hardangervidda? Fjällvandring 9
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
CarinaR OK, jeans är inte den optimala byxan... Fjällvandring 9
Revisch Hur stor är Skämmabákte-stenen? Fjällvandring 59
nemorosa Är jag knäpp? Om ryggsäcksstorlek Fjällvandring 96
camlun Vad är det och vad gör den här? Fjällvandring 2
såg Vilken väg är lättas att nå Låkkatjåkka Fjällvandring 3
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
ique Hur mycket är mycket folk? Fjällvandring 6
Salmiak När är vackraste höstfärgerna i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg