Är karbinhaksfästet för Garmin GPS:er bra?

Här är mitt förslag - http://www.recon.se/product_info.php?cPath=113_137&products_id=761

Det skulle kunna vara så att den inte riktigt passar, jag har inte helt klart för mig hur mycket som skiljer mellan GPS 76MAP och Vistan.
Jag har själv den ficka som är till Garmin 60Cx och är mycket nöjd, smidig att fästa och man kan enkelt "fälla" ut den och slipper plocka upp den hela tiden när man ska titta på den.
Så om måtten är ungefär desamma så rekommenderar jag denna starkt.

Med vänlig hälsning
Andreas

76:an är bra mycket större än vad Vistan är så det är tveksamt om den skulle passa så bra i denna väska.
Tycker dock att funktionaliteten i denna väska verkar intressant.

Den där såg jäkligt fiffig ut! Jag har en liknande pryl från Everest minus funktionen att man kan tilta ut den från kroppen. Jag tror att jag får slakta den väskan och försöka kopiera den där funktionen. Så bra om man kan ha den tillgänglig och skärmen synlig utan att behöva använda händerna.

Jag har den på min stora ryggsäck när jag vandrar. I min dagsäck så har jag den i en ficka på avbärarbältet till ryggsäcken. Brukar också köra med halsrem om jag räknar med att titta väldigt mycket på GPS:en.

Undrar om mottagningen på GPS:en blir bra med väskan som tiltar ut från kroppen? På Vista sitter antennen ovanför displayen och är riktad ut från enheten. Om man skall ha någon nytta av att kunna tilta GPS:en ut från väskan bör man ha GPS:en (och displayen) riktad in mot kroppen. Men då blockerar man antennen med kroppen. Mottagningen borde bli bättre om antennen är riktad ut från kroppen istället eller som i fallet med 60CSx att antennen sitter upptill och är rundstrålande.

I vilket fall som helst så är Vista pytteliten i jämförelse med GPSMap 76 så den väskan passar nog inte så bra.

Örjan

:) Du kan nog slutat oroa dig för dålig mottagning om du inte lindar in Vistan i folie och sväljer den. Man kan förmodligen ha den längt in i ryggsäcken utan att förlora mottagning.

Bevis: jag körde 20 mil från Örebro med min GPS instucken med huvudänden längst in i facket under ventilationsreglagen (ovanför askkoppen). Dvs. hela GPS:en var inuti facket. Den pep inte en gång över att den skulle ha tappat mottagning på hela vägen och funkade klockrent. Jag hade satt den att navigera hem och den pep vid varje sväng utan problem.

CarPC10.jpg

Jag har inte heller upplevt att man tappar nämnvärt med Vistan oavsett var man har den eller vad man bär den i för väska, inte så att jag har märkt någon skillnad nån gång i alla fall.
Har haft den på alla möjliga ställen i bilen och i olika typer av väskor och fickor på olika delar av kroppen utan att uppleva nån skillnad i noggrannheten, inte så pass att det spelar nån roll i alla fall. De gånger den dragit ihop cirkeln så brukar det inte ta många sekunder för den att dra ihop cirkeln när man plockar fram den och hittills har den aldrig ändrat position under den perioden.

Oron att Vistan skulle få för dålig kontakt med viss typ av väska tror jag är överdrivet, trots att den inte har 60ans antenn.

Har aldrig sett att min Vista HCx har haft sämre noggrannhet än min brors 60 CSx oavsett var vi har varit.

:) Du kan nog slutat oroa dig för dålig mottagning om du inte lindar in Vistan i folie och sväljer den. Man kan förmodligen ha den längt in i ryggsäcken utan att förlora mottagning.
...
Hehe, det låter ju bra. :)
Jag fick hem min Vista idag och har än så länge bara hunnit prova den inomhus. Inne i min lägenhet på tredje våningen i ett tegelhus med riktigt tjocka väggar fungerar den helt ok så länge jag håller den så att den har fri sikt till något fönster. Nere i tvättstugan var det däremot för svag signal...

Vistan känns väldigt bra men jag undrar lite över styrpinnen ("rocker"). Behöver man hantera denna försiktigt för att den skall hålla länge? Den verkar lite utsatt i och med att den sticker ut en hel del från resten av GPS:en. Bortsett från styrpinnen känns Vistan annars väldigt oöm.

Örjan

Ska du skaffa dig en Legend eller en Vista så kan du titta på Maxpedition väskor. Jag har en Maxpedition medium telefon/radio väska och den passar perfekt till min Vista. Den har fästmöjligheter så att jag kan sätta den i axelremmen på ryggsäcken om jag tar en längre tur eller i bältet om jag tar en kortare tur och GPSn sitter ordentligt i väskan utan möjlighet att kommma lös förrän jag så väljer.
OK att man får plocka upp GPSn ur väskan varje gång man ska kika på den men det ser inte jag som ett problem, man plockar ju i alla fall upp den se ordentligt så att den sitter i en väska som döljer skärmen gör mig inget. Känns dessutom som att skärmen kommer att hålla bättre med denna väska.

Var hamnar Vistans navigeringsknapp ("rocker key") i Maxpedition-väskan? Hamnar den ovanför tygstycket så att den inte trycks in hela tiden?

Örjan

Jag har haft en Vista C i fyra år och styrpinnen har funkat klanderfritt hela tiden så den verkar vara stabil. Nackdelen är väl att det går lite långsamt att skriva med jämfört med de nya med pekskärm.

Jag måste säga att jag är rätt Garmin-frälst trots problem med min Nüvi 255, måste nog försöka byta ut även utbytesapparaten tyvärr.. Denna gång pga att den tar så jäkla lång tid på sig att få fix mot satelliterna ibland eller oftast egentligen. Ska testa den mot Vistan för att ha mer att gå på.

Styrpinnnen har ibland inte varit helt optimal när jag velat ha den i kartfodralet på MC:n. Då har den tryckts in och kartan börjat vandra.

Hehe, det låter ju bra. :)
Jag fick hem min Vista idag och har än så länge bara hunnit prova den inomhus. Inne i min lägenhet på tredje våningen i ett tegelhus med riktigt tjocka väggar fungerar den helt ok så länge jag håller den så att den har fri sikt till något fönster. Nere i tvättstugan var det däremot för svag signal...

Vistan känns väldigt bra men jag undrar lite över styrpinnen ("rocker"). Behöver man hantera denna försiktigt för att den skall hålla länge? Den verkar lite utsatt i och med att den sticker ut en hel del från resten av GPS:en. Bortsett från styrpinnen känns Vistan annars väldigt oöm.

Örjan

Var hamnar Vistans navigeringsknapp ("rocker key") i Maxpedition-väskan? Hamnar den ovanför tygstycket så att den inte trycks in hela tiden?

Örjan

Ja, i Maxpedition väskan så hamnar styrpinnen just ovanför framstycket på väskan och just vid sidan om låsremmen.
Jag upplever det som att den sitter ganska skyddad där den hamnar, har hittills inte varit med om att den har blivit intryckt eller rört sig när GPSn är i väskan som den kan göra om den ligger i en ficka till exempel.

Jag beställde Maxpedition Medium Cell Phone Sheath i julas. Jag har dock svårt att få plats med Vistan i denna väska utan att använda en hel del våld och det känns inte bra. Jag har ändå lossat en hel del på remmerna som håller ihop väskan men jag tycker fortfarande att jag får trycka får hårt för att få ner GPS:en i väskan.

Funderar på om jag skall be att få byta till den större varienten av väskan.

Örjan

Jag beställde Maxpedition Medium Cell Phone Sheath i julas. Jag har dock svårt att få plats med Vistan i denna väska utan att använda en hel del våld och det känns inte bra. Jag har ändå lossat en hel del på remmerna som håller ihop väskan men jag tycker fortfarande att jag får trycka får hårt för att få ner GPS:en i väskan.

Funderar på om jag skall be att få byta till den större varienten av väskan.

Örjan

Jag öppnade både remmarna som går tvärs över och remmarna i botten lite och nu passar min Vista perfekt. Det fungerar både för mig och en kompis som också har en Vista samt Maxpedition Medium Cell.
Sen vill jag ju dock ha väskan lite trång, min Vista faller inte ut även om jag öppnar låsremmen och vänder väskan upp och ner.
Om du tar den större väskan från Maxpedition tror jag inte du kommer att bli nöjd eftersom styrspaken kommer att hamna inne i väskan och bli intryckt under tiden du bär den i väskan.
Jag tror du blir mest nöjd om du experimenterar lite mer med remmarna.

Jag öppnade både remmarna som går tvärs över och remmarna i botten lite och nu passar min Vista perfekt. Det fungerar både för mig och en kompis som också har en Vista samt Maxpedition Medium Cell.
Sen vill jag ju dock ha väskan lite trång, min Vista faller inte ut även om jag öppnar låsremmen och vänder väskan upp och ner.
Om du tar den större väskan från Maxpedition tror jag inte du kommer att bli nöjd eftersom styrspaken kommer att hamna inne i väskan och bli intryckt under tiden du bär den i väskan.
Jag tror du blir mest nöjd om du experimenterar lite mer med remmarna.
Hmm, ja får se hur jag gör. Du har nog rätt i att den större väskan inte passar så bra.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
majjen Kalenderminnet är fullt Navigering 3
majjen Vilka koordinater är detta? Navigering 4
niking Garmin 276 är tillbaka i upphottad form Navigering 13
andyyy Är Garmin eTrex10 ett bra val för mig? Navigering 9
xyz123 Hur hållbar är en GPS? Navigering 3
HMR Hur tydlig är Fri Pro på olika GPS:er? Navigering 2
kanis Väg markerad gul på Eniro-karta, är den asfalterad? Navigering 10
olhe Mapsource 6.16.1 är nu släppt Navigering 16
yakman Vad är den lilla metallbiten till? Navigering 2
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
Ehrsa Stänger din GPS omotiverat av sig? Här är min "slutliga" lösning! Navigering 21
Sensonic Hur detaljerad är Frilufskartan Pro? (garmin) Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
HMR Är mobiltelefon bättre än riktig handhållen GPS? Navigering 69
jasåpådetviset Var är satelliterna just nu? Navigering 11
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Lämmeldoft Fri vektorkarta som är bättre än VMAP0? Navigering 8
Vad är det för garanti för Garmin g2Vision Navigering 2
grodanbolle Är det bra att lägga in olika kartor på samma minneskort? Navigering 6
clindh Korspunktsjakten är "renoverad" Navigering 1
grodanbolle Vad är detta för kordinat? Navigering 7
flajjer Är detta det coolaste på många år? Navigering 56
kanotisten Garmins mbiltelefon är på gång Navigering 11
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
Gotham Att avgöra om en koordinat är inom ett område Navigering 1
stefanwetterstad Är det omöjligt att köpa norsk topokart i Sverige? Navigering 2
greenjuice POI Loader & WebUpdater i beta för Mac OS X är ute! Navigering 1
niking Galileo är försenad Navigering 0
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
eloserik Betyder "The rugged" att det är ruskigt dåligt gummi e Navigering 12
jonasolof Är kartsymboler upphovsrättsskyddade? Navigering 11
Brune Datorn tror att Garmin kartor (IMG filer) är bilder Navigering 6
jonasolof Är FriPro avsedd att användas för flygnavigering? Navigering 2
jonasolof Vad är detta i beta 2.62 för 60/76Cx Navigering 6
ALj Fria Pro: Är den nå't att ha? Navigering 22
chuck Vad är detta i bluechart? Navigering 9
greenjuice Mac-program som är lämpat för Geocaching Navigering 0
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9
avslLM Navigering är inte alltid så enkelt Navigering 10
eloserik Kartex 5 är uppdaterat Navigering 21
avslLM Och vinnaren är... Navigering 2
jonasolof Hur är Loox 720 som PDA för GPSbruk? Navigering 12
KillerKaninen Är Garmin GPS60 ok ? Navigering 8
jasy Vad är ett CITO-event? Navigering 0
stigvig vad är support värt?! Navigering 28
_age_ CF GPS är det värt att köpa det? Navigering 0
olhe Hur exakta är avståndsuppgifterna i City Select Navigering 9
stigvig GPSMAP 96 - än är inte den runda kontakten uträknad Navigering 3
irrbloss Är EGNOS i drift? Navigering 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg