Boots; sa:
Inte om man ger dem en pling i lagom tid. Då brukar de hålla undan. Samma sak med andra cyklar förresten. Jag är generellt för ett ökat plingande i trafiken.
Alltså, det där har jag undrat mycket över - vad har landsvägscyklister emot ringklockor?
Jag har ingenting alls emot att hala in benen och göra mig smal som en fotgängare under den lilla tid det tar för en cyklist eller grupp av cyklister att passera - så varför är det så få cyklister som ger mig den möjligheten?
Är det ett utslag av "kan själv-mentalitet", eller är det nån skruvad värdering om att fina, lätta racercyklar inte skall besudlas med nåt så orejsigt som en ringklocka?
Som det nu är så blir cyklisterna irriterade för att jag inte lämnar plats och jag blir förskräckt när de oannonserat svischar förbi - en situation som inte gagnar nån av oss.
Fast ännu värre än de oannonserade omkörningarna är nog omkörningarna som föregås av odefinierade blandade läten. Även om cykelringklockor kan låta rätt olika så är ljudets innebörd rätt klart och lättolkat - men vad betyder det när man hör ett allmänt ylande i stil med "UÄÅUÅÄU!" bakom sig? Det kan ju vara allt från "jäklar, nu är jag på väg ner i diket" till plötslig framhjulspunka till insekt innanför hjälmen/glasögonen eller just vad som helst.
Nä, ge mig ett tydligt pling så ska vi nog kunna samsas på cykelbanorna utan problem!
T.o.m. klassikern "ur spår!" från skidspåren vore ju att föredra om man nu inte på några villkor kan acceptera att sätta en ringklocka på cykeln.