Soldatköket (vilket det låtet som du har?)kan vara skapligt minimalistiskt om man inte har med sig två brännare och två olika bränsletyper för att få två lågor. Fast nytänket falerar lite på att spritbrännaren faktiskt är från 1951...
😁
Alla kök är kompromisser och med erfarenhet lär man sig hur man får ut mest av varje kompromiss. Innan man får den erfarenheten och inte heller vet hur mycket man är beredd på att kompromissa så tycket jag det kan vara smart att välja något som är enkelt och som möjligen har överkapacitet. Det finns värre saker än att ha 1,5 liter extra packvolym, 400-500 g mer vikt och ev några hundra kronor extra i utlägg.
I värsta fall får man se det som en del i krisberedskapen. I bästa fall gör det att när man utökar sitt friluftsliv så har man redan grejer som klarat det.
Trangiaköket är, som du skriver, en bra inträdesbiljett till djungeln av utekök. Nu för tiden står dock mitt Trangia mest och samlar damm, för det är ju trots allt fruktansvärt tungt och packvolymen ska vi inte heller prata om. Tänker dock aldrig göra mig av med det för det kan ju vara bra om man t.ex. skulle råka ut för ett längre elavbrott.
På mina fastpacking-turer har jag nu för tiden en Primus titanbrännare samt en Toaks 650 ml, totalvikt 161 gram inklusive packpåse.