Några kommentarer till den intressanta diskussionen:
1. Det tycks stå tämligen klart att många ryggsäckar, konstruerade för skridskoåkning, inte behöver en grenrem för att ge bra flytläge.
2. Det har hävdats att grenrem underlättar räddning av medvetslösa. Jag känner dock inte till någon som gjort tester på detta. Så om detta stämmer är ovisst. Tester av detta vore önskvärt. Jag misstänker dock att vi har långt kvar till en bra metod för att rädda medvetslösa plurrare.
3. Grenrem påstås minska risken att midjebältet brister. Jag hävdar att det vore bättre att ta fram spännen som håller. Det vore olyckligt att sända ut en signal till ryggsäckstillverkarna att dagens ökänt dåliga spännen är ok. Det är också osäkert hur mycket en grenrem avlastat midjebältet. De tester jag gjort ger mycket begränsad avlastning. En stummare infästning kan också ge större påfrestningar vid ryck.
Jag medger att jag inte känner till något fall där man behövt ta av sig ryggsäcken för att ta sig upp. Men jag vet att Lasse Lison hävdar att detta kan behövas ibland. Jag har själv sett rätt många som fått dåligt flytläge vid plurr och tippat framåt.
Det finns också risk att fastna nära fasta föremål, t.ex. i en spik vid plurr nära en brygga, eller en gren vid plurr intill en liggande trädstam. Med extra utrustning på ryggsäcken: extra tyngd, extra flytkraft eller föremål som skidor/skredstång, eller då en panikslagen medplurrare tar tag i ryggäcken, kan man behöva ta sig loss snabbt. Man kan tycka att dessa risker är små, men så bör man beakta att de risker man vill förebygga med grenband är mycket små.
Thure:
Det vore intressant att se en bild på din konstruktion. Jag har inte en helt klar bild över hur den är gjord.