Curiosity killed the cat.
Själv begriper jag inte alla ”problem” folk upplever med T-Röd, i princip sölfritt & sot störs jag uppenbarligen inte av (?).
Tittat på Jetboil MiniMo, 415gr, men dels så väger det 600+gr med en 100gr, dels är jag rädd att jag i en verklig nödsituation när jag behöver värmen bäst, förstör alugängan med skakande händer även om jag har Vintergas, däremot kan jag åtminstone få tillbaka hoppet av att värma händerna på utspilld sprit.
Jag byggde ett SUL-kök, men insåg att det inte fungerar för min del; det blåser iväg, det deformeras i packningen, blir rangligt & orsakade att jag välte ut min sista mat för att ”rädda” locket ifrån att blåsa bort. Jag är inte tillräckligt noggrann för SUL (tror det vägde ca 148 gr exkl. gaskartusch (189 gr), så ca 337gr användbart.
Här är min idé på ett vinterkit som fungerar i verkligheten (307 gr), men som alltid kräver det lite handpåläggning för att lira, å andra sidan är vindskyddet ÖVERLÄGSET det jag byggde själv, och här går det verkligen att spara bränsle med ett bra vindskydd.
Alla delar är std. Trangia ur 27 el. 28 Mini förutom 6gr-brännaren (kattmatsbrännare från Ö&B). Kattmatsbrännaren är min hittills överlägset bästa, både effektmässigt samt i övergång till ångbränning. Tidigare har jag jobbat med en 5mm ”hålpunch”, denna gång borrade jag 3mm hål istället vilket blev betydligt bättre!
27:
- Strippat vindskydd (rostfri innerring m. 3 kastrullstöd borttaget).
- 27 Ytterkastrull (störst bottenarea), lättare än 28 (!).
28 Mini:
- Stekjärn. Används huvudsakligen som lock eller bas, men går att steka i när vindskyddet är utelämnat.
- Tamoj.