Är förra årets modeller alltid så här billiga?

De är rätt smart och köpa utgående modeller eller om du har tur att hitta begade tävlingsskidor om vikten stämmer...

Har köpt 3par beg skidor av finska landslaget då min kusin känner vallachefen och det är stor skillnad på skidor som köps i butik och de som landslagen använder.. helt annan ytbeläggning och hårdare spann och säkert nå annat oxå..

Jo, mitt tänkta användningsområde är ju inte att åka elitlopp. Jag tänkte mig mer till motion och utflykter. Till familjeutflykterna duger väl vilka skidor som helst, inklusive de turskidor jag redan har, så de här skall fungera bäst för motionsåkning.

Och jag tror inte en sekund på den sportaffärsanställda som plockade fram de billigaste skidorna de hade och sa att de duger till motionsåkning. De skidorna är väl i så fall mer till söndagsutflykter med småbarnen, va!

Jag tror ju inte att jag kommer att bli någon jättesnabb stjärna på skidåkning, men det är ju inget kul om det är skidan som är den begränsande faktorn.

De är rätt smart och köpa utgående modeller eller om du har tur att hitta begade tävlingsskidor om vikten stämmer...

Har köpt 3par beg skidor av finska landslaget då min kusin känner vallachefen och det är stor skillnad på skidor som köps i butik och de som landslagen använder.. helt annan ytbeläggning och hårdare spann och säkert nå annat oxå..

Jo jag såg att du skrev det. :) Jag vara bara rädd att de skulle bli onödigt dyra för mig ändå, men absolut värt att kolla upp!

Stämmer det att det är litet hårdare spann i tävlingsskidor så amatörer helst skall väga litet mer än den som har tävlat på skidan?

Jo de stämmer att du ska väga lite mer än själva den som haft tävlingsskidorna.. elit åkare har mkt mer styrka/kraft att få ner spannet än vi vanliga motionärer fast jag tycker att mina beggade tävlingsskidor är mer lättvallade både glid och att fästet håller längre än dom skidor jag köpt i butik..

köpte 3par lätt beggade One Way skidor som inte för 260euro/st om man skulle köpa nya handplockade landslagsskidor privat så skulle dom kosta minst 8000kr fick jag höra..

Jo jag såg att du skrev det. :) Jag vara bara rädd att de skulle bli onödigt dyra för mig ändå, men absolut värt att kolla upp!

Stämmer det att det är litet hårdare spann i tävlingsskidor så amatörer helst skall väga litet mer än den som har tävlat på skidan?

Njaa, eliten kör på alla möjliga spannkurvor med olika hårdhet. Det beror på vilket före skidorna ska användas i. Sen beror det mycket på den individuella åkarens stil. Två olika åkare med samma vikt kan ha helt olika spannkurvor beroende på individuell teknik. Men visst, du får nog räkna med att generellt åka med bättre teknik för att få ut max av elitskidor. T o m eliten får ju slita ibland, minns Johan Ohlssons klassiska stafett i början på säsongen där han helt enkelt inte orkade hålla trycket i diagonalen, med påföljd att han fick tjuvsläpp som han knappast skulle ha fått i bättre form :).

Problemet med s k nybörjarskidor är att de oftast har för mjukt spann för att vara roliga efter första veckan typ. Med stramare skidor får man kanske valla lite längre fram i början, men när tekniken förbättras finns det potential i skidan så att säga :).

edit: förtydligande, du kan alltså flytta fram vallazonen lite om du upplever skidan som åt det hårda hållet. Sen flyttar du tillbaka den när tekniken kommer. Går ju inte med för mjuka skidor...

//J

Så är det skillnad i spannet också om man skall köra mest i blötsnön i Uppsala än i kall och fin snö i norra Sverige? Jag trodde det var mest belaget som skiljde.

Ni menar alltså att om jag ringer till t.ex. Pölder och ber dem att plocka fram de bästa skidorna de har för en medelmåttig Uppsalabo med min längd och vikt för tusen spänn, så får jag bättre skidor än om jag går till Stadium?

Hur vet jag vad som är bäst om jag köper ett par begagnade från en tävlingsåkare?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
Kogoyo Hur är snöläget i Jämtlandstriangeln? Turskidåkning 6
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
johan5588 Vilken bindningstyp är detta? Turskidåkning 9
vikke.royale Barnpulka - vilken är bäst? Turskidåkning 3
Thrashback Hela kungsleden, vilket håll är bäst? Turskidåkning 6
luktafotogen Vad är Turskidåkning? Turskidåkning 25
David E Vad är detta för bindning? Turskidåkning 5
sajberjohan Är jag den enda? Turskidåkning 15
Picea Nu är det snart vinter, och jag behöver nya skidor... Turskidåkning 3
thureb Ryggen brinner, är gubben gammal... Turskidåkning 7
dreamteam Nybörjare på längdskidåkning (jo det är sant) Turskidåkning 4
anje Vallatape,vilka är bäst o vem säljer. Turskidåkning 2
dlan KÖPING, någon som är sugen att åka skidor? Turskidåkning 1
Stellan Kristiansson Vilket är mitt licensnummer? Turskidåkning 1
davidlundgren Hur är BC-bindning och pjäxa? Turskidåkning 0
Almgren Fjällsäker, vad är syftet Turskidåkning 35
Franz321 vilken omrade är bäst för skidtur? Turskidåkning 11
Shockstone Vad är lapptussar? Turskidåkning 6
dragbjorn Snart är första snön här....HURRA! Turskidåkning 0
Är rastskydden runt Sylarna öppna vintertid? Turskidåkning 1
Jag är nog tokig... Turskidåkning 2
Valla eller inte valla det är....? Turskidåkning 1
BD6 Årets fjällisar i Kirunafjällen Turskidåkning 4
Staffan Andersson Årets påsktur Turskidåkning 26

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg