Är detta rätt köp av fjällräven jacka?

Förstärkningsplagg på sommaren

Skulle aldrig sticka iväg utan min duntröja när jag ska upp till fjällen på sommaren.

Peter P.

Vad är det för duntröja du har? Vi ha en mycket lätt, varm och go´ tröja/jacka för kvällar och raster vid sommarvandring till fjälls och höst och vår längre söderut. Gärna som komplement till min vindblus kanske tom möjlighet att ha den utanpå vid raster. / Sofia

Tack så mycket för välkomnandet till den här sidan :)
Tycker det är så tråkigt när folk inte kan ta det på allvar och bara ska bete sig som småbarn. Tar ej åt mig av såna som är såna bara så ni vet.

Vad är det för fel att använda en sån jacka som vardags bruk. Åker mycket tåg och får stå mycket o vänta på tåget med dåligt vid skydd så är det skönt med sån jacka te.x

Varför tror ni att det ej kommer hålla mer än 2 år? Är inte det typ bästa jackan på marknaden?

Visst, det är inget fel på jackan, men som tidigare skrev beror livslängden på användningsgraden i förhållande till användningssyftet med plagget.

Vad är det för duntröja du har? Vi ha en mycket lätt, varm och go´ tröja/jacka för kvällar och raster vid sommarvandring till fjälls och höst och vår längre söderut. Gärna som komplement till min vindblus kanske tom möjlighet att ha den utanpå vid raster. / Sofia

Klättermusen Liv.

Peter P.

Varför tror ni att det ej kommer hålla mer än 2 år? Är inte det typ bästa jackan på marknaden?

Varmast? Nej, finns många varmare jackor med högre fyllningskvalite (850+). Exempelvis RAB Expedition down Jacket.

Mest Hållbar? Nej, finns dunjackor gjorda i mer slitstarkt yttermaterial såsom G-1000, läder och olika nylonväv.

Lättast? Nej, många märken såsom RAB, Western Mountainering, Mountain Equipment har lättviktsmodeller på stora puffiga dunjackor.

Billigaste? Nej, fjällräven ligger oftast en prisnivå över tillverkarna nere på kontinenten.

Tror dock att den absolut kommer hålla mer än 2 år om man använder den tillvardags (vänta på tåget, gå till affären, etc) men att det är den "bästa" dunjackan är dock långt från sanningen. Finns ju många kriterier som ovan att väga in och denna jacka är inte bäst på någon punkt enligt mig.

Priset!

Såg just att du fick den för 1000:- och det är ju grymt billigt. En varm dunjacka för vardagsbruk till bra pris, grattis!!

Tack så mycket för välkomnandet till den här sidan :)
Tycker det är så tråkigt när folk inte kan ta det på allvar och bara ska bete sig som småbarn. Tar ej åt mig av såna som är såna bara så ni vet

Inte för att vara taskig, men jag tycker din fråga var ungefär lika barnslig som kommentarerna den fick. Hur ska någon någonsin kunna svara på om det är rätt köp när du inte specificerar vad du ska ha den till? Istället känns det som din "fråga" mest handlar om att skylta med vilken fin jacka du köpt (och till det priset är det verkligen en utmärkt jacka, så grattis).

Inte för att vara taskig, men jag tycker din fråga var ungefär lika barnslig som kommentarerna den fick. Hur ska någon någonsin kunna svara på om det är rätt köp när du inte specificerar vad du ska ha den till? Istället känns det som din "fråga" mest handlar om att skylta med vilken fin jacka du köpt (och till det priset är det verkligen en utmärkt jacka, så grattis).

ÄR man nöjd med jackan är den bra, jag skulle inte kunna ha everest det blir som en plastpåse, Innan jag träffade min fru hade hon en sån och hon blev blöt på ryggen.

Köpte en peak till henne men den vart också blöt på ryggen för mycket dun och antagligen för tät- noppigt i fickorna på mindre än ett år, nej peak är bara snygga och materialet tycker inte jag är det bästa.

Om man kan ha en everest utan att bli svettig på ryggen ja då är ju jackan bra för den personen, allt är ju individuellt så man ska inte haka upp sig för mycket på vad andra tycker. Men rent generellt är inte everest saker lika bra som dom dyrare sakerna, omvänt finns ju också som tex peak. MEn det är ju en subjektiv bedömning.

Det verkar som om alla företag nu ser till hur man ska tjäna mest pengar och cut the cost.
Hela världen för den delen.

Har en north face gore tex fleece skal eller vad man kallar det från 2000 funkar in på sommaren. Dom nya jag provat svettas man ihjäl i. Men nu verkar north face rikta in sig på att sälja billigt det vart så när stadium började ta in dom nu behöver dom inte göra kvalitet.

Helly hansen har konstig passform den finns inte jag har xl i alla kläder men helly hansen är för korta i armar och tighta över axlarna om dom har xxl passar inte ens den.

Haglöfs tycker jag har hutlösa priser, dock finns dom på outlets billigt hela tiden. men deras skaljackor kostar ibland flera tusen mer än patagonias. Och passformen är inte heller den bästa.

Jag har ingen aning om vad ditt svar har med mitt inlägg att göra. Om man är nöjd med sitt köp kan man rimligen endast själv säga.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Napoleon Är detta "rätt" Nikwax? Det alla pratar om? Kläder 9
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
new_boots Vilken Lundhagskänga är detta? Kläder 2
Glännman Vilken lundhagsmodell är detta ? Kläder 14
Veranda Vilken modell är detta? (Haglöfs) Kläder 0
Mal Är detta en bra vant kombination Kläder 11
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
Tarmkatt Bra en-lagers/Skalkängor som enbart är av läder utöver sulan. Kläder 44
Andreas80 Skalkläder som inte är för tight? Kläder 16
J o h a n Lundhagskängor- vilken modell är det här? Kläder 4
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Etriol Vad är fjällrävens fickor till för? Kläder 7
stenblock Hur breda är en bred fot? Era mått tack Kläder 21
Elvah Finns strumpor som är tunnare fram? Kläder 6
Naturmullen Idefix Regnställ inte samma längre! Är det nya lika bra? Kläder 3
majjen Nu är det dags! Vandringskängorna lämnas hemma! Kläder 203
Davva2 Hur avgöra om en Fjällräven Expedition är en kopia Kläder 6
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
fingret Är det skillnad på fleece och fleece? Kläder 37
vandrafjäll Pjäxöverdrag som är varma Kläder 2
såg Är dom här Meindl Kansas nått att ha som fjällkänga Kläder 10
skogsavenyn Är denna jacka värd för vandring o andra aktiviter? Kläder 19
Gråbuse Alternativ till skalkängor - är de alla så hårda? Förträngningar i nerver? Kläder 26
Gråbuse Vilket matieral är optimalt för yttersta lagret vintertid (värme/isolering) Kläder 16
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
stenblock tunna ulltröjor för sommarbruk som inte är kroppsstrumpor? Kläder 14
FruNalleman Och..sommarens bästa sandaler är...? Kläder 8
Septagon Hur gamla är dessa Lundhags? Kläder 9
7S Den torra framtiden är här! Kläder 7
speedy Vilka är topptillverkarna? Kläder 39
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
andersmossing Kängor - är det bara jag? Kläder 28
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
Davva2 Vad är vitsen med pälslösa pälsmössor? Kläder 33
FruNalleman Meindl Colorado Gtx - är den skon nåt att ha? Kläder 22
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
stigdaniel Vad är det här? (Handskar) Kläder 9
lleberg Vilken "klädskola" föredrar du för när du är ute på tur? Kläder 25
rimn allt är SVART - hur löser ni det? Kläder 32
Davva2 Skalplagg i bomull som bara är vattentäta på vissa utsatta delar Kläder 14
Smogz Hur bra är Ullmax? Kläder 11
Rookien Civil rock som är både tålig och snygg sökes Kläder 25
Smogz Vilka sandaler är bäst? Kläder 18
kälkåkarn Ha under skalbyxor när det är kallt Kläder 6
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
crapcrab Är den här tröjan att rekommendera för skidåkning under en skaljacka? Kläder 8
Tomas J Hur varm är en duntröja? Kläder 12
UffeB Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi? Kläder 90

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg