Är detta framtiden?

Tjockleken på isoleringen, att luften inte har konvektion är viktiga parametrar för isolationen - men varför argon - koldioxid har väldigt snarlika egenskaper som argon när det gäller värmeledningsförmåga men hemskt mycket lättare att få tag i form av små engångs kolsyrepatroner.

även butan/propan har nästa exakt samma värmeledningsvärde som koldioxid och finns på närmare håll i regel men har sina risker...

vill man gå vidare så har R134a (hittas i kylspray/tryckluft på burk i nära nog ren form - dock se upp, allt fler av dessa burkar är fyllde med luktlös propan/butanblandning och ibland dimetyleter) med 0.0129 W/(m·K) och leder värme ungefär hälften som luften, och vill man vara riktigt lyxig (djup hål i plånboken) så kan man prova med krypton-gas 0,00949 W/(m·K) eller ännu värre med xenon-gas med 0,00569 W/(m·K) ;-)


Det som är gemensamt (med vissa undantag) är att molekylerna bör vara så tunga som möjligt i gasen för så låg värmeledningsförmåga som möjligt - med vätgas och helium får man omvänd egenskap, då med lätta molekyler gör att dessa leder värme bättre än luft.

(en varning om ni tänker leka med R134a, R152a etc. fluorerade kolväten - rök aldrig, ha inte öppen eld eller heta ytor/glödande kol i samband att det finns utsläpp av dessa gaser i luften - även om R134a inte brinner (men R152a brinner) eller är explosiv vid atmosfärstryck med luft så ger dessa gaser väldig farliga nedbrytningsprodukter om de dras tex. genom en cigarettglöd med bildande av fluorfosgen och fluorväte och liknande lungdestruktiva ämnen.)
 
Kyl och värmeväst?

Med olika gaser går den alltså att använda som både värme- och kylväst?
Ev. med två tuber,reglerventil och termostat? Eller har jag fattat fel?
 
Argon har ju länge använts som dräktgas vid teknisk dykning med långa dyktider så någon fördel har den nog men jag undrar hur mycket större glädje jag skulle ha av dyra gaspatroner till den omtalade jackan jämfört med en slang och munstycke?
 
Tjockleken på isoleringen, att luften inte har konvektion är viktiga parametrar för isolationen - men varför argon - koldioxid har väldigt snarlika egenskaper som argon när det gäller värmeledningsförmåga men hemskt mycket lättare att få tag i form av små engångs kolsyrepatroner.

även butan/propan har nästa exakt samma värmeledningsvärde som koldioxid och finns på närmare håll i regel men har sina risker...

vill man gå vidare så har R134a (hittas i kylspray/tryckluft på burk i nära nog ren form - dock se upp, allt fler av dessa burkar är fyllde med luktlös propan/butanblandning och ibland dimetyleter) med 0.0129 W/(m·K) och leder värme ungefär hälften som luften, och vill man vara riktigt lyxig (djup hål i plånboken) så kan man prova med krypton-gas 0,00949 W/(m·K) eller ännu värre med xenon-gas med 0,00569 W/(m·K) ;-)


Det som är gemensamt (med vissa undantag) är att molekylerna bör vara så tunga som möjligt i gasen för så låg värmeledningsförmåga som möjligt - med vätgas och helium får man omvänd egenskap, då med lätta molekyler gör att dessa leder värme bättre än luft.

(en varning om ni tänker leka med R134a, R152a etc. fluorerade kolväten - rök aldrig, ha inte öppen eld eller heta ytor/glödande kol i samband att det finns utsläpp av dessa gaser i luften - även om R134a inte brinner (men R152a brinner) eller är explosiv vid atmosfärstryck med luft så ger dessa gaser väldig farliga nedbrytningsprodukter om de dras tex. genom en cigarettglöd med bildande av fluorfosgen och fluorväte och liknande lungdestruktiva ämnen.)


Hm, undrar vilket R-värde t.ex. en Thermarest Neoair madrass skulle få med koldioxid istället för med vanlig luft? Så slipper man blåsa upp den manuellt med fuktig utandningsluft också ;)
 
Jo, men små, lätta kolsyrepatroner finns det väl gott om?
De väger några gram men kanske gör Neoair till ett riktigt fyrasäsongers underlag.
 
Fast hur många sådana skulle man behöva för att fylla hela liggunderlaget på en 7 dagars vandring?
Jag har inte en susning men jag gissar på rätt många, trots allt.
//Peter
 
Gram CO2 på 1 st. NeoAir Regular

Jag försökte mig på ett räknexempel, men jag är inte helt säker på att jag räknade rätt.
En NeoAir R har volymen ca 59 liter (5,1x18,3x0,63)

59 Liter koldioxid blir 115 gram enligt exemplet på http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20090421143131AAVR9kF

Det blir ganska tungt om man ska fylla med 115 g varje kväll på en lång vandring. Sedan väger ju tryckbehållarna x antal gram per styck också. Fast dom kanske finns i lätt aluminium eller liknande.

Smartast och miljövänligast vore om man kunde pumpa co2 från behållaren till madrassen på kvällen, sedan pumpa tillbaka den från madrassen till behållaren på morgonen så man kan återanvända samma gas varje dag :) Fast det är nog lättare sagt än gjort.
Men jag vet inte om det skulle var värt besväret, för jag har ingen aning om hur mycket bättre R-värdet blir med co2. Bättre måste det ju bli utan tvekan, men hur mycket, det är frågan...
 
*fnissar lite lätt åt tanken på att tvingas ringa fjällräddningen och förklara att man fått punka på jackan*
 
Kan man inte fylla västen med helium istället? Det borde ju innebära en negativ vikt, vilket vore gramjägarens dröm.

För övrigt gillar jag förslaget med att fylla med propan/butan. Högst värmande - särskilt vid gnistbildning.
 

Liknande trådar